Helvi MIG-svets - något att ha?

16k läst  87 svar

1. H
    Medlem Nivå 8
    Ska man alltså polvända för att svetsa med flussfylld tråd ?

........har heller inga planer på att svetsa med flussfylld tråd, är bara nyfiken ;)

Förresten, vart är den ESAB:en tillverkad ?

2. sandhall
    Medlem Nivå 9
    Brukar rekommenderas, ja. Går utan att polvända vad jag förstått men resultatet blir tydligen bättre om man gör det. Fråga mig inte varför.

Hittar faktiskt ingen "made in ..." någonstans.

3. M
    Medlem Nivå 3
    Drar fram en gammal tråd ur mörkret och lite offtopic också men vi ser om det blir några svar. En sak som jag inte provat är hur det är att svetsa tunnplåt med en stor gammal MIG? Ser ganska ofta gamla proffsmigsvetsar till salu på blocket, ofta ESAB eller AGA på runt 300 ampere, som ser ut att vara ungefär 30 år gamla, byggda som pansarvagnar och pris ungefär som nya lågprissvetsar. Generellt sett brukar ju gamla proffsmaskiner vara bra köp men vad jag undrar är om dom funkar bra också för tunnplåt. 300 ampere är uppenbart mer än man behöver men är det i vägen?

4. G
    Medlem Nivå 13
    Så länge du anpassar trådtjockleken (och givetvis strömstyrkan) så ska det inte vara några problem.

5. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 14
    Pytt! 300 sketna ampere?! De gamla ESAB A9 och A10 jag stog och byggde bilar med på numera avsomnade SAAB maxad ut på 500A. ;)

Nej, det går som Gabbe1 säger alldeles utmärkt att svetsa tunnplåt med dessa. Såg t ex att det fanns en A9 i Falkenberg för knappt 9000:- Glöm inte bort den behöver separat tryckluft för trådmatningen i handtaget... :) Köper du en sådan så kan du alltså börja bygga bilar på ackord, du behöver inte begränsa dig till bara reparationer... :)

6. S
    Medlem Nivå 5
    En gammal tråd men det går väl lika bra som att starta en ny.

Finns det mer erfarenhet av Migsvetsar i allmänhet och ESAB Origo C170 i synnerhet? Helvi verkar lovordas men då är det ju detta med reservdelar. Nu finns väl alltid eBay där det mesta går att hitta. Ska svetsa bilplåt i första hand. Har en inverter pinne för lite grövre grejer. 3 fas är ett krav. Svetsen kommer inte att användas särskilt mycket men ska fungera bra och ge bra resultat så långt det kommer an på svetsen.

Mvh Mats

7. F
    Medlem · Nivå 10
    Det jag svetsat med C170 och även en äldre som borde vara nåt liknande (LKA180 från 89-90) har fungerat utmärkt. En C170 är ju dock inte årets modell och kräver att man alltid har tillgång till trefas. En modern inverter klarar sig på 1ph (16A) vid samma bågspänning och är betydligt mindre och nättare. Jag hade enbart ur ett "packning i garaget" perspektiv tittat på en liten inverter med 200 spole.

Redigerat 2 jun 00:30
  8. S
    Medlem Nivå 5
    Är en 1 ph inverter lika bra att svetsa med som en 3ph mig svets? Det pratas ofta om att 3 ph ska vara överlägsna med en jämnare svetsning.

Har du annars tips på någon bra inverter mig. Har en känsla av att inverter har slagit igenom mer när det gäller pinnsvetsar. Du har ju rätt i att en Origo C 170 inte är något man bär omkring på direkt. Att det är trefas är dock inget problem i sig då jag har över 100 meter 3 fas sladd :)

/Mats

9. S
    Medlem Nivå 5
  10. F
    Medlem · Nivå 10
    Det som gör att en trefas svetsar överlägset är att man har tre fasförskjutna sinus. Med enfas har man en, den passerar noll med frekvensen och det är anledningen till att trefas är överlägset. Men med en inverter där man först likriktar fasspänningen för att sen hacka upp den igen med mycket högre frekvens och bra med kapacitans så är skillnaden akademisk. Mätbar men knappast märkbar om man köper riktiga märken.

