8 219 läst ·
67 svar
8k läst
67 svar
HJÄLP! Akut isolationmätning i Östergötland 13/4
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Den är inte lika bra som de moderna modellerna som elektrikerna i sverige kör med.Claesk skrev:
Men den fyller sin funktion och meggar med upp till 1000V vilket är bra.
Köps lämpligen direkt från kina.
http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=103490
http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=102123
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Har jag sagt att jag personligen skall lägga kabeln? Har jag sagt att jag är/inte är utbildad elektriker? Har jag sagt att jag försökt få tag på en megger från 3 elektriker som alla har tjänstebilar hemma, men ingen har en megger i bilen? Som sagt, det var ingen moralpredikan jag frågade om, har du ingen megger att låna, sluta kommentera.Patrik_Hed skrev:
När den som är elektriker kommer och skall lägga värmegolvet så kommer han ha med sig en megger.Brallan84 skrev:Har jag sagt att jag personligen skall lägga kabeln? Har jag sagt att jag är/inte är utbildad elektriker? Har jag sagt att jag försökt få tag på en megger från 3 elektriker som alla har tjänstebilar hemma, men ingen har en megger i bilen? Som sagt, det var ingen moralpredikan jag frågade om, har du ingen megger att låna, sluta kommentera.
Man åker nämligen inte ut på sådana jobb utan megger!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Frågan var minst sagt lite udda som jag tycker motiverar påpekande om garanti och behörighet. Men sedan har någon säkert tagit i lite för mycket.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om trådskapare blir väldigt stött över en fråga om behörighet så brukar det oftast vara att trådskaparen ska göra arbetet själv. Har man en kompis som är elektriker eller ska anlita någon så brukar de flesta säga det tämligen direkt.
Det kan ju givetvis vara annorlunda här, men det kan ju inte vi veta.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag kan sympatisera med inställningen att man bara vill ta hem elektrikern en gång, för att isolationsmäta och ansluta värmekabeln. Att betala ett par tusingar, ta ledigt från jobbet och passa tider för att en elektriker även ska mäta kabeln direkt ur lådan och efter läggning känns lite drygt. Särskilt om man vill jobba i sin egen takt med ett projekt och bor en bit ut i skogen.
Om man själv isolationsmäter, lägger kabeln enligt anvisningar i spårade skivor och en elektriker isolationsmäter igen innan han kopplar den till el med jordfelsbrytare, så känns det hyggligt säkert. Risken att få en blixt i skallen under söndagspromenaden torde vara större.
Om man själv isolationsmäter, lägger kabeln enligt anvisningar i spårade skivor och en elektriker isolationsmäter igen innan han kopplar den till el med jordfelsbrytare, så känns det hyggligt säkert. Risken att få en blixt i skallen under söndagspromenaden torde vara större.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det finns ett känt fall på Västkusten där en hemmafixare lyckades skada värmekabelns hölje, hoppa över tätskiktet, få kontakt mellan den skadade kabeln och golvbrunnens metallgaller, strunta i jordfelsbrytare och ansluta till el utan att någon säkring gick. Någon isolationsmätning gjordes gissningsvis inte för gubben dog i duschen när han ställde sig på golvbrunnen.
Men då är vi långt bortanför allt förnuft och sans.
Men då är vi långt bortanför allt förnuft och sans.
Och ärligt talat, vad spelar det för roll då?Patrik_Hed skrev:Om trådskapare blir väldigt stött över en fråga om behörighet så brukar det oftast vara att trådskaparen ska göra arbetet själv. Har man en kompis som är elektriker eller ska anlita någon så brukar de flesta säga det tämligen direkt.
//Patrik
(mer än ett allra första litet påpekande...)
Är det den goa känslan av att agera lite polis och få ställa saker och ting till rätta är det nog mycket roligare och mer att göra i t.ex. de drogliberala trådarna på flashback.