Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vill bara hjälpa dig att förstå att du inte kan diktera "svaren" du får helt enkelt nöja dig med dom svar du får, det kan väl inte vara så svårt att förstå???? Är dom inte dom du önskar är det ju tråkigt, men jag är rätt säker på att det även i det här fallet är det lite av, som man frågar får man svar. Förstår du inte varför så tror jag knappast att jag kan ge dig någon mer ledtråd. Möjligen att flera hänger upp sig på din "ton" i inläggen, vad det nu kan bero på??

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Sixtenblixten skrev:
Fritt forum, likväl som du har rätt att ställa frågor har andra rätt att ställa följdfrågor. Hur kan det vara ett problem?
Regler:

§ 4.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker. All diskussion i Byggahus forum ska innehålla ämnen som rör bygge och renovering, inget annat.

§ 4.6 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Var kreativ och driv frågan framåt istället för att bara säga emot eller ha enstaviga kommentarer. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.

Detta är ett delforum där alla vi är intresserade av ämnet el och vi sitter inte här strikt för att svara på frågor som några "experter". Vi kräver oftast lite motprestation i form av att få svar på våra frågor om just trådskaparens fall. Vi är intresserade och hjälpsamma, men om trådskaparen inte vill svara på något som vi frågar och dessutom har en lite otrevlig ton så blir vi oftast mindre hjälpsamma. Och när det dessutom verkar som att trådskaparen har en missuppfattning så är vi inte långsamma med att påpeka det! Detta gäller framförallt behörighetsfrågor.

//Patrik

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
elmont skrev:
Jag vill bara hjälpa dig att förstå att du inte kan diktera "svaren" du får helt enkelt nöja dig med dom svar du får, det kan väl inte vara så svårt att förstå???? Är dom inte dom du önskar är det ju tråkigt, men jag är rätt säker på att det även i det här fallet är det lite av, som man frågar får man svar. Förstår du inte varför så tror jag knappast att jag kan ge dig någon mer ledtråd. Möjligen att flera hänger upp sig på din "ton" i inläggen, vad det nu kan bero på??
Jag för en tydlig linje i "mina inlägg" och det är att man skall hålla sig till tråden, inget annat, är det så svårt att förstå?
Jag dikterar inga svar, jag ber om den hjälp jag vill ha. Om det inte passar,så behöver man ju inte skriva alls, inte sant? Du kan ju inte bestämma vad jag ska lyssna på eller inte? Jag tycker man skall vara relevant i sitt svar och om jag ber om hjälp, är det då relevant att läxa upp TS om vilka fel denne begår? Jo vilket underbart forum det är då, några på höga hästar som alla lyssnar på, och anses vara allvetare.

Du verkar dessutom inte följa dina "regler" själv. Förra tråden du var aktiv i så sågades förslag som "korkade lösningar".

Tror du behöver jobba lite på dina sociala färdigheter innan du åter är aktiv på nätforum!

Patrik_Hed skrev:
Detta är ett delforum där alla vi är intresserade av ämnet el och vi sitter inte här strikt för att svara på frågor som några "experter". Vi kräver oftast lite motprestation i form av att få svar på våra frågor om just trådskaparens fall. Vi är intresserade och hjälpsamma, men om trådskaparen inte vill svara på något som vi frågar och dessutom har en lite otrevlig ton så blir vi oftast mindre hjälpsamma. Och när det dessutom verkar som att trådskaparen har en missuppfattning så är vi inte långsamma med att påpeka det! Detta gäller framförallt behörighetsfrågor.

