Hej,

Jag har nyligen flyttat in till en villa och köpte nyligen en ny mikron som jag försöker få in ovanför ugnen men jag får lite problem med det. Mikron är Electrolux Serie 800 Mikrovågsugn KMFE264TEX.
Jag får in mikron i stommen och har installerat krokarna som mikron ska fästas i, men jag kan inte lyfta mikron för att få in krokarna för mikron slår i en träpanel som är limmad ovanför mikron.

Jag behöver hjälp med vilket alternativ som jag borde köra på. För och nackdelar.

1. Jag tar bort träpanelen ovanför mikron, sätter i mikron i krokarna och sen limmar på träpanelen ovanför mikron igen. Men då får jag ett litet glapp på 1,5cm mellan mikron och ugnen, det har jag inga problem med. Men jag undrar om träpanelen har någon funktion för stommen eller om den bara är där för att täcka mellanrummet?

2. Jag tar bort fötterna på mikron eftersom de inte är justerbara, och lägger träregel istället för de ben som är fastskruvade i mikron just nu. Här blir det en minde glipa mellan ugn och mikron, men mikron får lite glipa ovanför.

3. Jag försöker hitta en ny hylla som är mellan mikro och ugn, som inte är lika tjock så kanske jag får ner mikron 0,5cm. Alternativt att jag själv kapar hyllan i mitten för att få den hälften så tjock. Här blir det en minde glipa mellan ugn och mikron, men mikron får lite glipa ovanför.

Mikrovågsugn Electrolux Serie 800 installerad i köksskåp, med träpanel ovanför och delvis öppen lucka skyddad av plasttejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd Electrolux-ugn under en mikrovågsugn i ett köksskåp, med en synlig träpanel ovanför ugnen.
Skapa konto

Inbyggd Electrolux-ugn och mikrovågsugn i köksskåp med spegling från fönster, plastpåse och annan köksutrustning.
Skapa konto
Inbyggd mikrovågsugn ovanför en ugn med silvertejp över luckan, i en köksstomme med ett synligt hyllplan ovanför.
Skapa konto

Liten fråga.
Du har koll på att både ugnen och micron får tillräcklig ventilation så dom inte blir för varma?
Brukar behövas luftspalt så värmen kommer ut.

• Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
Ja det tror jag, såhär såg det ut innan jag la in mina nya vitvaror. Då hade tidigare ägare haft detta i c.a 20år.

• Inbyggd mikrovågsugn och ugn i köksskåp, äldre modeller.
    Skapa konto
BirgitS
M MrB2 skrev:
2. Jag tar bort fötterna på mikron eftersom de inte är justerbara, och lägger träregel istället för de ben som är fastskruvade i mikron just nu. Här blir det en minde glipa mellan ugn och mikron, men mikron får lite glipa ovanför.
Det kan vara så att mikron behöver stå på ben med en viss minsta höjd för undersidan av mikron behöver kylas.
M MrB2 skrev:
1. Jag tar bort träpanelen ovanför mikron, sätter i mikron i krokarna och sen limmar på träpanelen ovanför mikron igen. Men då får jag ett litet glapp på 1,5cm mellan mikron och ugnen, det har jag inga problem med. Men jag undrar om träpanelen har någon funktion för stommen eller om den bara är där för att täcka mellanrummet?
Jag tror att det bara är en passbit för att täcka mellanrummet. Men för att vara säker är det bra om det går att hitta instruktionen för skåpstommen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.