Lätt, nej.

E etompau skrev:
Lätt, nej.
Den måste ligga direkt emot kabeln i princip för att hitta den?

Akoa Akoa skrev:
Den måste ligga direkt emot kabeln i princip för att hitta den?
Ja, någon eller några cm lär funka. Har du hittat en bit av kabeln så är det bara att försiktigt dra upp den.
Kabeln brukar ligga 20-30 cm från hinder så börjar du leta där lär du snabbt kunna hitta kabeln.

Jag köpte en sån här och med hörlur inkopplad så har jag hittat både avbrott och kabel som skulle flyttas, jag har kabeln nedgrävd.
Man får sticka ner spetsen i marken där man misstänker att kabeln är och när man hör tonen går det snabbt att lokalisera kabeln.

• Gilla
Akoa
  • Laddar…
Jag letade precis fram kabel i ett hus vi nyss köpt som fiber installstör grävde av på 2 ställen men visade sig ha fler skadade ställen. Så testade Youtube knepet och funkade perfekt. Ta loss så du bara har 1 tråd i laddatstion, tag sen en vanlig bärbar radio som har AM funktion. Ratta in på ca 500Mhz när du sedan för radion över slingan hör du ett brummande pulserande ljud. Då är kabel hel. Följ den tills du hittar skadan (ljudet försvinner). Funkade fint för mig. Typ 1h yrande runt med radio så hade jag kartlagt tomten på 1000kvm. :)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.