Grannen på 1:19 ville ha en flyttning av utfarten men vet ej varför och då fick han avslag på att flytta den men att den befintliga får användas! Jag har bara fått den infon av grannen, men har inte brytt mig så mycket då vägen för mig alltid funnits där och jag har officialservitutet på den så nu när den plötsligt är avstängd så blir det lite panik.
Hur går man tillväga för att Trafikverket ska förstå att vägen inte är grannens utan min och att dom har stängt av den utan att ge mig någon som helst info samt jag vill ha den öppnad eller ersättas för en ny anslutning ?

Claes Sörmland
T Thomas78 skrev:
Grannen på 1:19 ville ha en flyttning av utfarten men vet ej varför och då fick han avslag på att flytta den men att den befintliga får användas! Jag har bara fått den infon av grannen, men har inte brytt mig så mycket då vägen för mig alltid funnits där och jag har officialservitutet på den så nu när den plötsligt är avstängd så blir det lite panik.
Hur går man tillväga för att Trafikverket ska förstå att vägen inte är grannens utan min och att dom har stängt av den utan att ge mig någon som helst info samt jag vill ha den öppnad eller ersättas för en ny anslutning ?
Begär ut alla handlingar i ärendet och skriv ett brev där du beskriver olägenheten av att myndigheten har stängt av din utfart. Ange att myndigheten då måste ersätta dig för kostnaden för en ny utfart.

Här kan du begära ut handlingarna:
https://www.trafikverket.se/e-tjanster/begaran-om-utlamnande-av-allman-handling/

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
B Baggi skrev:
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att tolka detta servitut.
Min granne tolkar det som att han har rätt att bygga en väg där han har ritat med röd penna.

Tolkar ni det så?

Sedan tomten som han köpte har det tillkommit både servitut till min friggebod och min och mina grannars avloppsanläggning

Mvh\Andreas
Hej Andreas
Jag skulle kolla m Lantmäteriet om denna skiss gäller. För om sen gör det så gäller den för väg. Tips stryk personnr när du lägger upp mtrl i detta forum.

Redigerat:
R Räknenisse skrev:
Lägga ny trumma, röja och grusa upp är normalt underhåll för en utfart. Har svårt att tro det är vad som skulle avses med att ändra i lagens mening.

Det är ju inte gjort några funktionella förändringar som kan ha någon betydelse, varken tekniskt för Trafikverkets väganläggning eller praktiskt för trafiksäkerheten. (utom att den som svänger in där kan komma bort från stora vägen aningens fortare för att man kan köra med lite högre fart över dikespasseringen?)

Men om så är fallet borde det väl resultera i ett föreläggande om återställande, inte i att hela rätten att ha en utfart försvinner? Annars är det inte en proportionerlig konsekvens.
Har du något stöd för att det är en sådan tolkning som brukar tillämpas?
Trafikverket skriver så här:

Ny eller ändrad utfart till allmän väg

Här kan du ansöka om att ansluta tomtutfart eller enskild väg till allmän statlig väg och anmäl byggd anslutning för avsyning. Tillstånd krävs även vid ändringar som breddning eller flytt av anslutningen.

Jag har inget som helst stöd för att hela rätten skulle försvinna som genom att trollslag men ingen här verkar veta exakt vilken kommunikation, och eventuella förelägganden, som kommit från Trafikverket. Det enda som nämnts är egentligen ”Dom får inte använda den utfarten för trafikverket.” och sedan ser man på nybyggnadskartan att den är från 2022 så jag anar att det har gått ett antal turer i det här ärendet under åren som gått.

L Lisaslillahus skrev:
Hej Andreas
Jag skulle kolla m Lantmäteriet om denna skiss gäller. För om sen gör det så gäller den för väg. Tips stryk personnr när du lägger upp mtrl i detta forum.
Den skissen har ju 1:19 själv gjort så jag kan inte förstår inte varför den skulle gälla. Servitutet gäller min fastighet och som jag skrivit och delat i en annan komplett handling så handlar det om att jag ska ha tillgång till vägen i sydost. 1:19 har felaktigt hävdat att servitutet gäller där han har ritat och tycker därför att han ska kunna dra en väg där.
Ser nu att jag missade att stryka personnumret. Ska tänka på det i fortsättningen

Claes Sörmland
B Baggi skrev:
Den skissen har ju 1:19 själv gjort så jag kan inte förstår inte varför den skulle gälla. Servitutet gäller min fastighet och som jag skrivit och delat i en annan komplett handling så handlar det om att jag ska ha tillgång till vägen i sydost. 1:19 har felaktigt hävdat att servitutet gäller där han har ritat och tycker därför att han ska kunna dra en väg där.
Ser nu att jag missade att stryka personnumret. Ska tänka på det i fortsättningen
Ja, det verkar ju inte som att 1:19 har någon rättighet idag. Det är väl därför 1:19 har ansökt om anläggningsförrättning för att få sådan rättighet att anlägga väg efter att Trafikverket drog in den gamla utfarten för 1:19 och 1:14.

T Thomas78 skrev:
Tycker att man borde fått någon form av information att dom ska stänga av vägen, vilket inte skett utan detta blev en överraskning för oss.
Grundproblemet verkar ju vara att vår granne verkar ha svårt med kommunikationen. Han har byggt om din väg på eget bevåg. Trafikverket har bara haft kontakt med honom fast det inte är hans väg. Han har byggt den och trafikverket har tvingat honom att stänga den flera gånger. Dom har ju även satt ett portabelt staket där tidigare. Det framkom ju på första sammanträdet med Lantmäteriet att ni två inte verkar ha diskuterat om utfarten alls.
Containrarna var borta den dagen som vägverket byggde räcket så uppenbarligen visste han om att det skulle ske.

Han har ju inte heller sagt ett ord till varken mig eller 1:21 om att han har sökt servitut för vägen och han har dessutom tolkat mitt servitut helt felaktigt.

Min förhoppning är att vi tillslut kan få fram ett alternativ som funkar bra för alla inblandade.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Hej, Gabriel här – jag är nuvarande ägare till fastigheten Vävra 1:19.

Jag köpte fastigheten för några år sedan och ganska kort efter, ungefär två månader senare, fick jag ett brev från Trafikverket som meddelade att den befintliga infarten inte längre var godkänd enligt deras regler.
Då hade jag röjt upp allt sly, schaktat ner samt lagt ny duk och makadam för att snygga till men även för att bättre kunna använda denna igenväxta väg.

Trafikverket ville då att jag skulle ansöka om en ny eller flyttad utfart till ett bättre läge, vilket jag också gjorde. Den ansökan fick tyvärr avslag, och sedan dess har en process pågått mellan mig och Trafikverket som nu har dragit ut på tiden i snart tre år. Under den tiden har tillgängligheten till fastigheten blivit väldigt begränsad, trots att det finns ett servitut som reglerar tillgången till vägen.

Trafikverket har dessutom bett mig att gräva upp diket vid den tidigare infarten, vilket i praktiken skulle göra det omöjligt att komma in med fordon. För att inte helt stänga av möjligheten att ta sig fram valde jag i stället att tillfälligt sätta upp kravallstaket. Det var tänkt som en markering, inte en permanent lösning, eftersom jag anser att jag fortfarande har rätt att använda uppfarten tills något annat faktiskt är löst.

Utöver detta har det funnits en annan granne som ofta verkar ha synpunkter på infarten och kontaktar Trafikverket varje gång jag får leveranser av virke eller byggmaterial. Hon har även varit ute och fotograferat platsen vid flera tillfällen. Det har inte direkt gjort situationen enklare, utan snarare bidragit till mer irritation mellan mig och Trafikverket.

Jag försöker fortfarande hitta en lösning som fungerar för alla inblandade och samtidigt följer Trafikverkets krav.

Nu är det snart bara trafikverket som fattas i tråden!

• Haha
  • Gilla
orutti och 14 till
  • Laddar…
Ni tre grannar som hittat hit nu: är det inte enklast att ni sätter er ner tillsammans och reder ut detta? Ni har var för sig tydligen god koll på vad som hänt i olika omgångar, en känsla för vad Trv kan acceptera och vem som äger vilken väg och servitut i området. Bara att slå era kloka huvuden ihop och hitta ett förslag som ni kan stå bakom alla tre till Trv och LM.

Den som är mest sugen på en lösning bjuder in de andra på kaffe och kaka på lördag kl. 15.

• Gilla
Talskog och 6 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Ni tre grannar som hittat hit nu: är det inte enklast att ni sätter er ner tillsammans och reder ut detta? Ni har var för sig tydligen god koll på vad som hänt i olika omgångar, en känsla för vad Trv kan acceptera och vem som äger vilken väg och servitut i området. Bara att slå era kloka huvuden ihop och hitta ett förslag som ni kan stå bakom alla tre till Trv och LM.

Den som är mest sugen på en lösning bjuder in de andra på kaffe och kaka på lördag kl. 15.
Tips på hur jag ska göra med trv är det jag behöver och fått bra hjälp här idag, så nu är alla dokument beställda.

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Så nu är alla med i tråden 😄
Alla har sagt sitt och min uppfattning stämmer ganska väl överens med vad dom andra har skrivit också förutom att jag inte visste att det var Gabriel som satte upp det första staket.
Jag hade gärna försökt få till en lösning men jag har ju inte så mycket att säga till om i övriga lösningar förutom den genom min gräsmatta som jag absolut inte vill ha.

Claes Sörmland
Nu när de två som använder utfarten är med i tråden, när anlades den i historien?

Har ni ändrat på den nyligen, t ex breddat den?

Hej den anlades 1943 och anledningen till att det krävdes ett officialservitut är då ägarna till 1:15 sålde marken till 1:19 så dom kunde bygga huset som står där idag, men behövde ha väg över deras köpta tomt för åtkomst till 1:15 från allmän väg.

Ja 1:19 har breddat utfarten för tre år sedan för transporter med material till sin renovering då utfarten inte var tre meter bred som den ska vara enl servitutet

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M a o har Trafikverket rätten på sin sida att se till att utfarten återställs till den tidigare bredden. Men myndigheten får inte ta bort utfarten utan att ersätta er för kostnaderna att anlägga en ny utfart. Allt enligt väglagen.

Jag skulle börja med det, förhandla med Trafikverket hur ni ska får ersättning. Rimligen betalar Trafikverket anläggningsförrättning samt den nya vägen som denna resulterar i.

• Gilla
Värntorpanders och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.