42 020 läst ·
87 svar
42k läst
87 svar
Helvi MIG-svets - något att ha?
Håller med dig, slangpaketet ser extremt risigt ut. Telwin är italienare. Dom Italienska tillverkarna är lite upp och ner tycker jag och det finns riktig skit (Stanleys maskiner tex som är brandade från nån av dom italienska tillverkarna). Just denna maskinen ser ut att vara en kinesisk sak som är brandad Telwin. Det behöver absolut nte vara så men jag tycker att det ser så ut.S senmathal skrev:Har tänkt på att nya ESAB svetsar som säljs nu typ Origo verkar ha funnits oförändrade ganska länge. Det tyder väl kanske både på att dom har fungerat bra och att det som sagt inte händer så mycket när det gäller traditionella mig svetsar.
Hittade en svets här hos verktygsproffsen som verkar sälja mest märkesgrejer i övrigt. [länk]
Det som verkar lite B då man bara ser på bilderna är slangpaketet. Ser inte ut att var det där eurofästet eller vad det kallas som gör det lätt att byta ut. Om det nu inte sitter ett sådant innanför skalet.
/Mats
Men den fanns som sagt med bättre slangpaket också. http://verktygsbutiken.nu/butik/technomig-180-dual-synergic-230v-med-euro-koppling/ Tillbehörspaket för gas får man köpa till för 500:- Då hamnar man på lite drygt 7000:- Då är det kanske dumsnålt att inte lägga till 1500 för en ESAB från DUAB huset. I och för sig är den märkt 160 A mot 180 A för Telvin. Priset brukar man glömma snabbare än en produkt dom inte fungerar.
Jo tydligen är det mycket som tillverkas i Italien eller påstås göra det. Men Tevlin är väl ändå ett märke som har funnits länge. Sedan finns det säkert komponenter i ESAB svetsar som är tillverkade i Kina och Volvo S 90 ska tillverkas där. Tiden är förbi då allt från Kina är skräp även om det fortfarande finns.
Jo tydligen är det mycket som tillverkas i Italien eller påstås göra det. Men Tevlin är väl ändå ett märke som har funnits länge. Sedan finns det säkert komponenter i ESAB svetsar som är tillverkade i Kina och Volvo S 90 ska tillverkas där. Tiden är förbi då allt från Kina är skräp även om det fortfarande finns.
S senmathal skrev:Men den fanns som sagt med bättre slangpaket också. [länk] Tillbehörspaket för gas får man köpa till för 500:- Då hamnar man på lite drygt 7000:- Då är det kanske dumsnålt att inte lägga till 1500 för en ESAB från DUAB huset. I och för sig är den märkt 160 A mot 180 A för Telvin. Priset brukar man glömma snabbare än en produkt dom inte fungerar.
Har du nån aning vad det är som ingår i gastillbehörspaketet? Jag skulle gissa på en solenoidstyrd gasventil och lite slang. En MIG/MAG som inte har det från början är byggd med ett enda fokus och det är pris, det kommer att avspegla sig i kvaliten på övriga komponenter. Jag skulle inte ta i en sån öht.
Angående kinatillverkat så har jag haft åsikter om det tidigare. Det finns kinatillverkat som är konstruerat, kvalitetssäkrat och komponentsourcat av seriösa europeiska eller amerikanska tillverkare. Och det finns kinakonstruerat och kinatillverkat. Jag har ännu inte sett en svets som jag kvalitetsmässigt anser håller måttet i den senare kategorin. Jag har ingen aning om hur många kinesiska svetsar jag skruvat sönder men det är fler än vad som är sunt.
Här är gastillsatsen som man får 200:- i rabatt på när man köper svetsen. http://verktygsbutiken.nu/butik/gas-sats-till-telwin-bimax-technomig/
Antar att du jobbar med service på svetsar då du har haft tillfälle att skruva i så många. Vad är det som brukar strula på det billiga svetsarna. Elektroniken eller mekaniken eller både och?
Det är väldigt värdefullt att få ta del av dina råd och kunskaper.
/Mats
Antar att du jobbar med service på svetsar då du har haft tillfälle att skruva i så många. Vad är det som brukar strula på det billiga svetsarna. Elektroniken eller mekaniken eller både och?
