Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet och väggarna är målade med den här färgen: Sigmacryl (sigma AB) 7 glans, ncs s0500

Jag undrar om någon vet var jag som privatperson kan få tag på exakt den färgen? Har hört att man inte ska använda andra fabrikat eftersom det kan skilja, stämmer det? Eller finns det någon likvärdig färg jag kan köpa om jag inte kan få tag på just den?

Hon som bodde här innan har målat över sina borrhål med en väldigt glansig färg jämfört med den matta originalfärgen. Hon har dessutom målat ganska stora områden och man kan se vartenda rollerdrag. Detta ser inte klokt ut i ljuset och jag skulle därför vilja hitta originalfärgen så jag kan få det snyggare.

Någon som vet? Jag är väldigt okunnig i detta område 🙂

Z Zatrise skrev:
Någon som vet? Jag är väldigt okunnig i detta område 🙂
Eftersom du vet exakt vilken färg det är målat med innan kan vilken färghandlare/byggvaruhus som helst hjälpa dig att få rätt färg.
  • Antingen exakt samma som innan
  • eller en likvärdig av annat fabrikat

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Eftersom du vet exakt vilken färg det är målat med innan kan vilken färghandlare/byggvaruhus som helst hjälpa dig att få rätt färg.
  • Antingen exakt samma som innan
  • eller en likvärdig av annat fabrikat
Okej, tackar! Då ska jag hitta någon färghandel i närheten 🙂

BirgitS
  • Gilla
Zatrise
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Annars så säljs Sigmacryl av K-bygg som har flera butiker: [länk]
Men jag håller med O om att det borde gå bra med andra fabrikat också.

Det kan vara svårt att måla bara en del av en vägg utan att det syns.
Tack! Misstänker att det kan synas lite om jag bara målar en del av väggen, men tänker att det i alla fall bör synas mindre om jag har korrekt färg. Som det är nu så lyser det i ögonen. Blir jag inte nöjd så får jag kanske måla större yta sen.

Z Zatrise skrev:
Som det är nu så lyser det i ögonen. Blir jag inte nöjd så får jag kanske måla större yta sen.
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara svårt att måla bara en del av en vägg utan att det syns.
Håller med till 100%.

Det är antagligen omöjligt att få det exakt lika. Jag skulle direkt satsa på att måla om hela ytan/väggen. Det är minimalt med extra arbete när man räknar in allt arbete, förarbete, efterarbete inköp mm

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Håller med föregående talare. Måla om rubbet och kör 0500 från vilket fabrikat som helst. Du behöver antagligen inte vara så noga med maskering osv.

Vart i landet bor du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.