Hej,
Jag vill få ett gnistskydd runt min täljstenskamin vattenskuret, men behöver hjälp att rita upp det.
Någon som är haj på CAD som kan vara behjälplig?
Bifogar en enkel bild hur det ska se ut med mått. Har också DXF ritningen på kaminen, men vet inte hur jag ska dela den på ett vettigt sätt.
Viktigt är att gnistskyddet är tvådelat på något sätt då det inte går att trä över hela spisen pga rökrör och handtag.

Tack på förhand /Andreas

• Ritning av gnistskydd till täljstenskamin med mått: 20 cm sidor, 8,5 cm övre bredd, 35 cm höjd. Gnistskyddet är tvådelat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A adde_hjelm skrev:
Hej,
Jag vill få ett gnistskydd runt min täljstenskamin vattenskuret, men behöver hjälp att rita upp det.
Någon som är haj på CAD som kan vara behjälplig?
Bifogar en enkel bild hur det ska se ut med mått. Har också DXF ritningen på kaminen, men vet inte hur jag ska dela den på ett vettigt sätt.
Viktigt är att gnistskyddet är tvådelat på något sätt då det inte går att trä över hela spisen pga rökrör och handtag.

Tack på förhand /Andreas
Nog kan Jag rita men din skiss förstår jag inte.

T ToreJ01 skrev:
Nog kan Jag rita men din skiss förstår jag inte.
Det är en skärmdump från dxf filen jag har, där jag i paint ritat med rött hur stort gnistskyddet ska vara.

Gnistskyddet ska alltså passa runt kaminen som är skärmdumpad, sen vara 20cm bred åt varje sida. 35cm framför kaminen och 7,5cm bakom.

Nissens
A adde_hjelm skrev:
Det är en skärmdump från dxf filen jag har, där jag i paint ritat med rött hur stort gnistskyddet ska vara.
Skall du ha gnistskydd bakom kaminen?

Varför ritar du inte på papper direkt istället?

Nissens Nissens skrev:
Skall du ha gnistskydd bakom kaminen?

Varför ritar du inte på papper direkt istället?
Ja, mest för att täcka det trasiga golvet bakom 😀

A adde_hjelm skrev:
Bild på eller modellbeteckning på kaminen?

Ritar inte på papper för att firman som ska vattenskära vill ha cad fil. Och jag klarar nog inte att resa ut att få det skalenligt på papper.

Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A adde_hjelm skrev:
Ritar inte på papper för att firman som ska vattenskära vill ha vad fil. Och jag klarar nog inte att resa ut att få det skalenligt på papper.
Ett gnistskydd är väl normalt en metallram som håller ett metallnät.
Antar att du söker nåt annat som jag inte förstår.

• Metallgnistskydd med nät och sidopaneler.
T ToreJ01 skrev:
Bild på eller modellbeteckning på kaminen?
Handöl/Contura 35T

T ToreJ01 skrev:
Ett gnistskydd är väl normalt en metallram som håller ett metallnät.
Antar att du söker nåt annat som jag inte förstår.
En utskuren plåt som ligger på golvet. Normalt bara framför och på sidan, men min ska gå hela vägen runt

Farstatjej90
TS vill ha en metallplatta att lägga runt kaminen
Den behöver vara delad i två för annars kan TS inte få den på plats på grund av rökkanalen (går inte att trä över kaminen).
Jag förstår TS ritning som att det röda är vad TS vill ha utskuret...
Ledsen att jag inte kan hjälpa dig med det tekniska TS.

Farstatjej90
Du behöver skriva mått på sidorna av det röda också

Ok, det är ett golvskydd som avses.
Ja då behövs nåt mer mått, tex breddmåttet på kaminen så går det att skala resten.

Framgår inte det i dxf filen? Jag kan dela den men vet inte hur

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.