8 219 läst ·
67 svar
8k läst
67 svar
HJÄLP! Akut isolationmätning i Östergötland 13/4
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om jag skulle installera denna golvvärme(som skall beläggas i hall + kök) så är ju inte syftet med att isolationsmäta kabeln, för att Disney-kanalen visar Manny på TV. Det har ju självklart med att göra det precis och exakt så som en elektriker skulle ha gjort. Allt i sin ordning. Nu får jag hjälp med att isolationsmäta kabeln i kartong. Om den sedan läggs ut på färdigt golv, belagt med reflectaskivor, utfört av mig, grannens hund eller en behörig elektriker förtäljer vare sig berättelsen, eller denna tråd, det var lite därför jag inte frågade om det. Att dra egna slutsatser får vem som helst göra, det kan inte ens svensk lag hindra en från, dock skulle jag önska att vi skippar de kommentarer som man maniskt måste skriva, då det inte är relevant för tråden, tack!
Eftersom effekten kommer överskrida proppen, så kommer nydragning av kabel till JFB behöva göras och det är inte aktuellt för min del att göra, så därför, kommer det komma en elektriker, alla nöjda, alla glada.
Eftersom effekten kommer överskrida proppen, så kommer nydragning av kabel till JFB behöva göras och det är inte aktuellt för min del att göra, så därför, kommer det komma en elektriker, alla nöjda, alla glada.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Och utifrån den beskrivningen är det på sin plats att i all välmening upplysa om att garantin kräver installation av behörig elinstallatör. Men vill du inte ha garantin så kan du ju upplysa oss om det.
Men varför måste jag upplysa er om det, egentligen? Jag frågade inte om hur garantin fungerar när det kommer till installation. Om jag inte missminner mig helt fel, så bad jag om en isolationsprovare till golvvärme.Bo.Siltberg skrev:
Du måste inte ett skit, men om man vill få bra svar på en fråga man har så kan det ju vara lämpligt att nämna sådant. Du verkar förvänta dig att få snabba korrekta svar som någon sorts tjänst, helt gratis. Det minsta man kan förvänta sig av dig då är väl en korrekt frågeställning med lite kringbeskrivningar om varför och hur. Dessutom kan man förvänta sig allmänt hyfs och vett och etikett från en frågeställare.Brallan84 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Hörru Brallan, man får acceptera när man frågar på ett forum att folk tänker "out of the Box".
Det är många gånger att det ställs inrutade frågor men lösningen ligger 90 grader från frågarens linje.
Om du hade klargjort att du var elektriker/bekant med elektriker/hade delegering från elektriker/elektriker skulle kontaktas kanske tonen i tråden varit ödmjukare.
Jag har en känsla att med den tonen du hade i denna tråden så kommer du inte att vara kvar så länge i detta härliga gäng på forumet, du kommer inte att bli utslängd men alla blir lite irriterade och du får söka dig till de som med skygglappar endast svarar på dina raka frågor utan att nysta vidare.
Hoppas du kan acceptera den breda kunskap som finns här och med ödmjukhet ställa fler frågor.
Protte
Det är många gånger att det ställs inrutade frågor men lösningen ligger 90 grader från frågarens linje.
Om du hade klargjort att du var elektriker/bekant med elektriker/hade delegering från elektriker/elektriker skulle kontaktas kanske tonen i tråden varit ödmjukare.
Jag har en känsla att med den tonen du hade i denna tråden så kommer du inte att vara kvar så länge i detta härliga gäng på forumet, du kommer inte att bli utslängd men alla blir lite irriterade och du får söka dig till de som med skygglappar endast svarar på dina raka frågor utan att nysta vidare.
Hoppas du kan acceptera den breda kunskap som finns här och med ödmjukhet ställa fler frågor.
Protte
Jag skulle inte vänt mig hit, om jag inte visste hur pass bra hjälp man får med det man frågar men seriöst nu, jag frågade om en tjänst, om hjälp att isolationsmäta en golvvärmekabel.
Om du provkör en bil, eller tittar på mat i butiken, så vill du väl inte höra om trafikregler och vilken mat som gör dig tjock? Jag måste väl ändå få bestämma själv vilken info jag söker. Nu tycker jag ni är taskiga som håller på och ska trycka ner en för att ni är så snälla o lämnar info som är "outside the box"
Om du provkör en bil, eller tittar på mat i butiken, så vill du väl inte höra om trafikregler och vilken mat som gör dig tjock? Jag måste väl ändå få bestämma själv vilken info jag söker. Nu tycker jag ni är taskiga som håller på och ska trycka ner en för att ni är så snälla o lämnar info som är "outside the box"
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det kan väl vara lämpligt att ha körkort om man provkör en bil, det går utan men det blir ett jäkla liv om någon blir överkörd.
Protte
Protte
Du kommer uppenbarligen inte släppa detta utan fortsätta i samma spår, ingen mening att tjata på dig då. Tack för all upplysning jag fått, även om det var om tjänst jag frågade om...prototypen skrev:
Är det inte lite "konstigt" att man som frågeställare vill bestämma hur svaren ska vara, behöver man hjälp är det nog bara att finna sig i dom svar man får. Tål man inte det kanske man ska avstå att ställa frågor.
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
"Har jag sagt att jag personligen skall lägga kabeln?"
Nej, men man kan ju anta det med den info du lämnat.
"Har jag sagt att jag är/inte är utbildad elektriker?"
Nej, men hur många elektriker behöver fråga på ett forum efter en megger?
"Har jag sagt att jag försökt få tag på en megger från 3 elektriker som alla har tjänstebilar hemma, men ingen har en megger i bilen?"
Nej, men vilka dåligt rustade kollegor du har!
Sedan håller jag med om att det ibland kan bli lite väl många moralkakor i denna forumdel. Men allvarligt, säg att du är duktig på bilar och någon på ett bilforum frågar om det går bra att ersätta en trasig bromsslang med en PVC-slang, skulle du inte försöka få den personen på bättre tankar då?
"Har jag sagt att jag försökt få tag på en megger från 3 elektriker som alla har tjänstebilar hemma, men ingen har en megger i bilen?"
Sedan håller jag med om att det ibland kan bli lite väl många moralkakor i denna forumdel. Men allvarligt, säg att du är duktig på bilar och någon på ett bilforum frågar om det går bra att ersätta en trasig bromsslang med en PVC-slang, skulle du inte försöka få den personen på bättre tankar då?
Eller så håller man sig till trådinnehållet, nu får ni väl ändå ge er?! Vafan är detta för häxjakt. Är ni inte läskunniga? Jag frågade om en megger. Jag behöver inte ett utlägg om garantier, då hade jag väl gjort en tråd om det? Varför kan ni bara inte hålla er till ämnet? Det som är relevant!elmont skrev:
För att ingen av dem vill ha en utrustning värd 6-7kkr i bilen? 2 av dem har haft inbrott i sina bilar, jo usla eller ekonomiska kanske...Sixtenblixten skrev:"Har jag sagt att jag personligen skall lägga kabeln?"
Om han/hon hade frågat om det, hade jag sagt nej och förklarat varför det inte går. Jag hade väl inte börjat drifta iväg om att lackens hållbarhet blir sämre i solljus.
Ställ dig frågan: Vad frågade jag om? En megger.
Hur skulle svaret vara rimligtvis? Ja, jag kan hjälpa dig eller nej men jag har en kompis eller inte svara alls.
Istället blir jag ifrågasatt för min kunskap, min utbildning och mitt sunda förnuft.
Och du tror inte att dina egna inlägg (både i den här tråden och andra trådar) bidrar till vilka svar du får??? Tänk om det skulle vara så att (gud förbjude) det är dina inlägg som gör att du får dom svar du får.
elmont skrev:
Okej nu var det du som drog upp det hela, låt oss, vi som är läskunniga, gå igenom tråden:
#1 Ställer frågan om någon kan hjälpa till, INGET ANNAT!
#2 Får ett svar om hur proceduren genomförs, so far so good
#3 Redan här blir jag upplyst om att det behövs en behörig elektriker, ang. garantin så står det klart och tydligt i de bilagor man får med.
#5 Påtalar att installation är inget att dra upp, jag vill låna en megger
#6-9 Om att köpa en megger
#10 Blir hånad för att jag bara besvarar med att jag vill få tag på en megger, inget annat.
#11 Påvisar nu BESTÄMT att jag bara vill komma åt en megger, inget annat.
#13-15 En lustig diskussion om garantin.
Detta är första av 3 sidor, vill du fortsätta?
Var i mina inlägg ber jag, eller på något sätt, hintar jag om att jag vill bli uppläxad om hur systemet fungerar?
Kan ni bara sluta upp och tjata? Jag förstår inte, taggar en del till på detta? En del verkar ta illa upp över att jag inte är intresserad av något annat, än just den punkt jag tar upp i #1, #5, #11, att få hjälp med att isolationsprova en kabel.
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Fritt forum, likväl som du har rätt att ställa frågor har andra rätt att ställa följdfrågor. Hur kan det vara ett problem?