elmont skrev:
Dessutom har nätägaren ingen skyldighet att åka runt och kolla byggnader.
Nätägaren har skyldighet att kontrollera luftledningar minst en gång per år för att se till så reglerna efterföljs.

Inte jag som byggt boden, har pratat med tidigare ägare och den har stått där i minst 35 år.

Men om den tidigare ägaren uppfört en bod som strider mot reglerna är det ju han som orsakat "problemen" när du köpte boden köpte du även "problemet". Och nu har nätbolaget efter lång tid upptäckt att boden inte klarar kraven och meddelat dig det. Men komihåg att nätägaren inte har någon skyldighet att ha koll på vad privata gör, men bygger en privat tex en bod är denne skyldig att veta vad som gäller. Hade dom upptäckt boden tidigare så hade ju boden varit borta när du köpte och då drabbat den tidigare ägaren. Är det någon du ska "klämma åt" måste det vara den du köpte av.

-martin skrev:
Nätägaren har skyldighet att kontrollera luftledningar minst en gång per år för att se till så reglerna efterföljs.

Inte jag som byggt boden, har pratat med tidigare ägare och den har stått där i minst 35 år.
Hur länge har ledningen funnits där?

Mikael_L
Men personligen tycker jag trävirket som elmaterialet är skruvat mot verkar vara max 1 år gammalt.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
"Behöver veta då kraftbolaget "upptäckt" att boden de sitter i står under en högspänningsledning, och vill att vi river den eller betalar kostnaderna för nedgrävning av kabeln (upp mot en halv miljon kronor). Vi köpte huset för ett år sen och ledningsrätten på ledningen är från 2008, men de påstår att ledningen har suttit där sen 50-talet. Så frågan är hur länge de har brustit i sina årliga kontroller de ska göra av luftledningen"

Jag fattar dåligt. Vill kraftbolaget ha rivning eller nedgrävning av vilken kabel? Av din kabel eller av luftledningen?
Vilken ledningsrätt är från 2008, ledningsrätten för luftledningen eller din ledning?
Om ledningsrätten för luftledningen är från 2008, kan det vara ett förlängt tillstånd från tidigare?

Jag tolkar att kraftbolaget kräver att boden rivs, eftersom den inkräktar på ledningsrätten.

Jag tror att det är rätt ointressant huruvida kraftbolaget har brustit i sin skyldighet att inspektera ledningen. Det är ev. ngt. som de kan få smäll på fingrarna för från elsäkerhetsverket (eller vilken myndighet det nu är som skall hålla koll på elbolagen). Men i förhållandet mellan fastighetsägaren och elbolaget är det knappast intressant.

Problemet ligger som jag ser det mellan TS och säljaren av fastigheten. Att boden inkräktar på ledningsrätten är ett fel i fastigheten.

Men den enda möjligheten för TS är att hävda dolt fel. Men jag har väääldigt svårt att tro att det finns någon utsikt att få ersättning för dotl fel. Detta borde upptäckts av köparen inom ramen för undersökningsplikten före köpet.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Om du inte vill riva bodan så går det ju alltid att flytta den till en annan plats på tomten.

I mitten/slutet av 80-talet letade jag med ljus och lykta efter tomter att bygga mitt hus på. Där det fanns märkliga luckor i bostadsområden ringde jag kommunen/tingsrätten för att se vem som ägde tomten. På en av tomterna fanns ett märkligt servitut på kraftledning som innehades av Vattenfall. Jag ringde runt till Vattenfall och de kunde inte hitta någon kraftledning vare sig i luften eller nedgrävd. De hänvisade mig istället till kommunen och det kanske inte var fel för det lokala nätet ägdes av kommunen vid den tiden. Jag förklarade situationen för flickan i kommunens växel. Hon missförstod det naturligtvis och kopplade mig till kommunens vattenavdelning ("Vattenfall"). Där var de mycket tjänstvilliga och se, de kunde faktiskt hitta en avloppsledning nedgrävd under tomten.

Kanske tur att man inte köpte tomten. Men jag tror att den är bebyggd idag. Månne att han får problem den dag Vattenfall hittar servitutet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.