3 897 läst ·
41 svar
4k läst
41 svar
Hjälp! Är dörrkarmarna felmonterade?
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Nej. Vi har i hallen på övervåningen fyra dörrar som går utåt från rummen sett och två som går inåt. Det beror på vad som är mest praktiskt i relation till rummens storlek och dörrarnas inbördes förhållande. Om alla dörrar öppnades ut i hallen skulle en del av dem slå i varandra.I Ingela1978 skrev:
I princip ska man montera dörrar inåt rummet för att ha möjligheten att sparka in den vid nödsituationer och för att inte slå den i ansiktet på någon som går genom korridoren. Ovanstående går ofta inte vid toaletter pga för lite utrymme.
Du har nog en tankevurpa där. Förstår hur du tänker men när du monterar dörren inåtgående eller utåtgående så hamnar tröskeln på in eller utsidan. Det du reagerar över är nog salningarna som ser feta och otympliga ut. Där skulle man nog beställt bredare karmar istället för sätta salningar.I Ingela1978 skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Problemet verkar vara att TS tycker att vissa dörrar borde öppnas åt andra hållet. Det kan man tycka, men det betyder för mig inte att karmen eller tröskeln är felmonterad.
Ja att dörrar öppnas inåt och utåt har ju inte med hur man bygger ihop karmen och hänger dörren.Henningelvis skrev:
Har pratat med en till byggfirma nu som intygar att karmarna är helt felmonterade.
Tack för svar
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Jag blir dock lite förvirrad när det blir olika svar här på forumet..
Jag vet att basic är att badrums dörrar öppnas utåt och sovrumsdörrar inåtm
Ja jag pratar absolut inte om hur dörrarna öppnas inåt eller utåt. Jag pratar om karmarna.
Vet att basic är att badrum öppnas utåt och sovrum inåt.
Jag vet att basic är att badrums dörrar öppnas utåt och sovrumsdörrar inåtm
Henningelvis skrev:
Ja jag pratar absolut inte om hur dörrarna öppnas inåt eller utåt. Jag pratar om karmarna.
Vet att basic är att badrum öppnas utåt och sovrum inåt.
+karmen kommer ju i lösa delar som man monterar hur man vill.N Nickesågen skrev: