Status
Inte öppen för fler kommentarer.
thorsken skrev:
Jag jobbar inom byggsektorn.
Vilken bransch lägger inte på många % på materialet?
Målare, VVS, vent, plattsättning, brandtätning.
Jag vet ingen av dom som skulle låta kunden köpa eget material.
Jag har jobbat med plattsättning aldrig nekat en kund att köpa plattor däremot hade vi alltid eget fix och fog som vi var vana att jobba med sen har vi vid några tillfällen informerat kunden om att dom har köpt bristfällig kvalité och vad detta kommer att innebära då är det ju bara att välja vad man vill ha för resultat men detta är helt ointressant i sammanhanget då en dålig platta bara ger ett estetiskt problem medans ett uttag från biltema eller nått annat lågpris varuhus är en säkerhetsrisk sen finns det ju bra saker på denna varuhus oxå men om nån utan kunskap ska veta vad man ska köpa så är det nog bättre att en elektriker handlar själv

• Gilla
brumbjorn och 3 till
  • Laddar…
F
hempularen skrev:
jag tror att de flesta kan acceptera att material kostar 10 - 15% mer vid direktleverans mha. elektriker, jämfört med att man själv köper på nätet, med osäker leveranstid osv.

Det TS och många av oss andra har lite svårt att acceptera är när elektrikerns pris ligger 200 - 300% eller mer över vad man själv skulle kunnat handla exakt samma material för.
Japp. Speciellt när han debiterar för tiden när åker och köper det, tar milersättning och handlar det till 60-85% billigare än katalogpris.

O
fsn skrev:
Japp. Speciellt när han debiterar för tiden när åker och köper det, tar milersättning och handlar det till 60-85% billigare än katalogpris.
Det är nog inte många kunder hos grossen som inte har rabatter. Det säger en hel del om deras prislista. att få 80% rabatt på en vara är inte speciellt svårt... Så att nämna rabatterna är egentligen ganska oväsentligt eftersom nästan ingen betalar katalogpris.
Dessa rabatter som företagen har innebär inte att prylarna blir billigare än i nätbutiken. Jag vet att jag jämförde en strömbrytare, Ahlsell och Elbutik Där var elbutik billigare... trots min "rabatt" Det var en eljo trend

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
En fråga till TS: Kan du inte göra jobbet själv för att komma undan billigt?

Olagligt?, oavsett om man har kompetensen... men visst om man bortser från det eller om TS har kompetensen så är det självklart det bästa rådet .

En stilla fundering, hur länge kan det finnas en sån stor brist att 20 elektriker tackar nej till jobbet utan att det på sikt kommer en stor utländsk marknad där man tar rimligt betalt för materialet och mer än glatt tar en timkostnad som är lägre än svenska kollegor?

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
D
Varför ta ett jobb där du förlorar en stor del av vinsten och dessutom riskerar en potentiellt jobbig kund? Finns gott om jobb för elfirmor så de behöver inte ta allt för att gå runt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Som reglerna för ROT ser ut idag borde väl rimligen timpengen öka, som i sin tur ger möjlighet att ha mindre påslag på material? Det ligger ju i beställarens intresse att betala för tjänsten och inte för material.

• Gilla
Henrik.S och 1 till
  • Laddar…
De elektriker jag anlitat har gett mig längre priser än nätbutikerna. När de har haft dåliga rabatter på dyra saket har de sagt till mig (av sig själva) så jag har kunnat köpa själv.

Ingen av målarna har någonsin föreslagit att de skulle köpa färg eller tapet. Spackel var fördumbart jämfört med deras timlön.

Den enda hantverkare som har misskött sig var första vvs-firman med otroligt saltat material. Men de fick inte göra mer, nästa firma var heller ok. Vvs-firman vart den enda jag anlitade utan att ha kollat med bekanta eller andra hantverkare. Så lärdom där antar jag.

Jag tror inte att det bara handlar om materialet utan att en kund som gnäller och frågasätter redan innan jobbet har börjat antagligen kommer att fortsätta gnälla på reser antal timmar mm. Då är det inte värt att ta det jobbet då det finns så många andra.

• Gilla
ppettersson och 3 till
  • Laddar…
Exakt så är det. Förmodligen är det undermedvetet, men man väljer bort kunder som är potentiella bråkmakare. Jobbar man med privatkunder kräver det mycket mer än i den trygga miljön som den professionella byggbranschen ger i form av rutiner, byggmöten etc. Då sållar man bort de okunniga påstridiga för att inte riskera öka sin administrativa börda 10 ggr.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det är några länder här uppe i norden som har strikta regler för elmontage. Elektrikernas lobbyorganisationer har varit aktiva och lurat politikerna att det handlar om säkerhet när det egentligen handlar om att driva upp lönerna.

I övriga världen finns just inga elektriker, utan det är vanliga hantverkare/byggare som gör eldragningarna. Inte är det ändå många som reflekterat om de kommer att dö när de använder el utomlands. Antagligen för att den inte är osäkrare där än nån annanstans.
Precis som flera elektriker har intygat här redan så har de arbete i mängd och massa och kan välja och vraka bland kunderna. Då väljer de såklart dom lätta kunderna som går att lura på pengar utan att dom klagar. Denna arbetskraftsbrist är ett direkt resultat av det fula monopol som man skapat genom att skydda elektrikerna med olika totalt omotiverade behörighetskrav. Tyvärr så drabbas konsumenten alltid negativt av monopol.

• Gilla
politby och 11 till
  • Laddar…
Jag stack till krogen med egen dricka och oxfilé, bad kocken att tillaga den, blev hemskickad.

En öl kostar 15 spänn på systemet och 50 på krogen, mig ska de inte blåsa minsann.

Byggarmusen skrev:
Såhär är det, jag renoverar en liten villa och är nu framme vid elfasen, det är en "blank sida", reglat och klart för dragning osv. Efter kontakt med fler än tjugo olika elektriker, varav flera varit på besök och skrivit offerter har jag fortfarande inte hittat en enda som vill göra totalinstallationen av min lilla villa.

Anledningen är att jag frågat, antytt eller nämnt någonting om priset för alla. Dock bara på materialet, eftersom jag anser att det i största allmänhet känns orimligt att köpa material för 2,3,4, ibland 10 ggr mot vad det kostar via olika hemsidor eller byggvaruhus. De menar att de vill jobba med sina "egna" prylar, och detta trots att jag förklarat att jag kan köpa precis samma utrustning om de bara specificerar detta innan. Nä, de bara drar sig ur utan att blinka, trots att de står inför en affär som kommer ge många tiotusentals kronor (ca 600-650kr(!) i timmen för en hel del arbete som man utan problem skulle kunna lära en schimpans att göra) i kappsäcken för arbetet. Vidare till nästa idiot som inte förstår bättre.

Jag bara undrar hur det kan ha blivit såhär, jag menar, tänk om det enda sättet att få sitt körkort var att köpa bilen av körskolan (bra exempel för att de är lite i samma sits som elektrikerna), till ett dubbelt så högt pris som hos bilhandlaren. Skulle inte någon tycka att detta var konstigt?

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Här:
Byggarmusen skrev:
Vidare till nästa idiot som inte förstår bättre.

Microkatten
Jag är i slutfasen på en renovering och har själv köpt in nästan allt material för snickare, murare och elektriker. Det är bara el-rör, -ledningar och -dosor jag inte köpt in själv, de är ointressanta för mig att speca, där förutsätter jag att elektrikern använder bra grejor, och de har fakturerats ok.

Kanske jag har haft tur, men som byggherre är det jag som i slutänden är ansvarig för konstruktion, funktion och design. Att t.ex. en elektriker skulle ägna tid åt att ragga upp de radiatorer, uttag och strömbrytare jag vill ha skulle inte fungera.

Exakt vad är det TS vill köpa in själv?

Finndjävel skrev:
I övriga världen finns just inga elektriker,
Noterar en ny bottennotering i kvalitet på inlägg.

• Gilla
ppettersson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.