Mikael_L
Mr Handyman skrev:
Anderas1979, menar du Hitachiblad eller andra? Jag fick med 4 blad, ett som satt på och 3st som var ett extra erbjudande. De kanske inte är Hitachi, vad vet jag?, men de fungerar i alla fall väldigt bra. Hitachi säljer de paketen löst också.
Jag antar att det är samma jag har... 3 olika tandantal?
Jag irriterar mig dock på att alla 3 har negativ tandning. Går ju hur trögt som helst, iaf när man ska klyva. OK, fint snitt som uppskattas ibland, men åtminståne den mest grovtandade borde haft postiv tandvinkel.

Med Hitachi's 165mm handcirkelsågar finner jag att problemet är deras 30mm centrumhål, vilket drastiskt reducerar utbudet av klingor.
DeWalt har 165/30 mm klinga i series 30, som ligger på ett riktigt bra pris, under 200:- har jag för mig. Jag tror inte den kan kallas världens bästa sågklinga, direkt, series30 är väl en budgetserie.
Men jag tycker den funkat bra som universalklinga, gör sitt jobb helt enkelt.

Mikael_L
C6BUY har 20mm centrumhål för klingan, jämfört med 30mm för BU2,
20mm tycker jag är bättre. (Förutom om man redan har en uppsättning gamla Hitachiklingor med 30hål)

Mikael_L skrev:
C6BUY har 20mm centrumhål för klingan, jämfört med 30mm för BU2,
20mm tycker jag är bättre. (Förutom om man redan har en uppsättning gamla Hitachiklingor med 30hål)
Vad är bättre med 20mm hål? Förutom för just den aktuella maskinen, där 20mm hål krävs för att maskinen ska kunna såga så djupt som den gör.

Då ska jag leta på C6BUY till vettigt pris någonstans. 2300 + moms verkar Sverige priserna ligga på.

Mikael_L
Daniel_N skrev:
Vad är bättre med 20mm hål? Förutom för just den aktuella maskinen, där 20mm hål krävs för att maskinen ska kunna såga så djupt som den gör.
Behöver man en billig skräpklinga när man ska kapa lite laminatgolv eller jordsmutsigt virke finns det en 165mm med 20mm hål på Biltema, men inte 30mm hål. :)

Men nu såg jag att dom infört i sortimentet en 170mm klinga med 30mm hål, som antagligen har rätt stor chans att fungera.

Men anledningen är alltså egentligen tillgången till klingor, det är smalare utbud av 165mm-modeller med 30mm hål än 20mm hål.
Har jag fel så får ni gärna protestera, men det är vad jag lagt märke till efter en inte alltför speciellt djup undersökning.

Suhagg skrev:
Vad är skillnaden på dessa?
Är det någon uppenbart den ena serien saknar?

C6BU2
[länk]

C6BUY
[länk]
vid 45° 46mm är ju riktigt smutt
"BUY" ska enl. en försäljare jag pratade vara konstruerad på ett sätt som gör att man lättare ser vart klingan kapar vilket han menade att många uppskattade...

Jag har skaffat en C6BUY.
Det jag har att jämföra med är en begagnad c6bu2, som jag hade tidigare.
Det är som natt och dag. C6BUY är bättre på allt och lite till:D
Jag börjar fundera på om det var fel på min gamla såg och eftersom
jag inte har något annat att jämföra med, så får ni ta min "recension" med en nypa salt.

På min C6BUY så ser jag hur det gnistrar till lite från motorn varje gång jag startar sågen. Självklart så ska det ju göra det lite men jag tycker det ser mycket ut. Någon annan som tänkt på det eller bara jag som sågar i mörker :)

Suhagg skrev:
På min C6BUY så ser jag hur det gnistrar till lite från motorn varje gång jag startar sågen. Självklart så ska det ju göra det lite men jag tycker det ser mycket ut. Någon annan som tänkt på det eller bara jag som sågar i mörker :)
Inget jag lagt märke till, men skall titta extra noga imorgon.

sblixten skrev:
Inget jag lagt märke till, men skall titta extra noga imorgon.
Om du tänker dig så som du håller sågen så är det ut åt vänster sida jag kan se att gnistrar till. Genom gallret så att säga.

Suhagg skrev:
Om du tänker dig så som du håller sågen så är det ut åt vänster sida jag kan se att gnistrar till. Genom gallret så att säga.
Fick lite tid över och gick ut och testade.
Jo, det gnistrar ganska bra och tror det var ännu mer när jag släpper knappen och motorbromsen slår till.
Så det är samma på min såg.

sblixten skrev:
Fick lite tid över och gick ut och testade.
Jo, det gnistrar ganska bra och tror det var ännu mer när jag släpper knappen och motorbromsen slår till.
Så det är samma på min såg.
Tack. Kollade igen och som du säger när man släpper knappen blir det ännu mera.
Då ska det vara så helt enkelt. Tyckte det var lite väl mycket mot vad jag någonsin sett tidigare.

Även C6BU2 är känd för att blixtra mkt, finns tom någon tråd om det. Min gör det vid varje motorbroms.

Mikael_L skrev:
Behöver man en billig skräpklinga när man ska kapa lite laminatgolv eller jordsmutsigt virke finns det en 165mm med 20mm hål på Biltema, men inte 30mm hål. :)

Men nu såg jag att dom infört i sortimentet en 170mm klinga med 30mm hål, som antagligen har rätt stor chans att fungera.
Är det någon som har testat en sådan 170mm klinga på en CBU2, fungerar det? Har precis köpt en CBU2 och skulle behöva en fulklinga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.