Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Har du någon bild på hur det satt i den gamla brytare, så kan man lättare lista ut vilken ledare som är vad?
Finns det någon anvisning för hur det ska kopplas?
Jag skulle kunna gissa, men det är dumt att gissa eller prova sig fram, man måste förstå vad som är vad och hur det är tänkt, därav en bild på gamla brytaren och hur det var kopplat där och en bild på kopplingsanvisningen.
Jag skulle kunna gissa, men det är dumt att gissa eller prova sig fram, man måste förstå vad som är vad och hur det är tänkt, därav en bild på gamla brytaren och hur det var kopplat där och en bild på kopplingsanvisningen.
Hej Nej tyvärr har jag inte kvar den... jag vet att den svarta kabeln är fasenFairlane skrev:
Har du någon bild på hur det satt i den gamla brytare, så kan man lättare lista ut vilken ledare som är vad?
Om jag söker på denna så får man ju en del träffar från exempelvis Aliexpress. Bland annat följande bild som kanske ger en ledtråd. Fas in på L och sedan L1 och L2 som tändtrådar.
Hade inte direkt litat på strömbrytaren. Överlag ska man väl hålla sig borta från Amazon etc när det kommer till material för elinstallationer, kan vara högst tvivelaktig kvalitet. Även en del kopior som letar sig ut för kända märken.
Hade inte direkt litat på strömbrytaren. Överlag ska man väl hålla sig borta från Amazon etc när det kommer till material för elinstallationer, kan vara högst tvivelaktig kvalitet. Även en del kopior som letar sig ut för kända märken.
Hej Den ser inte riktigt ut som den jag har?V Victor.M skrev:Om jag söker på denna så får man ju en del träffar från exempelvis Aliexpress. Bland annat följande bild som kanske ger en ledtråd. Fas in på L och sedan L1 och L2 som tändtrådar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Jag hade också gissat som J-banan, men jag tycker det är helt kass att skicka en produkt utan anvisningar, men det är en produkt från Amazon och Kina, så inte helt oväntat. Generellt är det väl också så att man inte ska prova sig fram, men troligen kommer det fungera med fas på L och tändtråd på L1 och L2.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det du har är som det ser ut en dubbeltrappbrytare. Var och en av brytarfunktionerna kopplar om så att L är kopplad till antingen L1 eller L2 beroende på hur man sätter knappen.
Så på din bild borde den ena lampan fungera, du har fas in på L (OM det stämmer att fas är svart, hur kan du vara så säker på det??).
Medan den högra däremot inte kan fungera eftersom L1 och L2 blir aldrig ihopkopplade oavsett hur knappen står.
Men om inte den vänstra heller fungerar så ifrågasätter jag påståendet att svart skulle vara fas. Eller så är något fel i andra änden vid lampan, eller svart inte inkopplad i son andra ände.
Så på din bild borde den ena lampan fungera, du har fas in på L (OM det stämmer att fas är svart, hur kan du vara så säker på det??).
Medan den högra däremot inte kan fungera eftersom L1 och L2 blir aldrig ihopkopplade oavsett hur knappen står.
Men om inte den vänstra heller fungerar så ifrågasätter jag påståendet att svart skulle vara fas. Eller så är något fel i andra änden vid lampan, eller svart inte inkopplad i son andra ände.