42 020 läst ·
87 svar
42k läst
87 svar
Helvi MIG-svets - något att ha?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Precis så är det med MIG/MAG. "Ratten" ställer spänningen som knappast ändras under svetsförloppet. Strömmen påverkas istället (indirekt) via hur snabb trådmatning man har. Ju snabbare matning desto bättre kontakt och högre ström.F fsn skrev:MIG/MAG är om jag inte minns fel CV (constant voltage) vilket om jag inte missminner mig betyder att det är spänningen man ställer och inte strömmen vilket blir helt bakvänt för mig på en MIG med display för jag har en aning om att jag vill svetsa 100A men har svårt att relatera det 20V. Men det kanske är annorlunda på Migatronic?
Så man "tänker" inte i termer av ström när man MIG-svetsar. Man tittar istället i tabellen, ställer in, lyssnar (och justerar) samt tittar på resultatet; framförallt genombränning är viktigt. Det är relativt enkelt att med MIG-svets lägga en sträng på ytan som ser bra ut, men inte håller stort bättre än silvertejp.
Trådsallad skall man akta sig för, det kan vara tråkigt för jordledningen i dina väggar om det vill sig illa.S senmathal skrev:
Du tar helt enkelt torchen och kör tråd rakt ner i golvet från nån cm, tråden skall då slira i matarverket. Utgå från det och kanske justera lite om matningen känns ojämn. Kan ju kolla bromsen med och kanske justera, brukar man förvisso inte behöva men kan man lätta lite på den så behöver man mindre tryck på matarrullarna.
De alternativ som finns att ställa in är trådmatning, materialtjocklek och svetsström A. Så man behöver inte tänka i spänning. Lite intressant är att under själva svetsningen så visas den aktuella svetsströmmen i displayen även om man ställt in trådmatning eller materialtjocklek. Några sekunder efter att man slutat svetsa återgår det till att visa den parameter man valt att ställa in.F fsn skrev:MIG/MAG är om jag inte minns fel CV (constant voltage) vilket om jag inte missminner mig betyder att det är spänningen man ställer och inte strömmen vilket blir helt bakvänt för mig på en MIG med display för jag har en aning om att jag vill svetsa 100A men har svårt att relatera det 20V. Men det kanske är annorlunda på Migatronic?
Det är generellt så med manualerna och inställningar att man förutsätts kunna svetsa redan och förtår vad som händer om man tex skruvar på/av tex induktans. Men vad är det att ställa in? Gasförströmmning, efterströmmning, nån ramp up/ner, antar att den inte har puls?
Den där lilla ratten man sätter på svetshandtaget, får man dra separat kabel till den eller är redan handtaget förberett i handtaget och vad skulle man kunna ställa in med en sådan ratt och vad kostar det?
Jag fick för mig att kablarna ska vara dragna för reglage i handtaget men blir lite osäker. Man
byter i så fall ut knappen som sitter där mot en knapp med en liten ratt.
Det finns även ett uttag för SD kort så man kan ladda ner senaste programvaran direkt från Migatronics hemsida för uppdatera svetsen. Något SD-kort följde dock inte med.
/Mats
Men visst svajar strömmen ordentligt under svetsning? Prova samma "ströminställning" och kör med långsammare/snabbare trådmatning och även med mer respektive mindre trådutstick så skall du få se. Är ingen el-kluddare så jag vet inte men är ganska säker på att det trots allt är CV och inte CC och då är det späningen du ställer in även om Migatronic får dig att tro att du ställer strömmen.. tror jag skall jag tillägga. Det spelar ju ingen större roll i praktiken.S senmathal skrev:De alternativ som finns att ställa in är trådmatning, materialtjocklek och svetsström A. Så man behöver inte tänka i spänning. Lite intressant är att under själva svetsningen så visas den aktuella svetsströmmen i displayen även om man ställt in trådmatning eller materialtjocklek. Några sekunder efter att man slutat svetsa återgår det till att visa den parameter man valt att ställa in.
Jag fick för mig att kablarna ska vara dragna för reglage i handtaget men blir lite osäker. Man
byter i så fall ut knappen som sitter där mot en knapp med en liten ratt.
Det finns även ett uttag för SD kort så man kan ladda ner senaste programvaran direkt från Migatronics hemsida för uppdatera svetsen. Något SD-kort följde dock inte med.
/Mats
Så här ser knappen med ratten ut. Skulle tro att kablar är dragna i slangen från början. https://www.svith.se/sv/annat/fjarrstyrningsanordning-rallymig.html?gclid=CNvh_92Bv9QCFUvPsgodGOsOuQ Riktigt vad man ändrar har jag inte förstått men på ett ställe står i falla att man kan reglera svetsströmmen. Min gissning är dock att man reglerar den parameter man ställt in på svetsen. Det vill säga att den påverkar samma funktion som ratten på svetsen påverkar frö tillfället.
