Kopplade enligt bilden men det funkar inte ?
Någon som vet vad det är för fel?
Har 2 lampor i ett badrum och det är en strömbrytare med 2 knappar
Mvh Uffe

• Väggmonterad strömbrytare med två knappar; flera kablar anslutna, visar kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Har du någon bild på hur det satt i den gamla brytare, så kan man lättare lista ut vilken ledare som är vad?

Finns det någon anvisning för hur det ska kopplas?

Jag skulle kunna gissa, men det är dumt att gissa eller prova sig fram, man måste förstå vad som är vad och hur det är tänkt, därav en bild på gamla brytaren och hur det var kopplat där och en bild på kopplingsanvisningen.

Fairlane Fairlane skrev:
Har du någon bild på hur det satt i den gamla brytare, så kan man lättare lista ut vilken ledare som är vad?

Finns det någon anvisning för hur det ska kopplas?

Jag skulle kunna gissa, men det är dumt att gissa eller prova sig fram, man måste förstå vad som är vad och hur det är tänkt, därav en bild på gamla brytaren och hur det var kopplat där och en bild på kopplingsanvisningen.
Hej Nej tyvärr har jag inte kvar den... jag vet att den svarta kabeln är fasen

Fairlane
Vad är det för brytare?
Fanns det ingen anvisning hur den skulle kopplas?

uffeulander uffeulander skrev:
Kopplade enligt bilden men det funkar inte ?
Någon som vet vad det är för fel?
Har 2 lampor i ett badrum och det är en strömbrytare med 2 knappar
Mvh Uffe
Inte så att fas ska in på L och tändtråd ut från L1 och L2? Jag skulle byglat mellan L och L, inte L och L1

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Inte så att fas ska in på L och tändtråd ut från L1 och L2? Jag skulle byglat mellan L och L, inte L och L1
Jag det låter ju rimligt kanske ska testa

Fairlane Fairlane skrev:
[länk]

Om jag söker på denna så får man ju en del träffar från exempelvis Aliexpress. Bland annat följande bild som kanske ger en ledtråd. Fas in på L och sedan L1 och L2 som tändtrådar.

Hade inte direkt litat på strömbrytaren. Överlag ska man väl hålla sig borta från Amazon etc när det kommer till material för elinstallationer, kan vara högst tvivelaktig kvalitet. Även en del kopior som letar sig ut för kända märken.

• Enkopplingsschema för en 1-vägs strömbrytare med live wire, neutral linje och tändtrådar L1 och L2 mot lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
V Victor.M skrev:
Om jag söker på denna så får man ju en del träffar från exempelvis Aliexpress. Bland annat följande bild som kanske ger en ledtråd. Fas in på L och sedan L1 och L2 som tändtrådar.

Hade inte direkt litat på strömbrytaren. Överlag ska man väl hålla sig borta från Amazon etc när det kommer till material för elinstallationer, kan vara högst tvivelaktig kvalitet. Även en del kopior som letar sig ut för kända märken.
Hej Den ser inte riktigt ut som den jag har?

Fairlane
Jag hade också gissat som J-banan, men jag tycker det är helt kass att skicka en produkt utan anvisningar, men det är en produkt från Amazon och Kina, så inte helt oväntat. Generellt är det väl också så att man inte ska prova sig fram, men troligen kommer det fungera med fas på L och tändtråd på L1 och L2.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
uffeulander uffeulander skrev:
[länk]
Vad står det i instruktionerna som följde med?

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Har du en summer eller multimeter skulle man kunna mäta hur denna fungerar?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad står det i instruktionerna som följde med?
fans ingen information

Det du har är som det ser ut en dubbeltrappbrytare. Var och en av brytarfunktionerna kopplar om så att L är kopplad till antingen L1 eller L2 beroende på hur man sätter knappen.

Så på din bild borde den ena lampan fungera, du har fas in på L (OM det stämmer att fas är svart, hur kan du vara så säker på det??).

Medan den högra däremot inte kan fungera eftersom L1 och L2 blir aldrig ihopkopplade oavsett hur knappen står.

Men om inte den vänstra heller fungerar så ifrågasätter jag påståendet att svart skulle vara fas. Eller så är något fel i andra änden vid lampan, eller svart inte inkopplad i son andra ände.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.