Martin_B skrev:
"angående garaget som har byggts delvis på din tomt så är utgångspunkten att din granne inte behöver göra något åt det om det inte är ekonomiskt försvarligt att kräva det. Eftersom det sannolikt skulle innebära stora kostnader att bygga om garaget så att det inte längre står på din tomt kan du bara kräva att grannen flyttar garaget om denne har inkräktat på din tomt med avsikt eller av grov vårdslöshet (se lagtext [länk] )."

Med andra ord gäller det inte en grusbädd och fällda träd. Återställande till gräsmatta är ju ganska billigt, så det är inget argument för att få behålla grusplanen.
Vilket inlägg citerade du det från och vem skrev det? Jag vet att det diskuterades ett garage någonstans i tråden, men att den biten var ett missförstånd från någon av "rådgivarna",det är ju inte TS som skrivit inlägget du citerat.

Jag har ögnat igenom tråden och hittar bara referenser till sopor, fällda träd, förkommen tomtpinne och grusbädd.

Andra har antagit att det finns asfalt, garage mm, men det gör det ju inte enligt vad jag utläser av det TS skrivit.

Att ärendet verkar enkelt - det handlar "bara" om en grusbädd - är inte ett skäl att processa, tvärtom. Det blir ju civilmål och själva processen kostar för båda parter oavsett utgången i sig. Tid tar det också. Billigare, enklare och snabbare att gå ut i kväll och flytta gruset.

Sir duke du är välkommen att hjälpa mig det är ca 150 ton grusbädd att flytta på ;) åt mitt håll av tomten så är den som lägst 50cm hög för att han skulle kunna få parkeringen plan. Sen är tyvärr inte parkeringen tom utan det är en massa saker som man inte klarar av att flytta själv på den tyvärr

Det va väldigt spridda skurar om delgivning? Tänkte säga vad jag läst mig till är att tex kronofogden skickar ett brev med ett svarskuvert i som man ska skicka tillbaka om man inte gör detta så tar dom till en metod som kallas spikning? Tror det kallades så? Då sätter dom upp en lapp på lämpligt ställe tex entré dörren och då är man automatiskt delgiven från det datumet som spikningen gjordes.

Aha ja det var ju lite mycket grus...

Jag skulle formulera krav och skicka via kronofogden både eftersom han verkar hålla sig borta och eftersom han verkar knepig att prata med.

Återigen. Ta kommandot. Det är inte på något sätt olagligt att markera din tomtgräns. Betongsuggorna som någon föreslog är bra. Det kan vara ett stängsel eller staket.

Gör klart för grannen att du inte har något som helst problem med att han kommer och hämtar sina grejer. Du kan till och med tänka dig att hjälpa till, alla kan ju begå misstag... Knalla över när du ser honom, eller bara knacka på när du vet att han är hemma. Sen kan ni tillsammans dra upp en tidplan för återställningen. Vad ska grannen svara? Nä, jag tycker grejerna ligger bra där dom är, även om jag inte kan använda marken längre?

Hjälper inte det är det dags att ta till delgivningar med mera.

Om du agerar och äger situationen blir grannen tvungen att reagera. Som jag sa tidigare lever såna här människor på att andra inte vill, orkar eller vågar agera.

• Gilla
jonny74 och 3 till
  • Laddar…
"Vill du hämta dina grejer själv eller ska jag hjälpa dig? De behöver vara borta före midsommar."

• Gilla
jonny74 och 2 till
  • Laddar…
Säg som det är till honom: "Jag har inte haft full koll på tomtgränserna. Nu har jag det. Och nu får vi fixa det här." Det borde vara relativt icke-konfrontativt. Om han ändå börjar skrika och tjafsa så står du lugnt kvar och säger: "Varför skriker du? Jag får inte använda din tomt - och du får inte använda min tomt. Vi kommer att lösa det här och jag erbjuder dig skäligt med tid." Som Bart säger ovan, vad ska han svara? "Nä jag tycker inte gränser spelar någon roll, så du kan bygga pool i min trädgård och ha släkten campandes där, så parkerar jag mina bilar på din tomt..." Han fattar nog vad gränser betyder men du måste kräva din rätt och vara artig och lösningsorienterad men samtidigt extremt tydlig.

• Gilla
jonny74 och 6 till
  • Laddar…
jobbigt skrev:
Ansökan är inskickad till lantmäteriet men dom har tyvärr långa väntetider men är rätt säker på att det handlar om ca 5-7 meter in på min tomt :(
Kostnaden för denna förättning kommer han att få betala hälften av :) och det är ju lite kul

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Inte så lätt. Vi har samma bekymmer.
Vill inte granne lyssna så går det inte.

Förstår att alla våra råd är lite naiva. Men det gäller kanske att inte ta för mycket ansvar. Om "spelreglerna" är att det inte finns några regler, så kan du väl kasta över hans grejer på rätt sida gränsen. Och göra så konsekvent. Varje gång du kommer hem. Då borde grannen tröttna på att försöka använda din tomt.

Vad gäller frågan och svaret på lawline så måste jag säga att jag har mycket svårt att tro på det ganska kategoriska svaret från juridikstudenten. Jag kan inte heller låta bli att notera att att den lagparagraf studenten hänvisar till rör byggnader som står på flera fastigheter, underförstått då byggnader som står lovligt på flera fastigheter, vilket inte är fallet här. Det torde vara helt andra paragrafer som kommer ifråga i ett fall som det som nämns på lawline. Huruvida ritningen som grannen presenterat visar att huset står på frågeställarens tomt eller inte bör också ha avgörande betydelse, och om frågeställarens namnteckning finns på ritningen eller inte. Nej, jag tror inte en enda sekund på att man kan bygga ett hus på någon annans fastighet och sedan komma undan med det bara för att det skulle bli ekonomiskt oförsvarbart att riva. Då skulle vartenda svartbygge få stå kvar. Samma sak med marklovet. Att lov kan beviljas i efterhand är inte alls en förmildrande omständighet om det visar sig att ett lov aldrig skulle ha beviljats till att börja med. Helt sanslöst, tycker jag, hur man kan svara så kategoriskt på en sådan fråga.

Flera delar i frågan på lawline påminner också starkt om ett fall jag vill minnas att jag läst om här på byggahus, med släntutfyllnad, vattenproblem etc.

Redigerat:
Ja, som du noterat TS, flera av de olika sidospåren här i tråden drar iväg i diverse riktningar, och mycket av det är saker och ting som du inte alls behöver eller ens ska ta notis om ;) Som t.ex. diskussionen om delgivning. Vad jag förstår så har du redan en kontakt med fogden, och det är väl ytterst lämpligt i detta fallet, med tanke på omfattningen, att du begär ett beslut från dem och därefter ber om hjälp med handräckning. Då hanterar de alla sådana bitar åt dig, vad jag förstår. De gånger jag varit i kontakt med fogden har de varit ytterst vänliga och hjälpsamma.

Martin_B
Anna_H skrev:
Vilket inlägg citerade du det från och vem skrev det? Jag vet att det diskuterades ett garage någonstans i tråden, men att den biten var ett missförstånd från någon av "rådgivarna",det är ju inte TS som skrivit inlägget du citerat.

Jag har ögnat igenom tråden och hittar bara referenser till sopor, fällda träd, förkommen tomtpinne och grusbädd.

Andra har antagit att det finns asfalt, garage mm, men det gör det ju inte enligt vad jag utläser av det TS skrivit.
Det var från följande sida, en länk som finns längre upp i tråden:
http://lawline.se/answers/3639

Martin_B
jobbigt skrev:
Sir duke du är välkommen att hjälpa mig det är ca 150 ton grusbädd att flytta på ;) åt mitt håll av tomten så är den som lägst 50cm hög för att han skulle kunna få parkeringen plan. Sen är tyvärr inte parkeringen tom utan det är en massa saker som man inte klarar av att flytta själv på den tyvärr
Med tanke på de dimensionerna som du beskriver så verkar det vara stora tomter det handlar om (kanske står längre upp i tråden om antal kvm, men jag hinner inte läsa igenom nu).
Av den anledningen begriper jag inte varför din granne är så enveten med att ta en bit av din mark. Han borde väl ha liknande storlek på sin tomt som du? Vad hindrar honom från att genom någon bra lösning använda sin egen tomt istället?

Köp hem några skrotbilar och fyll hela "hans" parkering med den, dvs. den biten som ligger på din mark. Då blir han säkert glad och nöjd :)
Något sådant hade jag gjort för att markera att detta inte är ok. Så hade det fått vara hans huvudvärk. Sedan, några veckor eller någon månad senare så hade jag börjat markera med inhängnad, låt det kosta vad det vill liksom.
Där bör ju ändå stå något staket i framtiden med tanke på hur din granne resonerar. Ta dit något företag som med maskin trycker ner staketstolpar sådär 2 meter ner i marken :D så kan grannfan få gräva lite om han vill ha tillbaka "sin" mark ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.