Jag har inte kollat om strömmen svajar under svetsning men det är nog troligt. Men oavsett svetsmetod är det väl ohms lag som gäller antar jag. Jag menar att även på en MMA måste man höja spänningen för att öka strömmen. Skillnad är väl då som du säger vad som hålls konstant? Men på äldre svetsar utan elektronik vad är det då som håller spänning resp. ström konstant?
/Mats
Jag har inte kollat om strömmen svajar under svetsning men det är nog troligt. Men oavsett svetsmetod är det väl ohms lag som gäller antar jag. Jag menar att även på en MMA måste man höja spänningen för att öka strömmen. Skillnad är väl då som du säger vad som hålls konstant? Men på äldre svetsar utan elektronik vad är det då som håller spänning resp. ström konstant?
/Mats
Jag tror att jag hade trådmatningen alldeles för löst inställd. Jag har skruvat åt skruven en hel del och ändå känns det inte som någon risk för sallad i svetsen. Svetsen går ännu jämnare och bättre nu.F fsn skrev:Du tar helt enkelt torchen och kör tråd rakt ner i golvet från nån cm, tråden skall då slira i matarverket. Utgå från det och kanske justera lite om matningen känns ojämn. Kan ju kolla bromsen med och kanske justera, brukar man förvisso inte behöva men kan man lätta lite på den så behöver man mindre tryck på matarrullarna.
/Mats
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Det är källans karaktäristik. Dvs när strömmen ökar så faller spänningen (källan orkar inte hålla den spänningen vid så höga strömuttag) så att strömmen också faller. Den lägre spänningen orkar inte driva lika stor ström genom svetsstället allt annat lika.S senmathal skrev:
Nu fungerar ett så enkelt resonemang bra vid MMA "pinnsvetsning" eftersom svetsförloppet är relativt enkelt att förstå där. Man kommer långt genom att tänka på källan med en enkel batterimodell som består av spänningskälla med motstånd i serie. (Men modernare konstantströmskällor är mera avancerade).
Vid MIG/MAG så blir det lite mera komplicerat eftersom strömmen är allt annat än konstant vid kortbågssvetsning. Kortbågssvetsning är en snabb (50-200Hz) serie kortslutningar med stor strömgenomgång som följd. Denna ger stor upphettning vilket smälter av elektroden och strömmen upphör (eller minskar iaf kraftigt) tills dess ny tråd matats fram och ger kontakt med smältan då en ny kortslutning uppstår. Så spänningen (som hålls mer eller mindre konstant) avgör hur stor den momentana strömmen blir (givet samma utstick osv.) dvs hur snabbt som detta förlopp sker, men strömmen, dvs medelströmmen bestäms till stor del av hur ofta detta sker, dvs hur fort tråden matas ur munstycket.
Så "ström" när man svetsar halvautomatiskt med kortbåge betyder inte riktigt samma sak som "ström" när man svetsar med pinne.
Medelströmmen är dock fortfarande viktig. Det är den, tillsammans med spänningen som bestämmer effekten, vilket bestämmer hur mycket värme som förs över per tidsenhet till det man svetsar. Högre spänning på ratten på svetsen, gör att man måste öka trådmatningen för att få ett bra kortbågsförlopp (det blir skvättigt och dant med för långsam matning) och det ger mer värme som man kanske inte kan justera med svetshastighet (det ger bara en mindre påverkan). Så den spelar roll, men beskriver inte uppförandet rent elektriskt på samma sätt som hos andra svetsmetoder.
Nu har du eventuellt en ännu mera avancerad pulsad svets, som ens fungerar så, utan som själv styr droppformeringen för att få några av spraybågens fördelar men samtidigt kunna hålla kvar kortbågens. Då blir det ännu lite mera komplicerat.
Så komplicerat att en bilmekaniker inte riktigt hänger med
Men otroligt kul att fördjupa sig så långt man hänger med i lite svetskunskap. Om den är pulsad har jag ingen aning om men det kanske framkommer om man lusläser beskrivningen av svetsen.
Det ska väl finnas någonting variant av Mig svetsning där man håller ett längre avstånd som liknar spraybåge.
/Mats
Det ska väl finnas någonting variant av Mig svetsning där man håller ett längre avstånd som liknar spraybåge.
/Mats
S senmathal skrev:Så komplicerat att en bilmekaniker inte riktigt hänger medMen otroligt kul att fördjupa sig så långt man hänger med i lite svetskunskap. Om den är pulsad har jag ingen aning om men det kanske framkommer om man lusläser beskrivningen av svetsen.
/Mats
Nä, det är ingen puls på den. Du borde märka när du går över gränsen för spraybåge. Själv som usel svetsare landar jag alltid i landet mellan spray- och kortbåge som alla amatörer gör.
Själv vet jag knappt vad jag gör
Just att hålla rätt avstånd med pistolen tycker jag är lite av det svåraste med mig och ännu svårare med pinne. Största orsaken är väl att man tränar för lite men det är också lite svårt att se. Ibland kommer man för långt ifrån och ibland är man och stöter med gashylsan i plåten.
/Mats
/Mats
S senmathal skrev:Själv vet jag knappt vad jag görJust att hålla rätt avstånd med pistolen tycker jag är lite av det svåraste med mig och ännu svårare med pinne. Största orsaken är väl att man tränar för lite men det är också lite svårt att se. Ibland kommer man för långt ifrån och ibland är man och stöter med gashylsan i plåten.
/Mats
Hur kommer det sig? Kass hjälm med dålig visibility?
Spraybåge är om jag inte är helt fel på det nåt som kommer med ökad ström, je fetare tråd desto högre ström för att få till spraybåge. Vet inte riktigt men tror att det handlar om 130-140A på en 0,6mm och strax under 200A för en 1,0mm. Men i tunnplåt är det väl kortbåge som gäller.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
F fsn skrev:Hur kommer det sig? Kass hjälm med dålig visibility?
Spraybåge är om jag inte är helt fel på det nåt som kommer med ökad ström, je fetare tråd desto högre ström för att få till spraybåge. Vet inte riktigt men tror att det handlar om 130-140A på en 0,6mm och strax under 200A för en 1,0mm. Men i tunnplåt är det väl kortbåge som gäller.
Precis. Man måste ha bra hjälm så man ser vad man gör. Gör man det så skall det inte vara så svårt att hålla jämt avstånd. (Avståndet styr ju spänningen och därför svetsförloppet). Bra att ta rätt stöd med kroppen. Dvs med pinne sitter man ju bara med handtaget i änden på armen, men vid MIG/MAG så skadar det inte att ha en tätare ställning med armbågarna intill kroppen och använda båda händerna på pistolen. (När jag "jobbade" som svetsare på SAAB så hade vi slangpaketet klämt under armbågen för extra stöd, men det var ju med betydligt klumpigare pistoler med tryckluftsdriven pullmatning i pistolen och dessutom utsug med åtföljande slang på pistolen också.)
Och spraybågen är ju varmare pga högre spänning och ström. Mellanläget kallas "blandbåge" där man alltså har både kortslutning och några spraydroppar. Säger ESAB: "Leder till mer sprut och ojämt svetsförlopp och undviks därför... "
Det handlar nog mest om att träna sig att se och så lite känsla. Men en bättre hjälm skulle säkert göra lite skillnad också. Har en gammal billig med automatisk avbländning men den funkar.
/Mats
/Mats
av nån outgrundlig anledning så är det lätt att man som amatör landar just i detta skitlägelars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Man måste ha bra hjälm så man ser vad man gör. Gör man det så skall det inte vara så svårt att hålla jämt avstånd. (Avståndet styr ju spänningen och därför svetsförloppet). Bra att ta rätt stöd med kroppen. Dvs med pinne sitter man ju bara med handtaget i änden på armen, men vid MIG/MAG så skadar det inte att ha en tätare ställning med armbågarna intill kroppen och använda båda händerna på pistolen. (När jag "jobbade" som svetsare på SAAB så hade vi slangpaketet klämt under armbågen för extra stöd, men det var ju med betydligt klumpigare pistoler med tryckluftsdriven pullmatning i pistolen och dessutom utsug med åtföljande slang på pistolen också.)
Och spraybågen är ju varmare pga högre spänning och ström. Mellanläget kallas "blandbåge" där man alltså har både kortslutning och några spraydroppar. Säger ESAB: "Leder till mer sprut och ojämt svetsförlopp och undviks därför... "![]()
Skaffa ett par feta svetshandskar och lägg ett finger mellan gaskåpan och svetsstycket lite lätt kan funka. Jag brukar vid start hålla i gaskåpan med pekis/tumme på vänsterhanden och stödja handloven mot svetsgods. Finns ju "svetsfinger" med i värmetåligt material som primärt används vid TIG just för avlastning och stöd nära svetspunkten men det kanske är lite väl mycket amatör över det? Gaskåpan är ju isolerad så det går att lägga i den med om man vinklar pickan lite.S senmathal skrev:
Funkar din svetshjälm så håll dig till den och prova ingen annan. Det är lite som med en ny tv, det finns alltid nån med bättre bild men det märks mest när man jämför med andra. Jag köpte en skitfin ny Kemppi förra året och har varit skitnöjd tills jag provade en Sentinel A50.
Redigerat: