210 läst ·
5 svar
210 läst
5 svar
Hej, jag söker efter hjälp med att få min Jonsered klippare att funka
Min klippare är en Jonsered 2217A från ca 2012.
Problemet är att den efter en stunds körning börjar att "bluddra" och dör.
Problemet började förra sommaren , men då kunde jag klippa i 30-40 minuter och efter en stunds väntan fortsätta tills nästa stop osv.
Jag började söka felorsaken och har gjort följande: Bytt bränslefilter och luftfilter. Bytt tändstift och tändspole. Plockat ner förgasaren och kontrollerat och den såg helt perfekt ut. Detta gjordes i höstas.
Nu i år har jag tömt tanken kontrollerat att den är ren och kört igenom ny bensin i tank och bensinslang samt satt i nytt batteri. Trots detta samt nyköpt bensin i tanken så vid provkörning kom bluddringen igång efter ca 10 min utan klippning och därefter ca 10 min med klippning.
Vad jag misstänker så hör det samman med att motorn blir varm. Motorn är en Briggs & Stratton 4165.
Problemet är att den efter en stunds körning börjar att "bluddra" och dör.
Problemet började förra sommaren , men då kunde jag klippa i 30-40 minuter och efter en stunds väntan fortsätta tills nästa stop osv.
Jag började söka felorsaken och har gjort följande: Bytt bränslefilter och luftfilter. Bytt tändstift och tändspole. Plockat ner förgasaren och kontrollerat och den såg helt perfekt ut. Detta gjordes i höstas.
Nu i år har jag tömt tanken kontrollerat att den är ren och kört igenom ny bensin i tank och bensinslang samt satt i nytt batteri. Trots detta samt nyköpt bensin i tanken så vid provkörning kom bluddringen igång efter ca 10 min utan klippning och därefter ca 10 min med klippning.
Vad jag misstänker så hör det samman med att motorn blir varm. Motorn är en Briggs & Stratton 4165.
Den tappar bensin efter ett tag.
Tät luftning i tanklocket som ger undertryck i tanken.
Skit i tanken som täpper utloppet.
Förgasaren var ju ok.
Tät luftning i tanklocket som ger undertryck i tanken.
Skit i tanken som täpper utloppet.
Förgasaren var ju ok.
Hej Håbbe, tack för ditt inlägg det låter intressant. Min undring är den att det funkar i 20 minuter och tar det så lång tid innan motorn är genonvarm?
Klicka här för att svara