Tomtebo skrev:
Jovisst, men glöm det där sidospåret nu, huvudfrågan är om det över huvud taget är vettigt att köra VP när det är som kallast. Skulle du köra din VP när det är som kallst om elen kostade 3-4 kronor / kWh då?
JA ! självklart!!!
vad tror du alla andra uppvärmnings ätt kostar när elen ligger på 4:-/kW

Måste än en gång säga att hela tråden är meningslös, då allt är helt inviduelt, beroende på alla faktorer man kan blanda in.

CarMan, jag förtydligar: Din värmepump drivs på el. El är en bristvara under vissa perioder på året, detta är ett stort problem eftersom perioderna av brist driver upp elpriset under hela året.

Därför talar mycket för differentierade eltaxor, vilket är fullt möjligt med de nya elmätare som skall installeras i hela landet senast 1/7 2009.

Differentierade taxor betyder att elpriset rent av kan sättas timme för timme. Snittpriset på el behöver inte bli så mycket högre än idag. Då det är elöverskott kanske elpriset blir 50 öre per kWh och när det är vattenbrist i magasinen eller under tio minusgrader och industrin går för fullt kanske 3-4 kronor per kWh.

Energislag som går att lagra, såsom olja, ved, pellets, korn osv. skulle givetvis inte påverkas av en differentierad prissättning på el.

Förstår du nu?

Om du får betala mycket mer per kWh när det är som kallast, precis då pumpen har sin största förbrukning så blir den inte vidare lönsam, eller hur? Alltså slänger du ut din VP eller så installerar du en icke-elberoende värmekälla som du kör de perioder VP ej är lönsam.

Tomtebo skrev:
CarMan, jag förtydligar: Din värmepump drivs på el. El är en bristvara under vissa perioder på året, detta är ett stort problem eftersom perioderna av brist driver upp elpriset under hela året.

Därför talar mycket för differentierade eltaxor, vilket är fullt möjligt med de nya elmätare som skall installeras i hela landet senast 1/7 2009.

Differentierade taxor betyder att elpriset rent av kan sättas timme för timme. Snittpriset på el behöver inte bli så mycket högre än idag. Då det är elöverskott kanske elpriset blir 50 öre per kWh och när det är vattenbrist i magasinen eller under tio minusgrader och industrin går för fullt kanske 3-4 kronor per kWh.

Energislag som går att lagra, såsom olja, ved, pellets, korn osv. skulle givetvis inte påverkas av en differentierad prissättning på el.

Förstår du nu?

Om du får betala mycket mer per kWh när det är som kallast, precis då pumpen har sin största förbrukning så blir den inte vidare lönsam, eller hur? Alltså slänger du ut din VP eller så installerar du en icke-elberoende värmekälla som du kör de perioder VP ej är lönsam.
jag var med redan från första början. Det är just därför jag har utformat mitt radiatorsystem & värmepumpen på det vis jag gjort. Min anläggning komer inte att kosta så mycke att driva ialla fall.
---------

i februari i år så var det ganska kallt. snittet på driftstimmar för februari var för mig 12h/dygn (värme & varmvatten)
kompressorn drar ca 2,3kW när den går & det behövs också en cirkulationspump som drar 0,17kW
= alltså drar min anläggning ca 2,5kW/ driftstimme, när det är som kallast.
2,5x12=30:-/dygn (om elen är 1:- )

----------------------------------
när man prater om att elpriset kommer att dubleras så är det priast vi betalar för själva elen, inte den totala summa inklusive alla andra avgifter!.

jag förstår inte hur folk orkar huga vad, stapla ved. förflytta ved & elda, samt aska ur, för mindre än 30:-/dygn (för dom har ju en del utgifter med, gisar att det kostar lika mycke eller mer)

CarMan skrev:
Min anläggning komer inte att kosta så mycke att driva ialla fall.
Må så vara, men tråden handlar om billigast möjliga energipris och det levererar helt enkelt inte din anläggning om det blir differentierade eltaxor, eller hur?

Majgårdarna
CarMan skrev:
jag förstår inte hur folk orkar huga vad, stapla ved. förflytta ved & elda, samt aska ur, för mindre än 30:-/dygn (för dom har ju en del utgifter med, gisar att det kostar lika mycke eller mer)
Nej det är ju lika dumt som att göra mat hemma.
En dagens kostar ju bara 40 kr.Dom har ju en del utgifter med,"kastruller stekpannor" gissar att det kostar lika mycket eller mer ::)

Tomtebo skrev:
Må så vara, men tråden handlar om billigast möjliga energipris och det levererar helt enkelt inte din anläggning om det blir differentierade eltaxor, eller hur?
Tråden hamdlar om billigaste uppvärmnings sättet, sett endast i drift.
& jag påster att man inte kan rangordna, då det är extremt inviduelt, beroende på vad det är för hus, vad som finns i huset vad man har tillgng till, var huset ligger, & till vilket pris om man ska betala svart för energikällaen eller inte.
Det finns inte en sport mössa att rengordna.
men jag visar bara att du har fel enligt mins synvinkel på just min anläggning.
vad skulle vara biligare i just mitt hus, även om vi får tim taxa på el? Jag kan inet kåmma på nått.

