Jobbigt - tack för feedback. Jag talar nog för de flesta när jag säger att det är lite av en thriller detta.. Men nu är det definitivt dags att polisanmäla! Om du har honom på bild när han vandaliserar ditt hus, och du har fotat att han parkerar tunga fordon på din uppfart osv, så borde åklagaren vara mer intresserad. Nu talar vi om bevis på skadegörelse och kanske hemfridsbrott. Bevisen kommer inte att ogiltigförklaras för att han påstår att han missat din skylt. Vi bor inte i USA. Möjligen kanske du får en tillsägelse är min gissning.

• Gilla
jonny74 och 1 till
  • Laddar…
Målsägandebiträde avgör tingsrätten om man får o detta låter inte som ett sådant fall. Om han ställer en skopa o hindrar din utfart är det egenmäktigt förfarande. Pågående brott om den står kvar

• Gilla
jonny74
  • Laddar…
Lägg ut skopan på Blocket? Pris 1 kr, billigare vid snabb affär. (Ja jag vet att det inte är tillåtet)

Men ärligt, verkar det som att grannen tror att det är hans egen tomt? Eller vet han att det är din tomt men struntar i det?

Oj!

Rätt eller fel, så hade ju jag i detta läget åkt in till polisen och begärt polisbeskydd och att den, än så länge endast misstänkte (trots videofilmerna), gärningsmannen skall häktas i väntan på utredning. Brotten han misstänks för kan ge upp till 1 eller 4 års fängelse beroende på bedömning, så häktning borde kunna vara aktuellt. Häktning är viktig eftersom han med stor sannolikhet kan förväntas begå fler brott och det finns all anledning att vara orolig för oskyldigas hälsa.

Det hade, lite kort, varit mina argument.

Det är i ärenden som dessa som polis och rättsväsende måste agera snabbt och kraftfullt för att skydda oskyldigas hälsa och tillgångar.

Bra jobbat av dig Jobbigt med kamera och annat! Vi är många här som stöttar dig så gott vi kan moraliskt! Kämpa på!

• Gilla
Jan Lahti och 4 till
  • Laddar…
Jo, ett tips till, säg INGENTING till din granne, säg inget om kameraövervakning, inget om skyltar, inte ett ord. Prata inte ens med honom, längre. Ty, allt du säger, eller vad du än säger, kan han använda. Hade han inte vetat om kameraövervakningen och skylten kunde han inget gjort åt det. Jag utgår ifrån att han fick veta det av dig och inte av polisen (annars är det ju riktigt illa från deras sida, tycker jag). All info som du lyckas samla in om honom och hans förehavande förser du polis och åklagare med.

Men, jag är nyfiken på vad polisen sagt till dig kring hur du ska agera för att undvika problem, så länge han går fri, t.ex. angående skopan. Polisen borde se till att den kommer bort på studs, tycker jag, eller att du kan få ta bort den utan egen risk, på studs. Men det är kanske saker som du ännu inte vill berätta om här, och det kan jag i så fall förstå. Det är viktigare att du får ordning och reda så fort som möjligt, än att vi får veta alla spännande detaljer ;)

• Gilla
jonny74 och 1 till
  • Laddar…
Tänk, rent hypotetiskt, om någon, för dig okänd, men vänlig själ, hade monterat upp lite så kallade åtel-kameror i området runt era fastigheter, och sedan bara emailade, anonymt, bilderna och filmerna till dig.

Synd att jag bor så långt bort, naturfotograf som jag är med mycket vilda djur på min egen tomt, har jag ju åtelkameror liggandes ...

;)

• Gilla
jonny74
  • Laddar…
peternicklas
Håller helt med thomasx, agera och åk till Polisen. Om du har kameraövervakning på egna tomten och inga utomstående kan filmas utanför din tomt så ska detta vara OK. Även om det inte skulle vara det så är jag säker på att Polisen ändå använder det som bevis.

• Gilla
El_konsult och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vi har fri bevisföring i Sverige.

Bevis inhämtade med olagliga metoder är lika mycket bevis som andra bevis.

Och att det var olagligt har inget med målet där bevisen används att göra. Möjligheten kan dock finnas att det på sikt reses ett nytt mål ang de olagligheterna, men det är som sagt en annan femma.

Och så tror jag också att det är som peternicklas skriver, lagligt att filma på sin egen tomt och andra utrymmen man förfogar över och främmande människor inte kan antas ska vistas på i någon större omfattning.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Häktning kanske skulle bita på grannen. Några dagar på häktet, så kanske man inte är så sugen på att jävlas mer.

pelpet skrev:
Häktning kanske skulle bita på grannen. Några dagar på häktet, så kanske man inte är så sugen på att jävlas mer.
Ja, självklart är det den främsta anledningen till begäran ;) även om jag inte skrev det ovan ;)

Mikael_L skrev:
Vi har fri bevisföring i Sverige.

Bevis inhämtade med olagliga metoder är lika mycket bevis som andra bevis.

Och att det var olagligt har inget med målet där bevisen används att göra. Möjligheten kan dock finnas att det på sikt reses ett nytt mål ang de olagligheterna, men det är som sagt en annan femma.

Och så tror jag också att det är som peternicklas skriver, lagligt att filma på sin egen tomt och andra utrymmen man förfogar över och främmande människor inte kan antas ska vistas på i någon större omfattning.
Japp precis som jag skriver ovan, vi bor inte i USA. Det är dessutom lagligt att utan tillstånd filma sin egen tomt, på ett sådant sätt att förbipasserande på kommunal/allmän/annan mark inte fastnar, OM man tydligt skyltar om detta. Då behöver man inte söka tillstånd hos länsstyrelsen. Men som du säger - det skulle bli ett fall för grannen, eller länsstyrelsen, att gnälla över avsaknad av skylt. Knappast speciellt allvarligt med tanke på omständigheterna, och inget för TS att bry sig om.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått precis det rådet som du skrev säg ingenting. Har även sagt till min kära granne att nu är all kommunikation oss emellan enbart skriftlig så jag får det han säger på papper

• Gilla
El_konsult och 2 till
  • Laddar…
Helt riktigt samma sak som jag polis anmälde honom för samt tryckte extra mycket på att han blockerade en räddnings väg och skulle få betydande konsekvenser om något hade hänt. Få se sen bara dom lägger väl ner det som allt annat

• Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Har du sagt till polisen att du börjar bli rädd för din egen och din familjs säkerhet, har han varit hotfull (jag vill minnas att det nämnts något om det)? Han har ju redan slagit sönder trädgårdsmöbler och belysning, nästa steg kan ju bli huset och rätt som det är kanske han tänder på nåt. Nu skriver jag inte detta för att skrämma dig, utan som lite tips till vad du kan säga till polisen för att få dem att fatta allvaret i det hela, och att de borde häkta honom för de brott han redan begått. Eventuella inspelade hotelser skulle ju sitta fint som pricken över i där, om sådant finns.

De brott han begår är ju inte i egen vinning, utan enbart för att skrämmas och hota, och det är, tycker jag, riktigt allvarligt. Hans syfte är att sätta skräck i andra, jag tycker det är mycket värre än att sno nån pryl.

Om du lämnat in en film där det syns att han slår sönder dina utemöbler har jag mycket svårt att tro att polisen lägger ner. Lägg därtill alla andra saker som kanske inte kan bevisas rent tekniskt men som du ändå kan redogöra för, kanske med olika former av indicier, och kopplat till att han fortsätter gång på gång, så har jag svårt att tro att det inte skulle leda till ett kännbart straff. Men jag har ju tyvärr å andra sidan allt för ofta en lite för stark övertro på vårt rättssystem, som t.ex. låter mördaren som dräpte fotbollssupportern i helsingborg i praktiken gå fri. Jag hoppas att även åklagaren överklagar det (borde väl ha skett vid detta laget, får kolla upp det, killen överklagade ju själv för att få bli helt friad) så att han kan bli fälld ordentligt och undanstoppad på riktigt. Folk som slår andra på käften på öppen gata, har inte på öppen gata att göra, IMO. ;)

Redigerat:
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Känner du ingen åkare med kran bil som kan hämta skopan med innehåll på din tomt och köra den till polisens hittegods avdelning.
Det borde inte vara olagligt att göra så för det är ju hittegods.
Det kostar honom sen pengar att hämta ut den om han ens fattar var den är.
Den långa vägen är att ta det via fogden.
Du ska iaf inte vara snäll längre utan köra ditt race.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.