Ja, enklast är att byta till kablar. Det ser inte bra ut nu. Då kan du passa på att göra några andra små justeringar så kommer allt som grädde på moset att se proffsigt ut också:

- Klamra de två vita kablarna som kommer nedifrån, eller ordna dragavlastning i dosan (t.ex med buntband).
- Avmantla kablarna 1 cm innanför dosan och använd längre ledare. Detta kräver att alla kablar sitter fast med klammer eller dragavlastning.
- En kabel per utbrytning i dosan. Fast nu har du redan gjort två st för stora hål...
- Snygga kabeldragningar i utrymmet, använd klammer och buntband.

Bowman
Bo.Siltberg skrev:
Ja, enklast är att byta till kablar. Det ser inte bra ut nu. Då kan du passa på att göra några andra små justeringar så kommer allt som grädde på moset att se proffsigt ut också:

- Klamra de två vita kablarna som kommer nedifrån, eller ordna dragavlastning i dosan (t.ex med buntband).
- Avmantla kablarna 1 cm innanför dosan och använd längre ledare. Detta kräver att alla kablar sitter fast med klammer eller dragavlastning.
- En kabel per utbrytning i dosan. Fast nu har du redan gjort två st för stora hål...
- Snygga kabeldragningar i utrymmet, använd klammer och buntband.
Ja det är lika bra att göra det riktigt ordentligt när man ändå är igång.

Skall köpa riktiga kablar nästa gång jag är iväg, antar att det finns kablar med flera ledare i samma färg osv så det blir rätt hela vägen med? Det behövs väl kanske inte, men skulle funka bättre i min hjärna tror jag.
Dragavlastning finns inte i dosan, antar att man får klamra då utanför?

Tack än en gång.

Redigerat:
En 5-ledare räcker gott och väl :-)

Bowman
atomlab skrev:
En 5-ledare räcker gott och väl :-)
Tänkte mest så jag får samma färger hela vägen. men jag kanske får till de ändå när jag ser det framför mig sen :)

Ta du den vanliga platta lampsladden SKX 2x0.75 och två till varje don, det blir helt ok och enkelt och smidigt med de WAGO du redan har där. Det enda som stör mitt öga är att du inte satt båda donen vertikalt och jämte varandra när du ändå gjort samma jobb med att skruva fast allt. Inte för att det gör något att behålla hela kopplingen som den är nu med FK lös heller, där bakom din inklädnad är det bara en formsak. Men att snygga till och binda upp lite skadar aldrig. :)

Bowman
GK100 skrev:
Ta du den vanliga platta lampsladden SKX 2x0.75 och två till varje don, det blir helt ok och enkelt och smidigt med de WAGO du redan har där. Det enda som stör mitt öga är att du inte satt båda donen vertikalt och jämte varandra när du ändå gjort samma jobb med att skruva fast allt. Inte för att det gör något att behålla hela kopplingen som den är nu med FK lös heller, där bakom din inklädnad är det bara en formsak. Men att snygga till och binda upp lite skadar aldrig. :)
Ja donen kunde satts mer symmetriskt, men jag ville knö ihop dom in i ett hörne så att dom inte syns så mycket. Allt sitter i ett öppet hörnskåp.
Men annars håller jag med såklart.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.