Som sagt det verkar som du får hålla dig till en spis med 1 fas 230V. Fast egentligen finns det ingen här som med säkerhet kan säga om du har 3 fas till lägenheten.

Du skriver att den befintliga spisen sitter med en stickpropp. Är det en vanlig stickpropp? I så fall äfr det farligt. Sådana är numera ofta gjorda för max 16A, förr var de oftast gjorda för max 10A.

Om du kör 20A på en vanlig stickpropp så har du en klar brandrisk.

Redigerat:
Det finns en speciell stickpropp för spisar (ej PERILEX) utan en platt variant som skjuts in i det speciella vägguttaget från sidan, och det är mig veterligen godkänt för spisar upp till 20A. Din försäljare antog säkert att din elcentral i lägenheten var en 3-fascentral, något de vanligtvis är!
Elcentralen kan lika gärna vara e 3 fascentral även om den är enradig och då är faserna fördelade blockvis, men troligen inte då du har ett antal säkringar som inte är jämnt delbara med 3..
Fördelen med en 3-fasspis är att istället för 4 mm2 framledningskabel får nöja dig med 2,5 mm2 då förbrukningsströmmen till spisen sjunker vid samma effektuttag.
Följden blir att du då kan nöja dig med mindre huvudsäkringar från elverket som därför kostar mindre!

Uttaget/stickproppen jag menar är med endast 3 grova, platta stift ska jag förtydliga!

Vad ni menar är: E1939320 STICKPROPP 2-POL MJ 230V 25 Ampere

Det är ingen vanlig kontakt. Skulle tro att den är ifrån 1987 då huset totalrenoverades. Kraftig doning och rätt trög att få ur väggkontakten. 5 stift men bara 3 som är kopplade.

Lägger upp bild.

• Spiskontakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ett perilexuttag!

mr.Ola skrev:
Det där är ett perilexuttag!
25A, om jag inte är alltför skumögd.

Tom. ett 25 Amperes uttag.

elmont skrev:
Tom. ett 25 Amperes uttag.
Man stöter inte på dem så ofta nuförtiden...! [pip-puff] :D:cool:;)

googlade lite på perilex å de verkar bara vara godkända till 16A

googlade lite till å hittade även 25A

Grossisterna har nog inte 25 A på hyllan i alla fall.

hittade en tysk pdf fil..

en raritet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.