333 302 läst ·
467 svar
333k läst
467 svar
Hjälp har en riktigt jobbig granne!
Ett kanon sätt att lösa det på när motparten har alla hästar i stallet. ...det verkar dock dessvärre ej denna granne haSir Duke skrev:Säg som det är till honom: "Jag har inte haft full koll på tomtgränserna. Nu har jag det. Och nu får vi fixa det här." Det borde vara relativt icke-konfrontativt. Om han ändå börjar skrika och tjafsa så står du lugnt kvar och säger: "Varför skriker du? Jag får inte använda din tomt - och du får inte använda min tomt. Vi kommer att lösa det här och jag erbjuder dig skäligt med tid." Som Bart säger ovan, vad ska han svara? "Nä jag tycker inte gränser spelar någon roll, så du kan bygga pool i min trädgård och ha släkten campandes där, så parkerar jag mina bilar på din tomt..." Han fattar nog vad gränser betyder men du måste kräva din rätt och vara artig och lösningsorienterad men samtidigt extremt tydlig.
Det vet vi ju inte, men är det som du säger borde det vara extra givande att börja så neutralt.Martin_B skrev:
Jag tror också man ska "börja uppifrån" och bemöta grannen med en förväntan att han är vuxen och kapabel att jobba på en lösning.
Det här tilltalar mig, dvs om han inte svarar på lite mer vuxen invit. En fin markering med svar av typen "varför skulle jag inte få använda min egen parkeringsplats?" och "du kan få hyra den om du vill?". Givetvis tar TS plats ett par meter in på grannens tomt. Gränser är ju inte så viktiga.Martin_B skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Vill han inte flytta skiten be fogden om hjälp.
Fast nog borde det räcka att informera honom om att det ska vara borta senast om 2-3 veckor annars forslas det bort på hans bekostnad.
Är det vanlig metall skrot så hämtar skrot firmorna det gratis annars får man i dag 1,20 kr kg i dag om man själv lämnar det.
Personligen hade jag lämpat in skiten på hans tomt bara.
Vad ska han göra stämma TS för att han slänger in grannens skit på hans tomt.
Ok det är egenmäktigt förfarande men att bli dömd för att flytta en ockupants saker är långsökt och föga troligt.
Fast nog borde det räcka att informera honom om att det ska vara borta senast om 2-3 veckor annars forslas det bort på hans bekostnad.
Är det vanlig metall skrot så hämtar skrot firmorna det gratis annars får man i dag 1,20 kr kg i dag om man själv lämnar det.
Personligen hade jag lämpat in skiten på hans tomt bara.
Vad ska han göra stämma TS för att han slänger in grannens skit på hans tomt.
Ok det är egenmäktigt förfarande men att bli dömd för att flytta en ockupants saker är långsökt och föga troligt.
Du missförstår mig, min fråga till dig är:Martin_B skrev:
Var i denna tråd hittar du uppgiften om att det finns ett garage? För det finns ingen byggnad så vitt jag utläst på dessa numera 25 sidor. Det finns nerhuggna träd och en grusplan, sopor och saker uppställda på grusplanen. Inga byggnader.
Och så frågade jag vilket inlägg i denna tråd du citerade, de har nummer (ditt som jag svarar på har tex nummer 344), så vilket nummer var det du citerade? Där nämns ju ett garage, men TS skrev inte inlägget du citerade.
Ingenstans, och därför har jag aldrig nämnt något själv om något garage. I denna tråd handlar det om en anlagd grusplan som grannen till TS har anlagt delvis på TS mark.Anna_H skrev:Du missförstår mig, min fråga till dig är:
Var i denna tråd hittar du uppgiften om att det finns ett garage? För det finns ingen byggnad så vitt jag utläst på dessa numera 25 sidor. Det finns nerhuggna träd och en grusplan, sopor och saker uppställda på grusplanen. Inga byggnader.
Och så frågade jag vilket inlägg i denna tråd du citerade, de har nummer (ditt som jag svarar på har tex nummer 344), så vilket nummer var det du citerade? Där nämns ju ett garage, men TS skrev inte inlägget du citerade.
Jag har däremot klistrat in ett citat där garage nämns, och den länken har du fått lite längre upp
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Så här på kvällskvisten funderar jag lite.
(Jag kan kosta på mig det för jag behöver inte störta upp i morgon bitti och rusa till jobbet )
Men om nu allt som jobbigt skriver här är riktigt, vilket jag inte för ett ögonblick betvivlar.
Hur tänker då den grannen som envis hävdar att marken är hans, fast han är överbevisad om motsatsen?
HUR?
Själv skulle jag skämts ögonen ur mig om jag blivit påkommen med så'nt fiffel, och förmodligen emigrerat och bytt namn.
Eller i alla fall flyttat till Askersund
Finns det så'na människor på riktigt? Tydligen finns det en i alla fall.
Vi håller tummarna för dig, jobbigt
(Jag kan kosta på mig det för jag behöver inte störta upp i morgon bitti och rusa till jobbet )
Men om nu allt som jobbigt skriver här är riktigt, vilket jag inte för ett ögonblick betvivlar.
Hur tänker då den grannen som envis hävdar att marken är hans, fast han är överbevisad om motsatsen?
HUR?
Själv skulle jag skämts ögonen ur mig om jag blivit påkommen med så'nt fiffel, och förmodligen emigrerat och bytt namn.
Eller i alla fall flyttat till Askersund
Finns det så'na människor på riktigt? Tydligen finns det en i alla fall.
Vi håller tummarna för dig, jobbigt
Medlem
· Stockholms län
· 11 inlägg
Man får väl anta att det inte föreligger något servitut som ger grannen rätt, Härskande fastigheten över den tjänande. Ta väg över etc. Han kan dock inte kräva positiv prestation.
Djurägare har ett strikt ansvar.
jag föreslår att du kontaktar en advokat som kan ge dig de verkliga spelreglerna.
Djurägare har ett strikt ansvar.
jag föreslår att du kontaktar en advokat som kan ge dig de verkliga spelreglerna.
Håller med 100%.Stroker skrev:Grannebråk blir aldrig bra.. ja vet tro mig.. Sen är sådana här forum förträffliga och jag har haft mycket nytta av dom i många år men det roliga är att "man" tror på vad som än skrivs. Jag skriver bara om jag VET vad jag snackar om eller om det är erarenheter så säger jag det.Det är MIN erfarenhet..men detta VET jag .. Det kostade många dyra pengar att få denna lärdom.
Läser mycket, lär mig mycket, skriver nästan inget och hittills bara i trådar jag har koll (Typ om räntor)
Varför känner sig så många kallade att "skriva av sig" fastän dom egenligen inte vet och bara bidrar till förvirring?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 258 inlägg
Jag har brutit ut diskussionen om Lantmäterikostnader till en egen tråd.
Försök håll tråden till ämnet!
Försök håll tråden till ämnet!
Absolt rätt Alfredo. Ett normalt gränsrör idag är en tum och det är sådana, cirka en halv meter långa jag slagit ner hundratals
.Felskrivning av mig där men lite kul om det nu inte uppmärksammats då kanske LM hittat en kvarttumspinne 
Det undrar jag också. Trist om TS inte återvänder och uppdaterar oss hur det fortlöper när man ändå tagit sig igenom hela tråden.Slure skrev:
För att återknyta till postaren ovan så kanske lite hårdare moderering vore på sin plats, blir en hel del offtopic och upprepningar i en så lång tråd.
Avslutningsvis kan jag tycka att som trådskapare har man ett moraliskt ansvar att åtminstone återvända och meddela att någon fortsättning inte följer om så skulle vara fallet.
Redigerat: