336 läst ·
4 svar
336 läst
4 svar
Hjälp! Målat innertakpanel med fel färg!
Håller på att renovera sovrummet här hemma. Har satt 13mm innertakpanel i gran i taket. Jag kvistlackade det först med shellac och sen åkte jag till Colorama för att köpa färg. Vi ville ha en matt takfärg. Där gav de mig följande snordyra färg.
https://www.fargvaruhuset.se/farg/i...V_vOKJDU4aEN_sLY7tDRANGVYwA7J6w4aAhPQEALw_wcB
Nu har jag målat taket 3 gånger men läste nu att färgen blir jättehård. Kanske till och med så hård att träpanelen spricker istället för att röra sig i skarvarna. Vad ska jag göra???
https://www.fargvaruhuset.se/farg/i...V_vOKJDU4aEN_sLY7tDRANGVYwA7J6w4aAhPQEALw_wcB
Nu har jag målat taket 3 gånger men läste nu att färgen blir jättehård. Kanske till och med så hård att träpanelen spricker istället för att röra sig i skarvarna. Vad ska jag göra???
Ibland är det bättre att fråga tillverkaren istället för att skapa trådar. Enligt dem är det vanlig lackfärg jag målat med och inget att oroa sig för 😀Z Zwännzån skrev:Håller på att renovera sovrummet här hemma. Har satt 13mm innertakpanel i gran i taket. Jag kvistlackade det först med shellac och sen åkte jag till Colorama för att köpa färg. Vi ville ha en matt takfärg. Där gav de mig följande snordyra färg.
[länk]
Nu har jag målat taket 3 gånger men läste nu att färgen blir jättehård. Kanske till och med så hård att träpanelen spricker istället för att röra sig i skarvarna. Vad ska jag göra???![]()
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
En helt vanlig vattenburen och modern PU-färg. Däremot bör man egentligen använda PVA-baserad kvistlack istället för schellack. Det är mest för att schellacken är etanollöst och vattenburna färger ev. kan reagera med den. Det är vad jag har fått lära mig iallafall. Schellack till klassiska färger som linoljefärg, äggoljetempera, PVA-lack till moderna vattenburna färger som latex, akrylat och polyuretaner.
Jag tror inte att du behöver vars oroligt för kvistfläckar.
Nej det är mest att jag har dålig erfarenhet av t.ex. spärrgrund. Fick genomslag efter 1 år med vanlig lackfärg ovanpå. Var dock furupanel. Shellackade då HELA panelen 2 ggr och målade om med samma lackfärg (vattenburen). Inte ett enda genomslag 3 år senare...Johan Gunverth skrev:
En helt vanlig vattenburen och modern PU-färg. Däremot bör man egentligen använda PVA-baserad kvistlack istället för schellack. Det är mest för att schellacken är etanollöst och vattenburna färger ev. kan reagera med den. Det är vad jag har fått lära mig iallafall. Schellack till klassiska färger som linoljefärg, äggoljetempera, PVA-lack till moderna vattenburna färger som latex, akrylat och polyuretaner.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Då har du ju löst detta. Grundfärg och spärrgrund för vattenburna lackfärger är i princip utspätt trälim, typ vanligt PVA vitlim.Z Zwännzån skrev:
Klicka här för att svara