1 799 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Mig-svets någon testat denna??
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Är det någon som har en sådan här eller liknande?
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-svet...p2suE86YZ4P5-94wrbvX9BVrdEBwu6qMaAoBPEALw_wcB
Min är ingen höjdare, en liten Meec som är typ 13-15 år gammal med fluss, så ute efter en billig men ändå bra svets som kan ha gas..
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-svet...p2suE86YZ4P5-94wrbvX9BVrdEBwu6qMaAoBPEALw_wcB
Min är ingen höjdare, en liten Meec som är typ 13-15 år gammal med fluss, så ute efter en billig men ändå bra svets som kan ha gas..
Inte provat en sån, men kan säga att jag inte tycker esab's variant av samma är något att ha.. så jag tvivlar att en svets (med liknande mångsidighet) för "tack ska du ha och ingenting" verkligen är något att ha..
Har själv en äldre Stahlwerk kombinerad tig/pinnsvets/plasma som kostade det tredubbla för tio år sen, och den är okej som tig, men inte vidare potent varken som pinnsvets eller plasmaskärare..
Så jag skulle säga att du ska analysera vilken typ av svets du egentligen vill ha och satsa på en sådan, inte en kombinerad kompromiss-maskin 🙃
Har själv en äldre Stahlwerk kombinerad tig/pinnsvets/plasma som kostade det tredubbla för tio år sen, och den är okej som tig, men inte vidare potent varken som pinnsvets eller plasmaskärare..
Så jag skulle säga att du ska analysera vilken typ av svets du egentligen vill ha och satsa på en sådan, inte en kombinerad kompromiss-maskin 🙃
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Okej.Violina skrev:
Inte provat en sån, men kan säga att jag inte tycker esab's variant av samma är något att ha.. så jag tvivlar att en svets (med liknande mångsidighet) för "tack ska du ha och ingenting" verkligen är något att ha..
Jag tänkte bara för den liknade lite Biltemas Mi160. Men den verkar inte finnas kvar på Biltema. Det var en på Youtube som testade Biltemas och var nöjd med den, så jag hade tänkte köpa en sådan, men som sagt så verkar den inte finnas kvar
Skulle du kunna berätta för mig exakt vad ”Esabs variant av samma”, dvs en 3500kr svets från en lågprislada med krimskrams är för modell?Violina skrev:
Skulle mycket hellre köpt den på Biltema än nåt från VidaXL. Och jag känner igen den svetsen som ren skit, jag lägger stor del av min dag på svetsmaskiner. Jag vet vilken Youtube du hänvisar till, du måste ju förstå vad han kommer ifrån och vad han kan när han sa att den var bra. Med det sagt, hans resultat såg helt ok ut. Sannolikheten för tillgång till slitdelar och reservdelar är sannolikt bättre från Biltema som ändå lever på att sälja verktyg.A andersjohansson84 skrev:
Den enda Biltema MIG/MAG som skulle vara aktuell är denna https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svetsinverter-mi-200-lcd-2000046653 och med ett pris på 7000kr så är den i mina ögon 2000kr för dyr.
Då hade jag i sådana fall tittat på instegsmodeller av riktiga svetsar. Det billigaste du hittar där är i sådana fall Danska Migatronic RallyMig 161i, jag gillar den inte alls men den har många nöjda ägare. Ett annat lågprisalternativ är Bester fanns en 190 tidigare och är numera evolvad till 200. Det är Amerikanska Lincolns lågorismärke och om jag inte är felinformerad så är den byggd i Europa. Den är lite sladdrig och plastig i potentiometrar men det är en riktig tillverkare och den säljs av riktiga svetsbutiker för 7500-8000kr nu och det är ett bra pris.
Vill man upp ett snäpp så är det 50% till ungefär för en Esab Rogue.
Alternativet är begagnade kvalitetsmaskiner men 1-fas invertrar är rätt eftertraktade i hobbygaragen och håller priset bra.
Redigerat:
Det är ju precis det jag menar, esab's variant (Rebel EMP som man kan göra allt med) som kostar över 20k+ moms tyckte jag inte direkt var något att ha, så jag kan inte tänka mig att "samma" maskin för under 5k är något att ha alls..F fsn skrev:
Det skiljer rätt mycket på den billigaste Rebel (som borde vara en EMP215) och noname så jämförelsen är rätt löjlig. Är man van vid 4-hjulsdrivet matarverk, 1,6mm rörtråd och en high-end svets på 18kW så upplever man nog en 1-fas Revel som rätt trött.Violina skrev:
Multiprocess kommer i princip ”gratis” på en modern inverter. Den man dock ALLTID köper är en MIG/MAG med möjligheten att fullt acceptabelt (men sällan bra) svetsa pinne (MMA) och nån variant av skrap-TIG.
Pinne är vad det är, det är en mer energikrävande process och hur det fungerar beror till stor del på om det fått lov att kosta nåt…. Det har garanterat inte kostat nåt på noname-modeller eller kina-brandat som Stahlwerk och svetsarna namngivna efter storstäder och således är den kass…. Men sprakar och svetsar gör det. Dåliga tändegensaper, svårt att hålla igång en basisk pinne som OK48. Det är i princip lika illa på dedikerade lågpris pinnsvetsar som tex de billigaste Stanley på Jula.
Tig är i princip uteslutande nån form av kontaktstart (alltså ingen HF) och det kan väl vara ok men allt som oftast är det också utan gasventil utan man får manuellt manövrera det med en ventil på handtaget. Totalt oandvändbart och absolut inte Multiprocess.
Sen finns det andra usla varianter som löser en switch i handtaget men som inte kan ställa för-/efterströmmning av gas. Även det helt oanvändbart.
Sen finns det varianter med en euro-adapter där man faktiskt får med sig gasen på ett rimligt sätt via en special TIG-torch. Funkar om man lever med det faktum att man får ha kontakt vid start.
Finns varianter med två gasventiler med där man kopplar argon separat. Antingen via en nippel (som tex ESAB Rebel EMP235 och 320) eller via en special TIG-torch tia en OKC-kontakt. Så gör tex Fronius på Transteel.
Oavsett vilket så är detta inga ”riktiga” TIG-svetsar. Den enda som uppfyller det kravet av ett märke man känner igen är Esab Rebel 205 AC/DC. Den har MIG/MAG, HF-tändning för tig och AC för aluminiumsvetsning. Kostar även en del.
Klicka här för att svara