Jag skulle byta en befintlig strömbrytare i köket och upptäckte att den ena strömbrytare är ansluten till en säkringsggrupp medans alla andra inkl. Dimmern är anslutna till en annan säkringsgrupp.
Det har funkat under alla dessa år och funkar efter bytet också, min fråga är om det verkligen ska/får vara så? Se bild som jag skissade upp. Kökets belysning styrs av flera strömbrytare.
-
-
30 jan 11:44 #2
Nej så får man inte ha det, dessutom kan man ju undra varför man använder två olika grupper??? Och är det vanliga brytare kan det inte fungera som det nu är kopplat, men sitter det återfjädrande knappar så är det en annan sak. Dock får man inte blanda grupper.
- Laddar…
-
30 jan 11:46 #3
Hoppas det är samma fas. Annars kan det bli spännande om strömbrytarna står i rätt läge...
- Laddar…
-
30 jan 11:48 #4
Tack för svar!
Det stämmer den är återfjädrande, det glömde jag nämna i texten. -
30 jan 11:53 #5
Det du ska ha är två trådar från dimmern (L och S) som kopplas vidare från brytare till brytare. Den andra fasen som går till brytaren uppe till höger ska kopplas ur och demonteras.
Brytarna ska inte ha någon mellantråd.
Ps
För att inga missförstånd ska uppstå så ska brytarna kopplas parallelltRedigerat 30 jan 12:03- Laddar…
Liknande trådar
-
Felkoppling/inläckage....vad innebär det och framförallt vad behöver göras....?
Vatten & Avlopp -
Hittade svart sand i källaren
Övrigt husrelaterat -
Vad är detta för insekt jag hittade i jorden?
Trädgård allmänt -
VW verkstad hittade på fel
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hittade ogräs på gräsmattan
Trädgård allmänt