ESABs Caddy Mig tycker jag är prisvärd och kanske speciellt 200A versionen med Qset som ställer in sig automatiskt. Negativt är kanske lite låg intermittens men det kanske inte spelar så stor roll i praktiken, något klent matarverk och fast pistol utan snabbkoppling. Nya ESAB Rebel har också automatisk inställning och heter på den Smartmig, har euroconnector på slanganslutningen men är nog bra mycket dyrare.

Kemppi Minarc som motsvarar Esab Caddy Mig. Annars har du Kemppi Fitweld 300 om priset inte är nån issue. Finns även Kemppi Kempakt som inte är det minsta kompakt men har stor spole. Den ser ut som en stor högtryckstvätt. EWM är fina maskiner, ett inte alls jättebilligt alternativ är deras PicoMig 180 Pulse. Hög kvalitetskänsla på den. Alla jag listat är garanterat inverter.

11. E
    Medlem Nivå 2
    Är det bara jag som inte gillar Qset? Vi har Qset på CaddyMig 200 på jobbet och jag har privat en origo c170 1ph. Föredrar min origo!

12. F
    Medlem · Nivå 10
    Qset kan man ju stänga av. Föredrar du Origon med avstängd qset med? Det är nog mest användbart för dom som inte svetsar ofta och inte kan hitta sina inställningar. Sen har jag fått för mig att det kan vara käckt med automatisk kompensering för trådutstick. Har själv mindre än 10 minuters erfarenhet av qset på en Caddy Mig 200.

13. S
    Medlem Nivå 5
    Jag har inte jättemycket erfarenhet av att svetsa men är väl inte total nybörjare heller, Jag har harvat på med en Luna Micromig 100 i många år. En ganska kass svets där det allra sämsta är att strömmen ligger på tråden hela tiden. Tråden bränner fast i munstycket hela tiden plus att man tänder tråden oavsiktligt. Men lika fullt har den en hel del rostlagning bakom sig. Nu har jag skaffat en hobbybil som kräver en del rostlagning. Jag har inget behov att svetsa något grövre. Till det har jag en billig inverter 200 pinne som fungerar utmärkt för mina behov.

En inverter mig skulle vara perfekt egentligen. Men vad har den för nackdelar mot t. ex en Origo? Är den lika bra eller bättre tycker man att alla skulle välja en inverter. Det ryms vad jag förstår inte så stror trådrulle och det kan ju vara en nackdel om man svetsar mycket. För min del blir det i huvudsak punktsvetsning i bilplåt. Det innebär också att hög intermittens inte är jätteviktigt.

Något dyrare än en Caddy är nog inte aktuellt då till och med det är lite över gränsen.

/Mats

14. F
    Medlem · Nivå 10
    En inverter är mer avancerad elektronik, processorer och mjukvara med ständigt trimmade svetsparametrar. Betydligt bättre möjligheter för elektronisk kontroll framförallt i start- och stoppögonblicket jämfört med tex en stegomkopplad. I ett långt perspektiv så är en inverter samtidigt inte lika skottsäker, det finns elektronik som kan balla ur. Tittar du på nyutveckling 10 år tillbaka så är det uteslutande inverters, eventuellt med nåt litet undantag. På high end maskiner troligtvis närmare 20år. Att du upplever det som betydligt vanligare med inverterteknik på pinnsvets är rimligen för att små rackare på 150-170A och tom upp till 300A idag är extemt mobila. Det behovet är mindre på MIG/MAG där flera gamla maskiner lever kvar.

Jag svetsade en pinne tidigare i veckan. 350A maskin med inverterteknik. Stor som en julgris och ca 40kg. Så undantag finns, allt är inte litet.

15. S
    Medlem Nivå 5
    Har tänkt på att nya ESAB svetsar som säljs nu typ Origo verkar ha funnits oförändrade ganska länge. Det tyder väl kanske både på att dom har fungerat bra och att det som sagt inte händer så mycket när det gäller traditionella mig svetsar.

Hittade en svets här hos verktygsproffsen som verkar sälja mest märkesgrejer i övrigt. https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Telwin-Migsvets-Technomig-180-Dual-Synergic-Migsvets
    Det som verkar lite B då man bara ser på bilderna är slangpaketet. Ser inte ut att var det där eurofästet eller vad det kallas som gör det lätt att byta ut. Om det nu inte sitter ett sådant innanför skalet.

/Mats

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: