52 162 läst ·
336 svar
52k läst
336 svar
Hjälp! Hur rutten är elbranschen?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sist jag anlitade elektriker fick jag betala 15:-/m för FK.Elektriker F skrev:
Jag bytte ett hf-don i förrgår på garanti. Jag bytte det första ggn för ett par månader sen, men nu hade det börjat krångla så det var nog något fel på det och jag fick byta igen på garanti denna gång.Sammy_j skrev:Garantiargumenten har jag tappat räkningen på hur många ggr jag läst.
Personligen har jag aldrig i någon av mina alla beoende behövt reklamera en elprodukt. Håller dessutom i ganska många beställningar av elektriker på jobbet för ett antal 100 tkr per år inte heller där behövde vi reklamera själva monterade produkten men ofta kanske det behöver göras i justeringar i det arbetet som elektrikern själv utfört.
Så vi kan väl droppa garantiargumenten nu och det är väl inte värre än att elektriker klargör att defekter på produkter som man själv köpt utgår normal timersättning i händelse av fel precis som vilket annat avtal som helst .
Jag har också bytt några LED-lysrörsarmaturer av en serie/batch som visade sig vara helt kass (de fick mängder av dessa i retur). Kunden nästan en timmes bilresa bort, men de var köpta med alem-09-villkor så vi fick ersättning för allt för bytet, all resa och all tid.
Det blev nog faktiskt t.o.m en liten vinstaffär av att armaturerna gick sönder, då det blev ett jobb till att fakturera.
Det finns andra sätt att glra det på. Man fokuera på problemet och det är inte att kunderna vill köpa materialet själva det är att dom blir rövade om dom inte gör det.dennis_f skrev:Det handlar inte enbart om prispåslaget utan säkerligen också om de många osäkerhetsfaktorer som uppstår när man jobbar med material nån annan köpt.
1. Kommer materialet att vara på plats i tid? Även om kund säger detta kan man inte vara säker.
2. Kommer materialet att vara av rätt kvalitet och sort? Även om man ger en lista med E-nummer kan man inte vara säker. Och vägrar man installera så kommer det att bli krångel. Krångel man slipper om man har en kund som inte köper materialet själv.
3. Om nått går sönder och det blir någon form av följdskador, hur blir det då med ansvarsfrågan? Osäkerhet och krångel kan förväntas.
Så kort sagt, köper man materialet själv vet man vad man får, man vet när man får det (får man det inte i tid är det enbart ens eget fel) och man har klart för sig vilket ansvar man tar på sig och kan ta betalt därefter.
Jämförelsen med en bilverkstad tycker jag är utmärkt. De flesta tillåter inte att man tar med eget material till kamremsbytet av anledningarna ovan. En del mindre gör det men de flesta inte.
Jag jobbar för närvarande som lärare och inte som elektriker men de gånger jag gör installationer åt släkt och vänner så köper jag alltid materialet. Även om de har goda intentioner så kan de ofta bli "Jag tog den här istället, orkade inte leta i hyllorna" eller "Den här kostade ju hälften så mycket och såg likadan ut" osv. Krångel jag inte behöver. Särskilt om man jobbar gratis![]()
Jag avtalade hämtning av material på morgon eller kväll på odebiterad tid. Dock fick jag betala bilkostnad. +30% på elektrikerns netto om det inta var sånt han hade dåliga rabatter på 0-30%) då betalade netto direkt. Full transparans på leverantörens fakturor. Elektrikern köper allt material, jag får full garanti. Med ett sånt upplägg så var det inte lönt att köpa in själv och då har jag ändå EXAKT lika bra rabatter som alla elektriker har hos grossisterna.
Problemet är att ingen ekektriker är intresserad av ett sånt upplägg längre för dom kan få ytterligare 20-40% på materialet och hämta det på betald tid.
Hur mycket material (amaturer borträknat, kassa rabatter generellt) omsätter en elare som jobbar mot privatkunder/månad? Klart dom hugger, båten och husbilen skall betalas.
Jag har ingen aning om de är mindre säkra. Jag hoppas verkligen att CE-myndigheterna gör sitt jobb. Däremot hår de sönder oftare med en faktor på 10.Jerker63 skrev:Här skrivs det en hel del om att det skulle vara så dålig kvalitet på elmaterial från Biltema, Jula etc. att de skulle innebära en säkerhetsrisk att installera. Men nu är de ju godkända för den svenska marknaden, annars skulle inte få säljas här. Är det någon som kan förklara på vilket sätt godkända varor skulle vara en säkerhetsrisk? Sker det så många fler bränder eller andra olyckor i t.ex. Tyskland för att man använder billigare elmaterial?
Byggveteran
· Filipstad
· 47 inlägg
Är det rätt att kalla branschen för rutten bara för att elfirmorna erbjuder en helhetslösning? Jag kallar det istället för snål kund/konsument som inte förstår sig på branschen. Tänk dig att du ska köpa en bil...du åker runt till lite olika ställen o köper på dig sånt som DU tycker känns bra o billigt. Sedan åker du till bilhandlaren o lämnar in allt matriel o ber dem montera ihop det till något som ska bli din bil. Tror du själv att du kommer att få en bil som är prisvärd o garanterat felfri o perfekt? Du och alla andra lekmän o snåla hemmafixare måste förstå allvaret i hur elbranschen funkar.Byggarmusen skrev:Såhär är det, jag renoverar en liten villa och är nu framme vid elfasen, det är en "blank sida", reglat och klart för dragning osv. Efter kontakt med fler än tjugo olika elektriker, varav flera varit på besök och skrivit offerter har jag fortfarande inte hittat en enda som vill göra totalinstallationen av min lilla villa.
Anledningen är att jag frågat, antytt eller nämnt någonting om priset för alla. Dock bara på materialet, eftersom jag anser att det i största allmänhet känns orimligt att köpa material för 2,3,4, ibland 10 ggr mot vad det kostar via olika hemsidor eller byggvaruhus. De menar att de vill jobba med sina "egna" prylar, och detta trots att jag förklarat att jag kan köpa precis samma utrustning om de bara specificerar detta innan. Nä, de bara drar sig ur utan att blinka, trots att de står inför en affär som kommer ge många tiotusentals kronor (ca 600-650kr(!) i timmen för en hel del arbete som man utan problem skulle kunna lära en schimpans att göra) i kappsäcken för arbetet. Vidare till nästa idiot som inte förstår bättre.
Jag bara undrar hur det kan ha blivit såhär, jag menar, tänk om det enda sättet att få sitt körkort var att köpa bilen av körskolan (bra exempel för att de är lite i samma sits som elektrikerna), till ett dubbelt så högt pris som hos bilhandlaren. Skulle inte någon tycka att detta var konstigt?
En elfirma erbjuder en helhetslösning på jobbet för att kunna lämna 100% garantier på matriel o jobb. Den biten funkar inte om du sitter o googlar runt på nätet o jagar kronor o ören. En normal villainstallation kostar i dag någonstans mellan 150-200000kr lite beroende på storlek o utrustning. Då får man budgetera för detta..men man kan oxå räkna med att fördubbla värdet på installationskostnaden om allt är riktigt (fackmannamässigt)utfört.
Så innan du häver ur dig att branschen är rutten, så kan du börja hos dig själv o fråga varför du är så snål.
Tack för ordet!
Elektrikern
Han kan inte friskriva sig från garanti på varor han installerat tyvärr. Samma sak om du köper en skithusstol billigt på Bauhaus eller en blandare på IKEA. I det skedet VVS:arn antar sig att installera denna så åtar han sig garantin. Finns det sedan inte reservdelar, eller varan har utgått, så måste han ersätta den och pynta kalaset själv. Tyvärr. Så att installera en ibyggnadssistern som kunden köpt själv är det inte många som vill ge sig på, då detta i värsta fall kan leda till att man måste riva och bygga och kakla om ett halvt badrum. Inte värt risken.
