8 348 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Hjälp att välja Hitachi cirkelsågsmodell..
Medlem
· Västernorrland
· 29 inlägg
Hur gick det? ...hur vart det med denna 170 klinga på C6BU2... någon som provat ännu? Tar man 45 mm regel rätt igenom på 45 graders gerning?
Kanske för sent svar, men det är ju bara att kolla på sågen.ottot skrev:
Finns det minst 3mm frigång mellan kåpa och pendelhuven gentemot en 165mm klinga ska ju en 170mm klinga fungera.
Nej.Övningssnickarn skrev:
Då måste du köpa en C7BU2 eller C6BUY för att fixa 45mm i 45°.
C6BUY skulle troligen vara en av de starkaste kandidaterna ifall jag var tvungen att köpa en handcirkelsåg idag. Men jag lär säkert kunna slita på min C6BU i minst 20 år till.
Medlem
· Västernorrland
· 29 inlägg
ok. tackar för snabbt svar 
Men hur ofta ska man kapa med 45graders gering?
Ju större diameter på klingan desto tyngre såg.
Om du bara ska göra enstaka snitt, fundera på om det kan gå att slutsåga för hand eller lösa det på ett annat sätt när sågen inte räcker.
Ju större diameter på klingan desto tyngre såg.
Om du bara ska göra enstaka snitt, fundera på om det kan gå att slutsåga för hand eller lösa det på ett annat sätt när sågen inte räcker.
Medlem
· Västernorrland
· 29 inlägg
Tjo jädrans i min balja ... vilken maskin!
Så smutt och så behändig!
Efter ett lite provande med både stora och små (Birka Tools, nån Skil, C6SS, DeWalt och Hitachi) så fick slutligen provandet av den batteridrivna "hittachiiitin" C18DSL mig att gå på den starkare och mer robusta kablade C6BU2. Det som avgjorde var att den har option på att ansluta sådan moj för att såga med styrskena samt klyvkniv och broms samt den låga vikten, ifall min bättre vill hålla på - lite säkerhetsprylar är ju billig försäkring
Har hittills klarat mig med en rak planka och liknande, men som säkerligen kommer ändra sig om jag förstått diskussionerna rätt här på forumet
.
Stort tack för alla tips och förslag här
Efter ett lite provande med både stora och små (Birka Tools, nån Skil, C6SS, DeWalt och Hitachi) så fick slutligen provandet av den batteridrivna "hittachiiitin" C18DSL mig att gå på den starkare och mer robusta kablade C6BU2. Det som avgjorde var att den har option på att ansluta sådan moj för att såga med styrskena samt klyvkniv och broms samt den låga vikten, ifall min bättre vill hålla på - lite säkerhetsprylar är ju billig försäkring
Har hittills klarat mig med en rak planka och liknande, men som säkerligen kommer ändra sig om jag förstått diskussionerna rätt här på forumet
Stort tack för alla tips och förslag här
Klicka här för att svara