Nä men ska man gräva där så krävs det visst helt andra tillstånd än att man bara får ha kabeln där. Så fattade jag det när jag pratade med fiberleverantören.
I mitt fall handlade det ju om att grannen förlägger fiber till knutpunkt själv.

På grund av pressade tidsplaner och kutym om "hur man alltid gjort" och "vi brukar göra" så tar man sig ofta ganska mycket friheter när man gräver kabel.

De ska finnas ledningsrätter om de går över din tomt, ofta kopplat till ersättningar.

Och prata inte med leverantörerna eftersom de pratar i egen sak, kontakta lantmäteriet.

Som redan nämnts i tråden, det skulle förvåna mig om vägen faller under Trafikverket mht att det är en mindre väg och ingen motorväg eller landsväg. Kommunen, alternativt vägförening, är förmodligen de som har ansvar och kan dela ut rätt att dra fiber, vilket i alla fall kommunen nekar till enligt TS.

B
Om fibern ligger där, se till att de lägger den ordentligt djup och med ordentlig märkning. Såvida du inte gräver av den, så kommer de inte behöva göra någon "service" hos dig för att gräva upp.

D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte viken rätt vägverket har. Men om man ska dra ledning i bögen måste man ha tillstånd från båda markägare och vägägare.
Ursäkta en helt urspårad fråga, men räcker det verkligen med tillstånd från markägare och vägägare? Har inte huvudobjektet något att säga till om?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Huvudobjektet?

D Daniel 109 skrev:
Huvudobjektet?
Kolla det jag citerar lite mera noggrannt så är du med...jag kunde inte låta bli att citera ett sådant autocorrect-fail

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Ojdå. :oops:

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Sättet att lösa alla problem av den här typen:

"Då stoppar vi arbetet tills vi prövat i rätten vem som har rätt."

De brukar ganska fort hitta alternativa lösningar då, oavsett vem som verklighen har rätt.

Jag har ej läst hela tråden så med risk att upprepa, detta gäller om fastigheten är detaljplanelagd.
intrång på privat fastighet får endast göras om fastigheten har belastning i form av u-område vilket är vanligt när tex ett äldre villaområde detaljplaneläggs.
Dock måste varje ledningsägare upprätta avtal om ledningsrätten alt söka ledningsrätt hos LmV.
Dvs innan ledningsägaren gräver måste de ha avtal eller rätt från LmV.

Om fastihgeten har haft tidigare ägare kan de ha upplåtit servitut etc för ledningar, och då gäller dessa oavsett u-område.
Men det finns ingen generell rätt vad jag känner till att trafikverk eller annan aktör som har generell rätt till annas fastighet.

C
Fråga till TS:
Skall du ha fiber själv, från den leverantör som gräver/skall gräva på din tomt?
Om jag kommer ihåg rätt står det i många avtal att de förbehåller sig rätten att gå genom din tomt till andra tomter.
Nedan lite funderingar om det skulle visa sig att du inte orkar/vill driva frågan så hårt som vissa föreslår.
Ett alternativ skulle väl vara att de inte behöver gräva igen, så slipper du gräva för din nya häck? (Kanske svårt att lösa rent praktiskt men ändå...)
För att säga emot mig själv... så kommer ytterligare fundering kring fiberkabelplaceringen. Om de nu måste dra fiber på din tomt, så är det inte så kul den dagen man skall byta ut sin häck, om det går en fiberkabel genom rotsystemet, och man glatt försöker dra upp buskarna med en skopa... då är det kanske bättre att de drar fibern ännu längre in på din tomt.

Jag skulle också tro precis som Chrillchrill skriver att det regleras i fiberavtalet förutsatt att det är en förening. Dock står det i de flesta avtal att förläggning skall ske i samråd och det gäller inte enbart egen anslutning. Här gäller det att jämka och se till allas bästa!

En annan synpunkt är att anlägga en häck i vad som är att betrakta som vägområde är direkt olämpligt och kan ge en del trista konskvenser i form av skymd sikt etc. Ett stacket kanske funkar lika bra? Det skadar varken fiber eller framtida förändring.

Jag tror någon annan redan hänvisat till dokumentet men på sid 6 står det ganska tydligt vad som gäller, tex:
"Vi får också ge någon annan rätt att till exempel lägga ned ledningar inom vägområdet"
och
"Vägrätten innebär inte att fastighetsgränserna ändras"

Det finns även en bild som visar på hur vägrätt/vägområde definieras.

Så även om det låter helt fel så verkar det som fiberföretaget och trafikverket gjort rätt.

https://www.trafikverket.se/content...60638e/vag_jarnvag_pa_min_mark_ersattning.pdf

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
"Men om man ska dra ledning i bögen måste man ha tillstånd från båda markägare och vägägare"

Detta gjorde min dag :D

Vi har en väg (gemensamhetsanläggning) som delar fastigheten. När det kom kraftkabel och fiber så blev det en ledningsrätt vi fick skriva på, även om det var inom delen som upplåtits till väg. Fick ersättning för intrånget, drygt 3400kr om jag minns rätt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.