Jag har tagit över ett hus där det finns en vedpanna med elpatron och ackumulatortank på 3 kubik. Vedförrådet är välfyllt och framöver har jag tänkt att skaffa någon värmepump för att uppgradera värmesystemet till något enklare än vedpannan som finns där idag.
Vedpannan är en Diom EloVED. Jag har eldat i denna förr, sist för säkert 15-20 år sedan. Tyvärr inte fått lära mig hur styrning till ackumulatortank och det andra lirar ihop. Idag står den och kör 100% el och ackumulatortank används inte.
Eftersom källarutrymmet där pannan står är välfyllt med ved så är min tanke att elda upp detta, dels för att minska något på elanvändningen och sedan behöver jag utrymmet för att ha värmepumpen någonstans. Jag har bokat in besök för att besiktiga skorstenen och tanken är att sotaren ska få göra sitt om den går genom besiktningen. Sista gången den sotades var nog runt år 2007.
Huset är från 1983, 3 våningar (källare, plan 1 och plan 2). Eftersom jag inte bor där, utan bara är där efter arbetstid och på helger kanske det knappt är lönt att värma upp ackumulatortanken? Jag är där nästan varje dag i 2-3 timmar och helger är jag där längre stunder.
Om det nu är en bra idé att få igång systemet och slippa köra hundra procent elstav undrar jag hur man driftsätter det hela. Jag skulle uppskatta om någon vänlig själ kan berätta hur jag skall gå till väga. Lägger upp lite bilder. Jag noterart att sladden till innegivaren inte är inkopplad på shunten. Som jag läste i manualen skall den inte heller vara inkopplad om man enbart kör med elstav.
All hjälp uppskattas.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12. Sladden till innegivaren är inte inkopplad.
13. Cirkulationspump till tank.
Vedpannan är en Diom EloVED. Jag har eldat i denna förr, sist för säkert 15-20 år sedan. Tyvärr inte fått lära mig hur styrning till ackumulatortank och det andra lirar ihop. Idag står den och kör 100% el och ackumulatortank används inte.
Eftersom källarutrymmet där pannan står är välfyllt med ved så är min tanke att elda upp detta, dels för att minska något på elanvändningen och sedan behöver jag utrymmet för att ha värmepumpen någonstans. Jag har bokat in besök för att besiktiga skorstenen och tanken är att sotaren ska få göra sitt om den går genom besiktningen. Sista gången den sotades var nog runt år 2007.
Huset är från 1983, 3 våningar (källare, plan 1 och plan 2). Eftersom jag inte bor där, utan bara är där efter arbetstid och på helger kanske det knappt är lönt att värma upp ackumulatortanken? Jag är där nästan varje dag i 2-3 timmar och helger är jag där längre stunder.
Om det nu är en bra idé att få igång systemet och slippa köra hundra procent elstav undrar jag hur man driftsätter det hela. Jag skulle uppskatta om någon vänlig själ kan berätta hur jag skall gå till väga. Lägger upp lite bilder. Jag noterart att sladden till innegivaren inte är inkopplad på shunten. Som jag läste i manualen skall den inte heller vara inkopplad om man enbart kör med elstav.
All hjälp uppskattas.
1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.
Logga in
Skapa konto
3.
Logga in
Skapa konto
4.
Logga in
Skapa konto
5.
Logga in
Skapa konto
6.
Logga in
Skapa konto
7.
Logga in
Skapa konto
8.
Logga in
Skapa konto
9.
Logga in
Skapa konto
10.
Logga in
Skapa konto
11.
Logga in
Skapa konto
12. Sladden till innegivaren är inte inkopplad.
Logga in
Skapa konto
13. Cirkulationspump till tank.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ved är väl inte så dumt när elen är dyr…men vad är det för verkningsgrad på en sån panna?
Hur lång tid tarser att värma upp 3 m3? 🤔
Hur laddar man resp laddar ur acctankarna när det sitter varmvattenberedare i pannan?
Men systemet har fungerat…?
Inga mer automatikburkar som gömmer sig någonstans?
Annars brukade man väl laddomat 10 med automatik, temperatursensor, dubbla pumpar för satsladdning och återpumpning.
Hur laddar man resp laddar ur acctankarna när det sitter varmvattenberedare i pannan?
Annars brukade man väl laddomat 10 med automatik, temperatursensor, dubbla pumpar för satsladdning och återpumpning.
Som jag hört tog det cirka två dagars eldning för att få ackumulatortanken uppe i 60 grader, när detta väl skett behövdes det eldas ungefär ett par gånger varje kväll efteråt för att hålla den värmen. Detta berättade min ena förälder som är kvar i livet till mig.blackarrow skrev:
Ved är väl inte så dumt när elen är dyr…men vad är det för verkningsgrad på en sån panna?
Det finns ingen laddomat på detta system vad jag kan se, men jag ser att det finns någon sak påkopplat på ett rör som är retur från ackumulatortanken där det går in en elkabel i apparaten, kolla bild 7 och 8 i första inlägget. Vad är detta? Det finns graderingar på den grå delen med olika temperaturer, men ratten verkar saknas där. Kan den på något sätt styra flödet genom ackumulatortanken?
"Hur laddar man resp laddar ur acctankarna när det sitter varmvattenberedare i pannan?"
Bra fråga, det har jag inte koll på. men det verkar som det sitter en röd ventil både på till- och returloppen till ackumulatortanken. Kolla bild 13, det sitter en röd ventil innan cirkulationspumpen. Detta rör borde väl vara tilloppet till ackumulatortank?
På bild 6 sitter det en till röd ventil. Detta känns för mig som returröret från ackumulatortank?
Jag är som sagt okunnig och vet inte exakt vad varje rör är till för, så det jag säger är mest gissningar. Till ackumulatortanken går det dessutom tre rör. Kolla bild 8 och 11.
Systemet har vad jag vet fungerat innan det togs ur bruk. Jag kan heller inte hitta några andra automatikburkar som hör till det här.
Tja, många tekniska lösningar är ju kompromisser vad gäller egenskaper och teknik.Nollpunkt skrev:
Kanske 3000L valts för att inte ha så stor temperaturskillnad?
Hur mycket sjönk temperaturen och hur mycket steg den med två ilägg på en kväll eller hur länge man nu fick elda för att få upp temperaturen till 60 grader igen.
Det kan vara skönt att slippa att systemet kokar också.
Ett sätt att lösa det är att pumpa runt vattnet hela tiden så det är samma temp i pannan som i acctankarna.
Om det tar 2 dagar att få upp temperaturen är tankarna(?) förstora för pannan.
Eller så kan man sätta in en modernare , effektivare och större panna och slippa elda så ofta och spara ved.
Antag tex att man med tomma tankar och 2 ilägg kommer upp i 80 grader och sen slipper man elda på ett dygn eller en vecka nere det är varmare ute.
Då blir systemet lättanvänt.
Men den pannan är inte tänkt för att att värma ackumulator tankar med.
Det där svarta vredet till höger på pannan används för att strypa fukten är pannan är uppe i temperatur.
Typiskt för ”gamla tjärkokare”m pannor som endast med underskott på syre som ligger och pyr långa tider bildar mer tjära och sot.
Inte säkert den haft ratt eller så har axeln faktiskt gått av och man har sågat en skåra.Nollpunkt skrev:
Det finns ingen laddomat på detta system vad jag kan se, men jag ser att det finns någon sak påkopplat på ett rör som är retur från ackumulatortanken där det går in en elkabel i apparaten, kolla bild 7 och 8 i första inlägget. Vad är detta? Det finns graderingar på den grå delen med olika temperaturer, men ratten verkar saknas där. Kan den på något sätt styra flödet genom ackumulatortanken?
Det är en anläggnimgstermostat. Den koppar på eller av något vid den temperatur som ställs in.
Går kabeln till brytaren ”Automatik” eller är det shuntautomatiken som åsyftas?
Kranarna kan väl vara för serviceändamål så man slipper tappa ut 3000L vatten för att byta pump tex.Nollpunkt skrev:
"Hur laddar man resp laddar ur acctankarna när det sitter varmvattenberedare i pannan?"
Bra fråga, det har jag inte koll på. men det verkar som det sitter en röd ventil både på till- och returloppen till ackumulatortanken. Kolla bild 13, det sitter en röd ventil innan cirkulationspumpen. Detta rör borde väl vara tilloppet till ackumulatortank?
Man kan väl stänga till så man slipper eventuell självcirkulation vid eldrift också.
Kranen på bild 11 skulle kunna vara avluftning, men kranen ser ut som en påfyllnadskran, vilket inte borde behövas då det såg ut att sitta en slang på bottenventilen på pannan.Nollpunkt skrev:
Det galvade röret skulle kunna komma från en övertrycksventil inne i lådan för acctankarna. Den sitter annars vanligen på pannan.
Tre rör vid golvet som går till acctankar? Känns lite konstigt här, men annars är det vanligt med returen lågt dragen vid golvet, laddning av varmt vatten som ju stiger ligger närmre taket, och vatten man tar ut till elementen tas ut en liten bit ner på tankarna.
Kan du inte försöka ta en översiktvideo som visar var rören går och vart de tar vägen?
Då pumpar man nog bara runt vattnet så det blandar sig och allt vatten har samma temperatur, både i tankar och i panna.Nollpunkt skrev:
Skulle vilja ersätta pannan med en modernare behövs det en tekniktank med varmvattenberedare (VVB) , slinga eller tappvattenautomat.
Vedpanna är väl guld värt dag med svajiga elpriser. Iaf om man kan få tag i billig ved.
Kan inte svära på att min mor kommer ihåg korrekt om det tog såpass lång tid att få upp värmen i tankarna. Det blir till att testa och se hur lång tid det tar, antar jag.blackarrow skrev:
Tja, många tekniska lösningar är ju kompromisser vad gäller egenskaper och teknik.
Kanske 3000L valts för att inte ha så stor temperaturskillnad?
Hur mycket sjönk temperaturen och hur mycket steg den med två ilägg på en kväll eller hur länge man nu fick elda för att få upp temperaturen till 60 grader igen.
Det kan vara skönt att slippa att systemet kokar också.
Ett sätt att lösa det är att pumpa runt vattnet hela tiden så det är samma temp i pannan som i acctankarna.
Om det tar 2 dagar att få upp temperaturen är tankarna(?) förstora för pannan.
Eller så kan man sätta in en modernare , effektivare och större panna och slippa elda så ofta och spara ved.
Antag tex att man med tomma tankar och 2 ilägg kommer upp i 80 grader och sen slipper man elda på ett dygn eller en vecka nere det är varmare ute.
Då blir systemet lättanvänt.
Men den pannan är inte tänkt för att att värma ackumulator tankar med.
Det där svarta vredet till höger på pannan används för att strypa fukten är pannan är uppe i temperatur.
Typiskt för ”gamla tjärkokare”m pannor som endast med underskott på syre som ligger och pyr långa tider bildar mer tjära och sot.
Inte säkert den haft ratt eller så har axeln faktiskt gått av och man har sågat en skåra.
Det är en anläggnimgstermostat. Den koppar på eller av något vid den temperatur som ställs in.
Går kabeln till brytaren ”Automatik” eller är det shuntautomatiken som åsyftas?
Kranarna kan väl vara för serviceändamål så man slipper tappa ut 3000L vatten för att byta pump tex.
Man kan väl stänga till så man slipper eventuell självcirkulation vid eldrift också.
Kranen på bild 11 skulle kunna vara avluftning, men kranen ser ut som en påfyllnadskran, vilket inte borde behövas då det såg ut att sitta en slang på bottenventilen på pannan.
Det galvade röret skulle kunna komma från en övertrycksventil inne i lådan för acctankarna. Den sitter annars vanligen på pannan.
Tre rör vid golvet som går till acctankar? Känns lite konstigt här, men annars är det vanligt med returen lågt dragen vid golvet, laddning av varmt vatten som ju stiger ligger närmre taket, och vatten man tar ut till elementen tas ut en liten bit ner på tankarna.
Kan du inte försöka ta en översiktvideo som visar var rören går och vart de tar vägen?
Då pumpar man nog bara runt vattnet så det blandar sig och allt vatten har samma temperatur, både i tankar och i panna.
Skulle vilja ersätta pannan med en modernare behövs det en tekniktank med varmvattenberedare (VVB) , slinga eller tappvattenautomat.
Vedpanna är väl guld värt dag med svajiga elpriser. Iaf om man kan få tag i billig ved.
Jag kollade närmare och det är som du skrev, det har inte suttit en ratt där och är ett spår som verkar vara inställt på cirka 70 grader. Denna är i sin tur kopplad till CP som sitter på tilloppet från pannan mot ackumulatortanken. Jag antar att denna på något sätt säger till CP när det är dags att börja pumpa runt vattnet så det inte pumpas runt hela tiden?blackarrow skrev:
Logga in
Skapa konto
Kranen som sitter på kopparröret som går in till tanken är nog påfyllning. Det började susa i det när jag försiktigt öppnade och stängde det.blackarrow skrev:
Kranen på bild 11 skulle kunna vara avluftning, men kranen ser ut som en påfyllnadskran, vilket inte borde behövas då det såg ut att sitta en slang på bottenventilen på pannan.
Logga in
Skapa konto
Ja det verkar som det finns tre rör som kommer in från pannrummet och in till tanken genom väggen. Det ena röret är väl påfyllningsvredet. De två andra måste väl isåfall vara tur- och retur från pannan?
Jag har dock en fråga på vad denna blå ventilen som jag vill minnas vara kopplad på tilloppet från pannan till tanken är till för? Den går in i isoleringen på tilloppet och bakom den blå ventilen leder den till ett grått plaströr vidare genom bjälklaget där alla andra värmeledningar till element och annat går.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På andra änden av tanken så finns det en termometer, ovanför denna sitter det ett rör och det sitter även ett rör i nederkant (syns dåligt på bilden men den är rakt under termometern vid golvet) som är pluggat. Vad gör dessa två rör? Är det övre röret till för att eventuellt lufta systemet vid påfyllning?
Logga in
Skapa konto
Jag ska ha kvar huset, men kommer nog behöva installera en luftvattenvärmepump, då jag inbillar mig att de flesta som hyr ett hus vill ha ett "lätt" system. Men ju mer jag tänker på det, så känner jag att det inte är helt orimligt att sätta in en ny vedpanna. Dagens vedpannor kanske är ganska simpla för vanligt folk att förstå sig på? Luftvattenvärmepump kanske inte blir så bra eftersom huset är från 1983, tunna element och ettrörssystem.blackarrow skrev:
Imorgon ska jag bege mig upp på vinden. Ska kolla på expansionskärlet som sitter där. Hur kan ett sådant må efter 15 år utan att det har eldats?
Jag tappade ur kretsen för elementen när jag fixade med några saker på elementen i höstas. Vid påfyllningen av systemet väntade jag mig att det skulle komma vatten från expansionskärlets rör som mynnar ut på taket, men istället kom det från denna ventil tror jag. Kopparöret sitter ovanpå på ventilen är det rör som sedan följer pannan och mynnar ut genom en plastslang vid golvbrunnen. Denna blå ventil är nog för att stänga inkommande vatten till pannan förmodar jag:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Du har en liten panna med låg verkningsgrad och mycket vatten att värma upp. Det ordet ta lång tid.Nollpunkt skrev:
Hur måna tankar är det?
Hur stora är de och hur är de kopplade.
Tycker du ska öppna och kika. Sidorna är väl skruvade?
Den ser ut att vara ställd på 20˚ tycker jag.Nollpunkt skrev:
Jag kollade närmare och det är som du skrev, det har inte suttit en ratt där och är ett spår som verkar vara inställt på cirka 70 grader. Denna är i sin tur kopplad till CP som sitter på tilloppet från pannan mot ackumulatortanken. Jag antar att denna på något sätt säger till CP när det är dags att börja pumpa runt vattnet så det inte pumpas runt hela tiden?
[bild]
Vilket kan vara rimligt. Stannar först när tanken är kall.
Ta reda på vart ändarna går.Nollpunkt skrev:
Kranen som sitter på kopparröret som går in till tanken är nog påfyllning. Det började susa i det när jag försiktigt öppnade och stängde det.
[bild]
Ja det verkar som det finns tre rör som kommer in från pannrummet och in till tanken genom väggen. Det ena röret är väl påfyllningsvredet. De två andra måste väl isåfall vara tur- och retur från pannan?
Det kan vara ytterligare en påfyllning. Ska inte behövas men kanske den sitter på ett för som är svårt att lufta, så en kreativ lösning är blåsa på med färskt vatten. Jag kan bara komma med mer eller mindre dåliga gissningar.Nollpunkt skrev:
Jag har dock en fråga på vad denna blå ventilen som jag vill minnas vara kopplad på tilloppet från pannan till tanken är till för? Den går in i isoleringen på tilloppet och bakom den blå ventilen leder den till ett grått plaströr vidare genom bjälklaget där alla andra värmeledningar till element och annat går.
[bild][bild]
Vart går andra änden på rören?
Eftersom det bara finns en termometer stöder det min teori m att man inte nyttjar vattens förmåga att skiktas.Nollpunkt skrev:
På andra änden av tanken så finns det en termometer, ovanför denna sitter det ett rör och det sitter även ett rör i nederkant (syns dåligt på bilden men den är rakt under termometern vid golvet) som är pluggat. Vad gör dessa två rör? Är det övre röret till för att eventuellt lufta systemet vid påfyllning?
[bild]
Då fyller man på tankarna med varmt vatten från toppen till det blir varmt vid botten. Det är också bra med en termometer på mitten så man vet när tankarna här halvt laddade. Lärare att veta hur mycket mer ved som behövs för att värma allt vatten utan kok.
Det säljs en del begagnade kvalitetspannor på blocket och andra siter.Nollpunkt skrev:
Jag ska ha kvar huset, men kommer nog behöva installera en luftvattenvärmepump, då jag inbillar mig att de flesta som hyr ett hus vill ha ett "lätt" system. Men ju mer jag tänker på det, så känner jag att det inte är helt orimligt att sätta in en ny vedpanna. Dagens vedpannor kanske är ganska simpla för vanligt folk att förstå sig på? Luftvattenvärmepump kanske inte blir så bra eftersom huset är från 1983, tunna element och ettrörssystem.
Kanske hittar du en bra miljögodkänd panna och lite tillbehör från någon som tröttnat på vedeldning för 10’
Ibland säljer nån en gammal panna ny ouppackad på pall. Det går att hitta mycket.
Röret upp till expansionskärlet kan ha rostat igen, eller t.o.m. ha rostat av.Nollpunkt skrev:
Vattnet syresätta av luften.
Det kan uppstå korrosion om ett järnrör ansluts direkt till ett rostfritt expansionskärl.
Ja. Det är nog inkommande vatten och en övertrycksventil.Nollpunkt skrev:
Jag tappade ur kretsen för elementen när jag fixade med några saker på elementen i höstas. Vid påfyllningen av systemet väntade jag mig att det skulle komma vatten från expansionskärlets rör som mynnar ut på taket, men istället kom det från denna ventil tror jag. Kopparöret sitter ovanpå på ventilen är det rör som sedan följer pannan och mynnar ut genom en plastslang vid golvbrunnen. Denna blå ventil är nog för att stänga inkommande vatten till pannan förmodar jag:
[bild]
Expansionskärlet kan ha en anslutning på toppen som går ut på taken och en nivåavrinning som inte får ledas uppåt. Den skulle väl också kunna gå ut på ett tak på låg nivå eller så går det ner till någon golvbrunn i källare/pannrum.
Så visst skulle du kunna sett vatten komma i något rör i källaren när du fyllde systemen, men inte från det du visar på bilden.
Oj, jag vet inte alls hur tankarna ser ut eller hur det är kopplat. Det blir i så fall till att skruva isär som du säger, det kan jag göra någon av de kommande dagarna.blackarrow skrev:
blackarrow skrev:
Jag känner mig ganska säker på tillopp och retur, även att det skulle vara påfyllning känns väl rimligt. Något annat bör väl inte gå till tanken. Det är dock den grå plastslangen med den blå ventilen som är inkopplad som jag inte förstår vad den gör. Den följer ju alla de andra rören som är till värmesystemet upp genom bjälklaget, så jag ska kolla i schaktet på bottenplanet och se om det följer med upp på översta våningen.blackarrow skrev:
Kan man på något sätt kontrollera kärlets funktion, annat än att kolla på det när jag är uppe på vinden?blackarrow skrev:
Jag förstår nämligen inte varför det inte kom vatten där ifrån när vi fyllde på värmekretsen, det är som du säger att det kom från någon annanstans från golvet i källaren. Det går upp ett rör från golvet som ett annat rör går i vill jag minnas, det lät som det kom därifrån men jag är väldigt osäker.
Tack för din input. Den behövs, sedan om det kommer att gå att elda med pannan eller inte efter brandbesiktningen och sotningen är en annan femma. Men jag hade gärna blivit av med den veden som fyller halva pannrummet för att frigöra plats. Att dra ned på elkostnaden under den tiden är såklart en bonus.
Att leta efter ny panna på nätet känner jag blir svårt. Jag vet ju knappt vad det är jag ska leta efter och vad som är lämpligt att sätta in. Men det går så klart att forska i det och skaffa sig kunskap.
Nu har jag varit och kollat på expansionskärlet och även exponerat ackumulatortanken. Förhoppningsvis blir det lite mer klarhet.
Vi börjar med expansionskärlet:
Rejält isolerat. Pipan som går ut på taket är lite rostangripen, men inte så farligt att det gått genom. Jag skrapade med kniven där det var som värst som man ser på en av bilderna. Sedan kan jag bekräfta att den grå slangen med blå ventil som sitter på tilloppet till ackumulatortanken i pannrummet är ansluten till expansionstanken i botten där det ett grövre järnrör går in (syns lite vagt i överkant på sista bilden). Nu kanske du kan förklara bättre varför den grå slangen sitter där den sitter? Är det för att kunna lufta på ett enklare sätt?
Kollar man på bilden där allt är isolerat kan man se att det går in ännu ett isolerat rör på sidan av tanken.
Detta rör misstänker jag är ett kopparrör som faktiskt går ner till pannrummet och ner i ett rör i golvet. Varför har man gjort så? Vill man inte att det ska rinna ut på taket, utan ledas ned till källaren och något av avloppen där?
Oavsett så finns det tre rör på expansionskärlet. Två sitter undertill och det ena sitter strax över mitten på kärlet.
Jag gjorde även som du sa och tog bort sidorna på tanken:
Det verkar inte vara så komplicerat här. Den blå ventilen är kopplad på det galvade röret som i ena änden leder ut i golvbrunnen. stoppade in handen innanför isoleringen och kände att både det galvade och kopparröret satt på samma ställe på ovanpå tanken.
I den andra änden där termostaten sitter så ser det ut så här:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rejält isolerat. Pipan som går ut på taket är lite rostangripen, men inte så farligt att det gått genom. Jag skrapade med kniven där det var som värst som man ser på en av bilderna. Sedan kan jag bekräfta att den grå slangen med blå ventil som sitter på tilloppet till ackumulatortanken i pannrummet är ansluten till expansionstanken i botten där det ett grövre järnrör går in (syns lite vagt i överkant på sista bilden). Nu kanske du kan förklara bättre varför den grå slangen sitter där den sitter? Är det för att kunna lufta på ett enklare sätt?
Kollar man på bilden där allt är isolerat kan man se att det går in ännu ett isolerat rör på sidan av tanken.
Detta rör misstänker jag är ett kopparrör som faktiskt går ner till pannrummet och ner i ett rör i golvet. Varför har man gjort så? Vill man inte att det ska rinna ut på taket, utan ledas ned till källaren och något av avloppen där?
Logga in
Skapa konto
Oavsett så finns det tre rör på expansionskärlet. Två sitter undertill och det ena sitter strax över mitten på kärlet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det verkar inte vara så komplicerat här. Den blå ventilen är kopplad på det galvade röret som i ena änden leder ut i golvbrunnen. stoppade in handen innanför isoleringen och kände att både det galvade och kopparröret satt på samma ställe på ovanpå tanken.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det är en väl en bra övning att öppna, titta (förstå) och sätta ihop igen utan att förstöra något. 😀Nollpunkt skrev:
Det skule kunna vara en hög punkt just där på röret så att det visat sig behövas en avluftningsventil. (med återvinning av vatten eftersom det tar sätt tid att få upp temperaturen?)Nollpunkt skrev:
[bild][bild][bild][bild]
Går det röret vidare ner i pannrummet och ner i avloppet (röret upp ur golvet)?Nollpunkt skrev:
Det är nivåröret på expansionskärlet.Nollpunkt skrev:
Visst går det att leda ut på taket också, men då måste du ha ett tak på just den höjden. Röret måste dras vågrätt. Leder man ut det genom väggen kan den bli ful av rostvatten.Nollpunkt skrev:
Tre anslutningar, ett i toppen , ett högt på sidan och ett i botten.Nollpunkt skrev:
Anslutet till botten har du två via T-kopplingen i mässing.
Mässingskopplingen förhindrar galvanisk korrosion som annars kan förstöra röret totalt.
Kan du inte rita en skiss på systemet med en någorlunda höjdriktig skala på hur rören sitter på tankarna eller dras nära golvet osv…Nollpunkt skrev:
[bild][bild][bild]
[bild][bild]
Då blir det enklare att hänga med och förstå.
Går alla rör från pannan till tanken ner i golvet?
Kan det vara en gammal oljetank som modifierats till accumulatortank?
(Man tager vad man haver som Cajsa Varg sade).
Har du inte igång pumpen till acctanken kan du elda pannan och låta dragregulatorn begränsa när pannan blir varm.Nollpunkt skrev:
Tack för din input. Den behövs, sedan om det kommer att gå att elda med pannan eller inte efter brandbesiktningen och sotningen är en annan femma. Men jag hade gärna blivit av med den veden som fyller halva pannrummet för att frigöra plats. Att dra ned på elkostnaden under den tiden är såklart en bonus.
Vet du hur den fungerar med kedjan och den svarta ratten på pannan?
Eftersom du tänkte få igång befintlig panna och lite andra kommentarer så tänkte jag komma med budget förslag.Nollpunkt skrev:
Byta värmesystem brukar bli dyrt.
Kan man göra jobbet själv och ha turen att hitta något bra begagnat så behöver det inte bli så blodigt.
Sätter du in en rejäl panna så du får lite högre laddeffektekt behöver du nog bygga om systemet lite.Nollpunkt skrev:
Det finns lite skumma detaljer och har inte förstått helheten.
Klicka här för att svara