CarMan skrev:
jag påster att man inte kan rangordna, då det är extremt inviduelt, beroende på vad det är för hus, vad som finns i huset vad man har tillgng till, var huset ligger, & till vilket pris om man ska betala svart för energikällaen eller inte.
Det finns inte en sport mössa att rengordna.
men jag visar bara att du har fel enligt mins synvinkel på just min anläggning.
vad skulle vara biligare i just mitt hus, även om vi får tim taxa på el? Jag kan inet kåmma på nått.
Olika energislag har olika fördelar under olika premisser. Sol är bäst på sommaren - gratis. Värmepumpar då det inte är kallt - finns billig el, utnyttja då den. Ved/pellets osv. då det är kallt - slipper elberoende och köpa dyr "smutsig" el. Idealet är därför en kombination.

Vad skulle vara billigare i ditt hus om vi får timtaxa på el frågar du. Ja det skulle då vara ved, flis, pellets och spannmål. Då elen kostar 4 kronor betalar du en krona per kWh värme medan pellets kanske kostar 50 öre och ved 15.

Tomtebo skrev:
Olika energislag har olika fördelar under olika premisser. Sol är bäst på sommaren - gratis. Värmepumpar då det inte är kallt - finns billig el, utnyttja då den. Ved/pellets osv. då det är kallt - slipper elberoende och köpa dyr "smutsig" el. Idealet är därför en kombination.

Vad skulle vara billigare i ditt hus om vi får timtaxa på el frågar du. Ja det skulle då vara ved, flis, pellets och spannmål. Då elen kostar 4 kronor betalar du en krona per kWh värme medan pellets kanske kostar 50 öre och ved 15.
Så du tror på alvar att om el priset 7 dublas så det blir 4:-/kw så har inte dom andra priserna förendrats ett enda dugg?

Var köper jag ved "vitt" för 0,15:-/kW & hur mycke ver är en kW & i vilken "form" är veden då?

CarMan skrev:
Så du tror på alvar att om el priset 7 dublas så det blir 4:-/kw så har inte dom andra priserna förendrats ett enda dugg?
Jag talar om differentierat elpris, läs vad jag skrev 27. Jul 2006 at 09:17.

Tomtebo skrev:
Jag talar om differentierat elpris, läs vad jag skrev 27. Jul 2006 at 09:17.

OK, men jag tror inte att dom andra uppvärmnings sätten blir helt oförendrade för det! dom gör nog som dióm hitils ha gjort, man följer marknaden!
sen det där med pellets, det är ju redan idag bristvara, så varför skulle det inte kunna vara lika dant sär, att man har Diferans pris.
vintern som nyss var, så fick ju folk inte fylla sina bukkföråd fulla, för att det skule räcka till fler, så ingen vart utan.

Fortvarande inge svar var man köper Ved så så däe billigt "VITT" inklusive alla omkostnader!

Tomtebo skrev:
Varför skulle snittpriset på ved och pellets förändras med differentierade eltaxor?

[länk]
är detta vitt eller svart?
hur många kwh får man av 1 m3 otravad ved (bland ved) 0,7 travad

Tomtebo skrev:
Varför skulle snittpriset på ved och pellets förändras med differentierade eltaxor?
För att det i så fall går att ta ut ett högre pris för veden, då den blir billigare i alla fall. Blir elen dyrare blir antagligen dieseln dyrare också, och den går det åtminstone åt för att hantera veden.

CarMan har helt rätt i att man kan inte jämföra, för det är olika vad som passar bäst i olika hus. Mitt stora, gamla hus tuggar i sig ungefär 200 kWh/dygn när det är -20°C ute. Kostar strömmen då kanske 4 kronor/kWh blir det alltså 800 kronor/dygn, eller 24000 för en månad. Redan idag, när stömmen kostar 1:50, blir det 9000 kronor för en månad.
När jag eldar med ved blir det drygt en tusenlapp för en månad på det viset. Nu är det ju vanligtvis inte så kallt en månad i sträck här i Småland, men ändå. Om vi nu antar att CarMan klarar att hålla ett COP på fyra, i den kylan, blir det alltså 2250 kronor när strömmen kostar 1:50 och 6000 kronor om den kostar 4 kr/kWh.
Det går kanske, men tyvärr verkar han vara den ende i Sverige som har sådant COP. När värmepumparna når ett COP på runt åtta ligger de jämnt med vad jag betalar för min ved.

Under fyra sommarmånader kostar mitt varmvatten (solpaneler) 100 kronor i drift. När jag eldade det med olja i förra huset blev det ca 5000 kronor under samma tid, med ett oljepris på 11 kronor litern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.