8 252 läst ·
96 svar
8k läst
96 svar
Hemligt klimatnätverk hos Boverket
Vad tråkigt att du har missförstått mig.BirgitS skrev:
Om jag vill tillskriva dig något så skriver jag ditt namn @BirgitS eller använder pronomenet "du" och riktar det direkt till dig. Det har jag alltså inte gjort. Jag vet inte så mycket om dig.BirgitS skrev:
Du är rätt bra på oförskämdheter själv.
"Det är onekligen demokratins problem som överideologi. Den offras så lätt av folk som är uppfyllda av sin dagsaktuella existentiella samhällskris."
I ett sammanhang där det direkt pekar mot mig, och därmed att jag skulle vilja offra demokratin. Just sånt har jag fått kastat i ansiktet tidigare också. Jag undviker just därför att läsa trådar där du skriver för att inte för ofta bli bemött på ett sätt som gör mig ledsen.
Att du på detta sätt sitter och tolkar in ett personangrepp på dig när diskussionen gäller ett allmänt problem med demokratins skörhet och att den så lätt offras för någon upplevd överordnad sakfråga är bara märkligt. Nej, det kan inte vara oförskämt av mig att reflektera över detta i allmänna termer. Och det är i sak korrekt, det är ett klassiskt argument.
Det är du som kommer inramlande i tråden och sprider skit. På tal om att göra andra ledsna.
Det är uppfattat, du skrev det rätt tidigt i tråden. Jag håller inte med och ser detta som relativisering. Vi får helt enkelt komma överens om att vi har olika syn på allvaret och lämpligheten avseende det hemliga klimatnätverket.BirgitS skrev:
Jag håller inte med om den tolkningen. Jag ser ingen skillnad på detta nätverk och nätverk för kvinnor i arbetslivet, kompisnätverk där man stöttar varandra i jobbiga arbetssituationer, tipsar varandra om hur man kan komma vidare etc. Män som golfar/jagar/seglar/äter tillsammans och samtidigt pratar om hur man kan utmanövrera någon annan på den enas arbetsplats, hur man ska påverka ledningen att gynna en av dem etc.
Om detta nätverk är en konspiration så är arbetslivet fullt av konspiratoriska nätverk. I så fall är det meningslöst att reagera på just detta nätverk för det gör vare sig till eller från.
Nej, jag drar ingen sådan slutsats. Jag vet uppriktigt inte. Precis i samma läge hamnade DNs redaktion. Och vad spelar det för roll, en enskild myndighetsmedarbetare är inte nöjd med sina nya arbetsuppgifter och chef(er). Jag ser ingen av principiellt värde att fundera över. Detta finns på varje arbetsplats.BirgitS skrev:
För all del men jag tänker att vi försöker lite mer än så.BirgitS skrev:
Mitt argument är ju att det inte går att göra något åt det stora i det hör fallet, särskilt inte genom arbete på någon myndighet i Sverige kring något så futtigt som myndighetens resepolicy. D v s att man vill förbjuda myndighetens medarbetare att resa. Att de om tror det är fel ute.BirgitS skrev:
Jag förstod nog bara inte vad du skrev helt enkelt. Det finns säkert många förklaringar som har bäring, det är en komplex fråga. Och kanske en fråga utan svar. Skeenden i samhället och kulturen är ofta det.BirgitS skrev:
Det finns ju inga avtal som löser något. Klimatförhandlingarna har aldrig levererat utan är bara politisk show. Litar du inte på mig lyssna på Greta.BirgitS skrev:
Just det har det väl just enats om i flera avtal. Det är att gå från ord till handling som verkar vara det svåra. Är folk alltför förblindade av hur deras lilla värld är just nu så att de inte kan lyfta blicken och se hur deras lilla värld kommer att förändras om de inte gör något åt den stora världen nu?
Vi har inga myndigheter som har som uppgift att förändra världen utom typ SIDA och UD. Och vi är ett litet land med minimal påverkan på världspolitiken så inte ens där händer det.BirgitS skrev:
Nu är det väl just om man är väl insatt i klimatfrågorna, därför att man jobbar på en myndighet som håller på med klimatfrågor, som man kan vara angelägen om att förändra världen så att den inte hela tiden får ett sämre klimat. Och då tyckte du att man ska byta jobb för att det inte är lämpligt att man då på jobbet försöker sprida sin kunskap. #57
Och återigen tillskriver du mig åsikter jag inte har. Det leder inte diskussionen framåt att du sitter och fantiserar ihop sånt här.
Det handlar inte bara om resepolicy. Jag tycker det är ett ohederligt trick av dig att försöka förminska frågan till det.BirgitS skrev:
Eller så har jag inte missförstått något och detta nätverkande sker i lönndom just för att det ses som ett problem på myndigheterna. Det är ju i alla fall så nätverkets medlemmar beskriver det.BirgitS skrev:
Att sen inte myndigheternas kommunikatörer och ansvariga chefer vill ge sig in i en diskussion om detta när DNs Röstlund hör av sig är väl rätt naturligt. När medias granskande journalist hör av sig och då särskilt mäktig sådan som DN blir man naturligtvis nervös inom myndighetens chefskap. Det är inte tillfället för nyanserad diskussion s a s. Man vill svara "rätt" och komma undan DNs försök till nedgörande.
Tycker du inte detta stämmer bättre än ditt försök att måla upp en alternativ verklighet där det är jag som är problemet?
Redigerat:
Ska vi kanske göra som SD uppges göra inom regeringskansliet?Claes Sörmland skrev:
Begära en lojalitetsed av alla myndighets anställda?
Känns det som en bra väg att lösa det här?
Om en medarbetare inte är lojal varför skulle en lojalitetsed spela någon roll? Låter stolligt i min öron.L lat skrev:
Bättre att vi skapar ett socialt pris för de som beter sig på det sätt som det hemliga klimatnätverkets medlemmar. Att vi enas om att så här gör vi inte, det demokratiska systemet med myndigheter vi kan lita på är viktigare än de personliga politiska målen hos myndighetsmedarbetare. Även gällande klimatfrågan, trots att den känns existentiell för en och annan medarbetare.
Men jag har förstått av andra debattörer att det kommer att bli svårt att enas om detta.
Kritik av tjänstemännen från ATLs Anders Gustafsson:
https://www.atl.nu/varningningsklockorna-ringer-for-ambetsmannarollen
https://www.atl.nu/varningningsklockorna-ringer-for-ambetsmannarollen
Klicka här för att svara