Det där stämmer inte. Menar du att en elektriker som kopplar in en tvättmaskin skulle behöva stå för garantin då eller?emmschen skrev:Han kan inte friskriva sig från garanti på varor han installerat tyvärr. Samma sak om du köper en skithusstol billigt på Bauhaus eller en blandare på IKEA. I det skedet VVS:arn antar sig att installera denna så åtar han sig garantin. Finns det sedan inte reservdelar, eller varan har utgått, så måste han ersätta den och pynta kalaset själv. Tyvärr. Så att installera en ibyggnadssistern som kunden köpt själv är det inte många som vill ge sig på, då detta i värsta fall kan leda till att man måste riva och bygga och kakla om ett halvt badrum. Inte värt risken.
Det är ALLTID den som sålt produkten som står för garantin. Han i sin tur kan oftast hävda garanti mot tillverkaren men det styrs av avtal mellan tillverkare och handlaren.
Ouch, det var nog GNP-listan rakt av. :eek:erkka skrev:
I denna branschen har det nog blivit en ökande medvetenhet om att priserna och GNP-listan inte är hållbar.
Men man slåss ju med näbbar och klor för att behålla så mycket som möjligt så länge som möjligt. Samt att det är inte hållbart att som ensam aktör ensidigt ändra sin affärsmodell genom att höja timpenningen och minska materialavansen, då det är en konkurrensutsatt marknad man agerar på.
Men jag tippar på att vi kommer se sjunkande materialavanser under de kommande åren.
Hos oss brukar det som regel (lite generaliserat) läggas på ca 25% på netto inköpspris. Men chefen kan tydligen helt utan att skämmas låta någon grej på fakturan gå iväg för svindyra GNP, så länge det är något litet som inte blir så stor summa att någon direkt reagerar.
Men när man förhandlar ramavtal blir det andra grejer. Då kan det vara så att man får nöja sig med under 400:- (+moms) i timmen och material med 10% påslag från inköpspriset.
Men då är det kanske ett avtal som håller firman med en årsarbetstid eller kvarts årsarbetstid osv, så där förhandlas det för eftertraktade avtal som många firmor vill slåss om.
Redigerat:
Jag måste ge mig in i debatten lite. Jag förstår och accepterar det du skriver, och självklart vore det mycket enklare för konsumenten om elektrikern också fixade materialet.
Det här vore en ickefråga om sakerna skulle prissättas korrekt. Elektrikern kan ta timkostnad och milersättning för att räkna på material och köpa det. Varför ska hen dessutom få x antal kronor pga rabatt utan att det gynnar kunden? Det är smusslet som får oss kunder att reagera i samverkan med redan höga timkostnader!
Själv är jag väl tursamt kanske, har hittills inte upplevt mig uppskörtad, jag har själv kunnat köpa in det som är viktigt för mig dvs. Armatur, element, blandare etc. Och låtit hantverkaren fixa resten. Ingen har ifrågasatt mig och ingen har vad jag upplevt fakturerat orimligt.
Däremot takbranchen... Hur kan det skilja 100' på att göra exakt samma jobb? Men det är en annan tråd... 😉
Det här vore en ickefråga om sakerna skulle prissättas korrekt. Elektrikern kan ta timkostnad och milersättning för att räkna på material och köpa det. Varför ska hen dessutom få x antal kronor pga rabatt utan att det gynnar kunden? Det är smusslet som får oss kunder att reagera i samverkan med redan höga timkostnader!
Själv är jag väl tursamt kanske, har hittills inte upplevt mig uppskörtad, jag har själv kunnat köpa in det som är viktigt för mig dvs. Armatur, element, blandare etc. Och låtit hantverkaren fixa resten. Ingen har ifrågasatt mig och ingen har vad jag upplevt fakturerat orimligt.
Däremot takbranchen... Hur kan det skilja 100' på att göra exakt samma jobb? Men det är en annan tråd... 😉
Om du lämnar in anbud under 425kr/ timme + moms, betraktas du som oseriös i offentliga upphandlingar.Mikael_L skrev:Ouch, det var nog GNP-listan rakt av. :eek:
I denna branschen har det nog blivit en ökande medvetenhet om att priserna och GNP-listan inte är hållbar.
Men man slåss ju med näbbar och klor för att behålla så mycket som möjligt så länge som möjligt. Samt att det är inte hållbart att som ensam aktör ensidigt ändra sin affärsmodell genom att höja timpenningen och minska materialavansen, då det är en konkurrensutsatt marknad man agerar på.
Men jag tippar på att vi kommer se sjunkande materialavanser under de kommande åren.
Hos oss brukar det som regel (lite generaliserat) läggas på ca 25% på netto inköpspris. Men chefen kan tydligen helt utan att skämmas låta någon grej på fakturan gå iväg för svindyra GNP, så länge det är något litet som inte blir så stor summa att någon direkt reagerar.
Men när man förhandlar ramavtal blir det andra grejer. Då kan det vara så att man får nöja sig med under 400:- (+moms) i timmen och material med 10% påslag från inköpspriset.
Men då är det kanske ett avtal som håller firman med en årsarbetstid eller kvarts årsarbetstid osv, så där förhandlas det för eftertraktade avtal som många firmor vill slåss om.
om man kikar på utvecklingen över elolyckor i Sverige så blir ditt snack om att luras gällande säkerheten väldigt fånigt. Vi har kommit så nära en nollvison det förmodligen bara går. Säkerheten runt el i Sverige räddar liv.Finndjävel skrev:Elektrikernas lobbyorganisationer har varit aktiva och lurat politikerna att det handlar om säkerhet när det egentligen handlar om att driva upp lönerna.
I övriga världen finns just inga elektriker, utan det är vanliga hantverkare/byggare som gör eldragningarna. Inte är det ändå många som reflekterat om de kommer att dö när de använder el utomlands. Antagligen för att den inte är osäkrare där än nån annanstans.
.
Att påstå att det är lika säkert med el i andra länder stämmer inte och blir inget annat än en "saying" från dig då du inte kan backa upp den. Utbildningen inom sektorn är betydligt högre i Sverige, vilket inte minst speglar sig i löner i branschen. Avtalsenligt har en utländsk byggare 85% av en svensk byggares lön, av den anledningen att de har sämre utbildning.
Det här med att TS frågat drygt 20 elektriker men ändå inte fått napp, gör att jag anar att det kanske finns något i trådstarten som inte riktigt framgår.
Det verkar inte som att TS låtit någon komma med prisexempel på material eller liknande utan bara uttalat sin vilja att köpa materialet oavsett pris från elektrikern.lkn02001 skrev:Jag måste ge mig in i debatten lite. Jag förstår och accepterar det du skriver, och självklart vore det mycket enklare för konsumenten om elektrikern också fixade materialet.
Om jag skulle ha varit en av de som kollade på jobbet så är det inte främst att ett eventuellt påslag skulle försvinna som skulle oroa mig utan avvikandet från ett standardförfarande som man vet fungerar bra.
Och finns det då andra jobb att ta där de extra osäkerhetsfaktorerna inte ingår så skippar man såklart det osäkra jobbet.
Jag skulle tro att "smusslandet" tillkommit för att många kunder inte förstår och inte kan och därför protesterar mot t.ex. en post på fakturan där det står "projektering 4tim" eller liknande och därför har praxis blivit att ta ut motsvarande kostnad på material, timtid, bilavgift eller liknande. Då blir det visserligen problem med kunder som kan lite mer. Men då dessa är i minoritet så är det kanske nått man är villig att ta?