//Patrik
Men nu sitter du ju och ljuger. Har du läst tråden? Redan i inlägg #10 blir jag behandlad som en idiot, var i de #9 inlägg innan, förtjänar jag det? Det fortsätter i inlägg #14 där jag får en spydig fråga om garantin. Även där, efter att ha skrivit Sedan är det regler för mätning, just till för garantin. Förtjänar jag den frågan? #18 spydar till det med onödig kommentar. Fr.o.m. inlägg #19 och mitt 7e inlägg i tråden, så börjar jag tröttna på attityden att jag är puckad för att jag inte lägger upp allt och bekräftar för hela världen att självklart så får jag inte belägga kabeln, något jag visste om, redan innan tråden skapades. Innan dess har manual och protokoll lästs igenom. Måste jag bevisa saker o ting innan jag skriver en tråd?

vectrex skrev:
Du verkar dessutom inte följa dina "regler" själv. Förra tråden du var aktiv i så sågades förslag som "korkade lösningar".

Tror du behöver jobba lite på dina sociala färdigheter innan du åter är aktiv på nätforum!
Han skriver själv att det inte är optimalt kopplat, men det funkar ju. Jo, det funkar att hålla 250km/h på motorvägen, det är inte optimalt men vaf*n, kör barre. Det anser jag vara mindre klokt tänkande, ja!

Brallan84 skrev:
Jag för en tydlig linje i "mina inlägg" och det är att man skall hålla sig till tråden, inget annat, är det så svårt att förstå?
Det finns så många el-hemmapulare här (mig inkluderad) att det absolut inte är fel att påpeka det där med behörigheten, eller garantin. Hellre ett par gånger för mycket än att det inte görs. Att det påpekas flera gånger är inget problem förrän man själv tycker det.

Du verkar ha koll på läget så det är ju bra :). Såvitt jag kan förstå efter 50 inlägg så finns det ingen här vet var du skulle kunna låna en megger. Det är i alla fall min tolkning.

Jag googlade "hyra isolationsmätare" för skoj skull och fick en träff på ett företag en timmes bilresa bort från dig som hyr ut sådana. Men nu är det kanske för sent?

• Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Brallan84 skrev:
Men nu sitter du ju och ljuger. Har du läst tråden? Redan i inlägg #10 blir jag behandlad som en idiot, var i de #9 inlägg innan, förtjänar jag det? Det fortsätter i inlägg #14 där jag får en spydig fråga om garantin. Även där, efter att ha skrivit Sedan är det regler för mätning, just till för garantin. Förtjänar jag den frågan? #18 spydar till det med onödig kommentar. Fr.o.m. inlägg #19 och mitt 7e inlägg i tråden, så börjar jag tröttna på attityden att jag är puckad för att jag inte lägger upp allt och bekräftar för hela världen att självklart så får jag inte belägga kabeln, något jag visste om, redan innan tråden skapades. Innan dess har manual och protokoll lästs igenom. Måste jag bevisa saker o ting innan jag skriver en tråd?
Ja och nu läste jag den igen. Jag tycker faktiskt inte alls att du blir behandlad som en idiot.
Ditt inlägg börjar med att du frågar på ett konsumentforum efter en megger för att en golvvärmekabel behöver läggas innan snickarna kommer på måndag (det står inget om VEM som ska lägga den, men det är ju inte helt långsökt att misstänka att du tänkt försöka dig på det hela själv).
Någon påpekar att det är ett behörighetskrävande arbete och att om en elektriker lägger kabeln så är det oftast 12-20 års garanti på den.
Du verkar inte ta till dig informationen utan vill inte prata om den biten.
Sen några inlägg senare så skriver du att du vill göra det riktigt för att garantier skall gälla, men fortfarande har ingen fått reda på om du verkligen tagit in att det då krävs att en elektriker förlagt den för att garantin skall gälla. Och sedan uppkommer en spydig kommentar p.g.a. du inte verkar bry dig om att en elektriker måste göra det.
Sedan så spårar det, men det har ju mycket att göra med din egen ton i tråden.

Om du skulle låta en elektriker fixa det så var det väl bara att säga det direkt när det påpekades så vore den saken ur världen? Eller var det mest en principsak att inte diskutera behörighet?
Dessutom så står det i reglerna att det får påpekas en gång per tråd om behörighet.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
man kan ju säga så här. elektrikens ansvar att ha med sig verktyg/mätutrustning.
du som kund(brallan84) skall inte behöva ta fram mätutrustning till elektriken

Ja att själv behöva fixa med mätutrustning om man ändå ska anlita en elfirma gör ju saken ännu märkligare.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ja och nu läste jag den igen. Jag tycker faktiskt inte alls att du blir behandlad som en idiot.
Ditt inlägg börjar med att du frågar på ett konsumentforum efter en megger för att en golvvärmekabel behöver läggas innan snickarna kommer på måndag (det står inget om VEM som ska lägga den, men det är ju inte helt långsökt att misstänka att du tänkt försöka dig på det hela själv).
Någon påpekar att det är ett behörighetskrävande arbete och att om en elektriker lägger kabeln så är det oftast 12-20 års garanti på den.
Du verkar inte ta till dig informationen utan vill inte prata om den biten.
Sen några inlägg senare så skriver du att du vill göra det riktigt för att garantier skall gälla, men fortfarande har ingen fått reda på om du verkligen tagit in att det då krävs att en elektriker förlagt den för att garantin skall gälla. Och sedan uppkommer en spydig kommentar p.g.a. du inte verkar bry dig om att en elektriker måste göra det.
Sedan så spårar det, men det har ju mycket att göra med din egen ton i tråden.

Om du skulle låta en elektriker fixa det så var det väl bara att säga det direkt när det påpekades så vore den saken ur världen? Eller var det mest en principsak att inte diskutera behörighet?
Dessutom så står det i reglerna att det får påpekas en gång per tråd om behörighet.

//Patrik
Jag tycker jag är tydlig med att diskutera behörighet inte var relevant, jag ska ju inte behöva skrika ut det. Jag är noga med att söka mig till och verifiera behörighetsgraden i det jag håller på med. Att det skall vara rätt utfört osv. Nu låter det som jag skjuter mig i foten genom att säga detta, men det betyder ju inte att jag exempelvis gjort en deal med en installatör som hjälper mig på vägen, för om vi ska hårddra det hela, så är själva kabelläggningen i sig, inget avancerat, dock finns ju kraven på resterande arbete. Sedan tycker jag det är konstigt att någon sitter o häver ur sig att det är usla elektriker jag har till kontakter, känns udda att döma någon så pass. Den ena är otroligt kompetent och kunnig, nyutbildad och uppdaterad, varför är han usel för att han inte har en megger i bilen?
Jag blev tipsad av en här på forumet att vara saklig i det som behöver kännas till, resten skulle jag avvakta med att berätta. Varför? Jo, helt enkelt för att man kan ge falska "bevis"
Om det skulle spåras till mig, om något skulle hända, är det protokoll som är korrekt ifyllt av en utbildad installatör, då falska, bara för att jag fört denna minst sagt utdragna och rätt meningslösa diskussion?
Jag är jättetacksam över den info man kan få men i slutändan är det ju jag själv som gör valet. Man kan informera, det kan man, men då måste man även kunna ta att det räcker med det, inte börja tjata.

SBH skrev:
man kan ju säga så här. elektrikens ansvar att ha med sig verktyg/mätutrustning.
du som kund(brallan84) skall inte behöva ta fram mätutrustning till elektriken
Det är jag fullt medveten om. Det står även i klartext i protokollet som jag noga läste igenom. Tack för infon.

Patrik_Hed skrev:
Ja att själv behöva fixa med mätutrustning om man ändå ska anlita en elfirma gör ju saken ännu märkligare.

//Patrik
Det var inget krav från någon elektriker, det var mitt egna aktiva val att göra.

S
Brallan84 skrev:
Det är jag fullt medveten om. Det står även i klartext i protokollet som jag noga läste igenom. Tack för infon.

Det var inget krav från någon elektriker, det var mitt egna aktiva val att göra.
du tar ju inte med hylsnycklarna när du åker till bilverkstan eller?

SBH skrev:
du tar ju inte med hylsnycklarna när du åker till bilverkstan eller?
Kanske jag gör, vem vet. Intresset finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.