Vi håller på att renovera hallen, och har lagt puts på väggarna - (Kalk- och Cementbaserat torrbruk).
Har därefter målat med Silikatfärg direkt på putsen.

Nu undrar jag:
Hur går vi tillväga för att sätta upp tavlor, spegel och dylikt UTAN att orsaka skador på väggar och i puts

Spika, borra, skruva?

???

Skulle vara evigt tacksam om någon har svar på det, så att vi inte gör något förhastat som blir fel ;D

Jane

• Gilla
emstav
  • Laddar…
Vad är det för material bakom putsen? Dvs vad är väggen konstruerad av (betong, gips, masonite...)?

Om man inte vill göra någon åverkan på putsen överhuvudtaget kan man sätta upp en list uppe vid taket som man fäster nylontrådar (genomskinliga) på som man sedan hänger tavlorna i.

Det är lättbetong tror jag - en ganska "smulig" eller "grusig" vägg... kan man väl säga.
Det gör inget att vi gör åverkan i väggen, bara det inte så att säga "smular sönder" putsen... ;D

Jag tror det är likadan vägg som vi har i våran lägenhet. Ska man sätta upp något som väger mer än något kilo måste man använda en expanderskruv.
Jag skulle börja med att borra ett hål genom putsen med en borr som har något större diameter än vad expanderskruven har. När jag kommit igenom putsen byter jag till en borr med den diameter som expanderskruven ska ha. Trycker därefter in skruven så att den kommer ända in mot väggen (vidrör alltså inte putsen) och expanderar skruven.
Kolla vad du ska ha för expanderskruv med närmsta byggmarknad.
Om det ni ska sätta upp inte väger så mycket kan ni använda samma metod men använda plugg i stället för expanderskruv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.