/Mats
Redigerat:
Det som är jobbigt att hantera är elektroniken. Genaliserar man lite så är det en kraftdel med ett eller flera kretskort där man vanligtvis har nån form av switchar, dioder, filtrering mm i en salig röra. Och sen har man nån form av kontrollenhet i form av ett eller flera kretskort.Jag är inte elare så jag har dålig detaljkunskap om det. Men strular dom prylarna så finns det potential för att bli lite halvdyrt. Transformatorer och övriga lindade komponenter brukar generellt inte vara nåt problem och inte heller mekanik i en hemmamiljö och framförallt inte där den som svetsar också är den som betalar om den går sönder. Slangpaket, matarmekanism och sånt kan man ju kika lite på så det ser robust och stadigt ut.S senmathal skrev:Här är gastillsatsen som man får 200:- i rabatt på när man köper svetsen. [länk]
/Mats
Regulatorn med ett första och andrasteg sitter på flaskan och det vanliga är att gasventilen som då öppnar när man trycker för trådmatning sitter inne i svetsen, det är så vanligt att jag aldrig sett nåt annat. Vad menar du med eluttag? Det som finns är tex uttag för fjärrkontroll, det kan finnas ett uttag för att koppla in tex en vinkelslip och det skulle kunna vara ett uttag för värmare för CO svetsning.S senmathal skrev:
Det paketet blir jag inte riktigt klok på men nån gasventil är inte med så antagligen är det ett litet "kom-igång" paket med flaskregulator, tråd, såg ut att vara nån extra drivrulle mm. Jag antar då att ventilen sitter i maskinen från början men det bör man kolla upp.
Det finns på vissa pinnsvetsar (det är väldigt vanligt) även möjlighet att TIG-svetsa men då det inte finns nån gasventil i maskinen så har man en ventil på TIG-torchen istället som man manuellt sköter. Har aldrig sett nån sån lösning på en MIG men skulle det vara så så är det inte nåt att satsa på.
EDIT: tittade lite närmare på den Telwin 180 som du kikar på. Den heter 180 men det går att kräma ut 170A, ett otyg med oklar namngivning tycker jag.
Sen så har den en intermittens på 20% @140A. Det betyder att vid 40 grader så kan man svetsa 140A i två minuter under en 10 minters period. Då kan man fundera på hur många sekunder man kan trycka ut 170A?
Vilket som så är det magnifikt kassa siffror, snuddar troligtvis på Biltemas intermittens på 7% vid full fart. 25% imtermittens och då vid full mutter är i mitt tycke ett minimum. Stort swing på temperaturen är absolut en sån sak som dödar elektronik så man vill nog ha lite marginal mot utlösande värmeskydd.
Redigerat:
Glöm inte Migatronic, har en sån här och tycker den går mjukare på nåt sätt än vad Esabs motsvarighet gör: http://www.swedol.se/mig-mag-svets-automig-183-ups.html
Nu kommer jag inte ihåg vilken svets jag så det där uttaget på men det var nog ingen märkessvets. Det stod en angiven spänning typ 36 V eller något sånt vid uttaget.F fsn skrev:
/Mats
Den är säkert bra men nu känns det som jag har snöat in på en inverter men då finns ju den här av samma märke. http://www.swedol.se/mig-mag-svets-rallymig-161i.htmlFotografen skrev:
/Mats
Då säger jag absolut CO2 värmare. Men det är inget att sträva efter, billig gas men det sprutar och fräser. Kör på en vanlig Mison eller nån liknade istället.S senmathal skrev:
Migatronic som Fotografen föreslår är absolut värd att kika på, absolut seriösa prylar trots att det är Danskt.
Redigerat:
Sidan 5 i den här manualen file:///C:/Users/mats/Downloads/89300%20(1).pdfS senmathal skrev:
Den här svetsen. https://verktygsboden.se/mig-magsvetsar/migsvets-180y
/Mats
Redigerat:
Förvärmning av gasen ?F fsn skrev:
Mison har jag alltid använt till min gamla mig. Jag kommer som sagt mest att svetsa bilplåt med den och då är det oftast punktsvetsning. Då blir ju inte heller åtgången av gas så stor att priset har någon betydelse. Och en liten misonflaska äger jag redan.
Finns det andra fördelar med en 200A invertermig jämfört med en 160A om man bara ska svetsa tunnplåt?
/Mats