Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sblixten skrev:
Garantin är inga problem. Den som varan är inhandlad från står för garantin.
Men då får DU betala elektrikern som ska åtgärda. Det kommer inte din handlare göra.

Elektriker F skrev:
Noterar en ny bottennotering i kvalitet på inlägg.
Ja, för din nivå är ju väldigt hög

QUOTE=Elektriker F;2672249]Vad jobbar du själv med i din Aspergerverklighet?[/QUOTE]

Redigerat:
  • Gilla
lizbeth och 8 till
  • Laddar…
E
En öl kostar 15 spänn på systemet och 50 på krogen, mig ska de inte blåsa minsann.
Detta måste vara världens sämsta jämförelse.
Kan du förklara hur relevant ditt svar är för TS?

Om du går till krogen o köper en öl måste du väl inse att prispåslaget täcker in lokalhyra, lön osv. Krögaren lägger ju inte på en timpenning för tiden det tar att laga maten el servera ölen utöver 50:- för ölen? Eller brukar du få betala 500:-/h i serveringsavgift?

Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 8 till
  • Laddar…
Här skrivs det en hel del om att det skulle vara så dålig kvalitet på elmaterial från Biltema, Jula etc. att de skulle innebära en säkerhetsrisk att installera. Men nu är de ju godkända för den svenska marknaden, annars skulle inte få säljas här. Är det någon som kan förklara på vilket sätt godkända varor skulle vara en säkerhetsrisk? Sker det så många fler bränder eller andra olyckor i t.ex. Tyskland för att man använder billigare elmaterial?

• Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
P
Stor anledning till att de vill använda "sina egna grejer" är att om du köper material på t.ex. Biltema och han installerar det, så övertar han per automatik garantin. Påslag på priset på material får man också räkna med, eftersom det tar tid att kolla, räkna efter och beställa, få levererat, eller hämta material för installation. Visst, vissa moment kan man lära en chimpans, men resterande utbildning och kunskap då? Så är det väl med alla yrken. Samma sak om du gör en del själv, t.ex. drar flex med FK o.s.v. (Vilket du för övrigt inte får, men rent hypotetiskt), så övertar elektrikern ansvaret för hela installationen när han kopplar in det. Och eventuella fel och defekta produkter i installationer måste han stå för. Kostnadspåslaget innefattar alltså även dennes garantiåttagande. Eftersom de i det fall något inte fungerar, måste åka dit och fixa det kostnadsfritt. Således drar de flesta öronen åt sig när kunden vill fixa billigare material, eller fixa material själv. Att byta delar av installationen, och att ev reklamera defekta produkter (i det fallet det ens är lönt i förhållande till priset på produkten), tar också tid. Och tid är pengar. Visst, sen finns det alltid de som saltar lite extra.

TheStills skrev:
Nu förädlar inte elektrikern vägguttagen så som kocken gör med maten så jämförelsen haltar.
Det gör ju inte bilmekanikern heller. Att ställa en korrekt diagnos eller att projektera en villarenovering är ju linjär matematik med erfarenhet som faktor. Du vill ha betalt för ditt arbete som kunden tar för givet. Hur hade du tänkt att det skulle gå till? "Hej. Jag har lagt ner 10 timmar på proj. Det blir 5500kr tack", eller "Hej. Jag är en erfaren elektriker och har löst din el projektering på en timme. Vanligtvis tar det längre tid, så jag vill ha betalt 5500kr".
Låt mig en gång för alla förtydliga. Vi smutsiga, dumma och lägre stående hantverkare, som inte vet hur man beställer en Fou à Pieds Rouges, har svårt att få er beställare att inse att arbetet inte endast bedrivs på plats i signalvästen. För att få betalt för detta behöver vi påslag på våra produkter. Punkt

• Gilla
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
Jerker63 skrev:
Här skrivs det en hel del om att det skulle vara så dålig kvalitet på elmaterial från Biltema, Jula etc. att de skulle innebära en säkerhetsrisk att installera. Men nu är de ju godkända för den svenska marknaden, annars skulle inte få säljas här. Är det någon som kan förklara på vilket sätt godkända varor skulle vara en säkerhetsrisk? Sker det så många fler bränder eller andra olyckor i t.ex. Tyskland för att man använder billigare elmaterial?
Godkänd vara innebär inte att den är testad. Det innebär att leverantören intygar att den uppfyller kraven.
Testa dra åt en skruv i ett uttag från biltema/byggmax eller annat valfritt lågprisvaruhus så ska du se hur bra kvaliteten är :)
Vissa saker kan jag utan vidare köpa på t.ex. jula. På samma sätt som eldorado eller premier på willys har vissa varor som är ok. Men andra är så hopplöst dåliga jämfört med dyrare konkurrenter.

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Byggarmusen skrev:
Hjälp! Hur rutten är elbranschen?
Det får du väl en bra indikation över om du läser inläggen i denna tråd, bortåt hälften av inläggen visar tydligt vilken rutten bubbla det är.

• Gilla
lizbeth och 5 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
jag tror att de flesta kan acceptera att material kostar 10 - 15% mer vid direktleverans mha. elektriker, jämfört med att man själv köper på nätet, med osäker leveranstid osv.

Det TS och många av oss andra har lite svårt att acceptera är när elektrikerns pris ligger 200 - 300% eller mer över vad man själv skulle kunnat handla exakt samma material för.
300%? Det låter som råttan i pizzan. Jag ser ofta detta argument på forumet. Ingen har dock velat visa att detta är någon norm, eller ens att det försigkommit någon gång. Fram med fakturorna nu och bevisa, annars begraver vi den legenden.

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Isa_ skrev:
Jag stack till krogen med egen dricka och oxfilé, bad kocken att tillaga den, blev hemskickad.

En öl kostar 15 spänn på systemet och 50 på krogen, mig ska de inte blåsa minsann.
Erbjöd du honom också 650kr/timme för att tillaga? Med en väntetid på krogen på en timme så har han nog antagit budet direkt. Tänk på att det inte blir sås, potatis eller kryddor för det ingår ju inte. och ingår kryddor så måste du betala en hel kryddburk på ett kilo för att han använder ett halvt kryddmått. Så där kan man ju behöva fundera på andra orelevanta analogier.

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
F
Odjuret skrev:
Det är nog inte många kunder hos grossen som inte har rabatter. Det säger en hel del om deras prislista. att få 80% rabatt på en vara är inte speciellt svårt... Så att nämna rabatterna är egentligen ganska oväsentligt eftersom nästan ingen betalar katalogpris.
Dessa rabatter som företagen har innebär inte att prylarna blir billigare än i nätbutiken. Jag vet att jag jämförde en strömbrytare, Ahlsell och Elbutik Där var elbutik billigare... trots min "rabatt" Det var en eljo trend
Antingen missförstår du mig totalt eller så är du skadad....

Rabatten har ganska stor betydelse då den i princip oavkortat går i elektrikerns ficka.

Eller tycker du det är ok att elektrikern åker till Ahlsell eller Solar på tid som debiteras kunden, tar milersättning på resan och sen får 60-85% rabatt på materialet som han sen fakturerar kunden fullpris -10 till 15% för att han är en så jävla fin och redig elektriker?

• Gilla
Raptor50 och 2 till
  • Laddar…
Det handlar inte enbart om prispåslaget utan säkerligen också om de många osäkerhetsfaktorer som uppstår när man jobbar med material nån annan köpt.

1. Kommer materialet att vara på plats i tid? Även om kund säger detta kan man inte vara säker.
2. Kommer materialet att vara av rätt kvalitet och sort? Även om man ger en lista med E-nummer kan man inte vara säker. Och vägrar man installera så kommer det att bli krångel. Krångel man slipper om man har en kund som inte köper materialet själv.
3. Om nått går sönder och det blir någon form av följdskador, hur blir det då med ansvarsfrågan? Osäkerhet och krångel kan förväntas.

Så kort sagt, köper man materialet själv vet man vad man får, man vet när man får det (får man det inte i tid är det enbart ens eget fel) och man har klart för sig vilket ansvar man tar på sig och kan ta betalt därefter.

Jämförelsen med en bilverkstad tycker jag är utmärkt. De flesta tillåter inte att man tar med eget material till kamremsbytet av anledningarna ovan. En del mindre gör det men de flesta inte.

Jag jobbar för närvarande som lärare och inte som elektriker men de gånger jag gör installationer åt släkt och vänner så köper jag alltid materialet. Även om de har goda intentioner så kan de ofta bli "Jag tog den här istället, orkade inte leta i hyllorna" eller "Den här kostade ju hälften så mycket och såg likadan ut" osv. Krångel jag inte behöver. Särskilt om man jobbar gratis :)

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
KalleKe
Garantiargumenten har jag tappat räkningen på hur många ggr jag läst.

Personligen har jag aldrig i någon av mina alla beoende behövt reklamera en elprodukt. Håller dessutom i ganska många beställningar av elektriker på jobbet för ett antal 100 tkr per år inte heller där behövde vi reklamera själva monterade produkten men ofta kanske det behöver göras i justeringar i det arbetet som elektrikern själv utfört.

Så vi kan väl droppa garantiargumenten nu och det är väl inte värre än att elektriker klargör att defekter på produkter som man själv köpt utgår normal timersättning i händelse av fel precis som vilket annat avtal som helst .

• Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
TheStills skrev:
Nu förädlar inte elektrikern vägguttagen så som kocken gör med maten så jämförelsen haltar.

Nä, men avansen är en del av deras levebröd.

sblixten skrev:
Garantin är inga problem. Den som varan är inhandlad från står för garantin.
Men dom står inte för självaste bytet. Slutar en dimmer fungera som elektrikern fått sälja, byter han ut den helt kostnadsfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.