42 020 läst ·
87 svar
42k läst
87 svar
Helvi MIG-svets - något att ha?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Nej, skulle jag säga. Tig är för kontroll av smältan och material som exv. aluminium. Dvs när man behöver en "perfekt" svetssträng under halvknepiga förhållande.nanowire skrev:
Mig (egentligen Mag) är som klippt och skuret för bilplåt. Det är inte för inte som det är det som används på våra bilfabriker (även om man drar ner på manuella moment så mycket man kan).
Det blir ju fruktansvärt drygt. Det är MAG som gäller skulle jag påstå. Sen är det alltid trevligt med en kompetent TIG om nåt skall vara fint på riktigt men en MIG/MAG kommer före.nanowire skrev:
Ja, jag vet ju som sagt inte. Antar att det var fråga om finare rep i tunnbilplåt. Med tig går det väll också att hårdlöda så inte rostskyddet, zinken, släpper men det fungerar kanske med sådan tråd i en mig/mag också?
Det går faktiskt att löda med Mig med, mig brazing. Jag har aldrig provat själv men fått det demonstrerat på en ESAB Caddy Mig.nanowire skrev:
Kampanjpris på Migatronic Rallymig 161i http://kvanumsjarn.se/product.html/migatronic-rallymig-161i
Någon som har erfarenhet av den svetsen? Den går även att svetsa pinne med om det nu är bra eller dåligt i samma svets? Swedol tar 10987:- för samma svets. Och ja, det är inkl. moms.
/Mats
Någon som har erfarenhet av den svetsen? Den går även att svetsa pinne med om det nu är bra eller dåligt i samma svets? Swedol tar 10987:- för samma svets. Och ja, det är inkl. moms.
/Mats
Vad kommer jag att sakna om jag köper en liten inverter jämfört med t. ex den här eller liknande http://www.swedol.se/mig-mag-svets-automig-183-ups.html
När jag får garaget byggt kommer jag att sakna tillfredsställelsen av en lite större mig-svets ståendes på golvet. Den gör liksom garaget på något sätt
/Mats
När jag får garaget byggt kommer jag att sakna tillfredsställelsen av en lite större mig-svets ståendes på golvet. Den gör liksom garaget på något sätt
/Mats
Grattis eller nåt.. jag tror du blir obehagligt nöjd. Borde vara utmärkt till tunn svartplåt. Prova med 0,6mm tråd.S senmathal skrev:
Tack!
Ja tråden är just frågan. Dels dimensionen och dels om det är olika kvalitet på olika märken och i så fall vad som är bäst. Jag har en stor rulle tråd men det är nog snart mera rost än ren metall i den tråden. Den har legat åratal i ett ouppvärmt förråd.
/Mats
Ja tråden är just frågan. Dels dimensionen och dels om det är olika kvalitet på olika märken och i så fall vad som är bäst. Jag har en stor rulle tråd men det är nog snart mera rost än ren metall i den tråden. Den har legat åratal i ett ouppvärmt förråd.
/Mats
Rostig tråd rejektar vi direkt på jobbet, sen hur illa det är vet jag inte. Jag hade kört på ESAB 12.51 i ditt fall. Det är skillnad på tillsatsmaterial och det gör skillnad, det råder ingen tvekan om det. vilket som så rekommenderar jag en belagd tråd för rosttröghtens skull. EDIT: med belagd menar jag förkopprad och inget annat..S senmathal skrev:
Kika i ESABs svetshandbok. Det är ingen svetshandbok alls utan handlar bara om tillsatsmaterial men det finns en hel del info.
http://svetsomaterialteknik.se/wp-content/uploads/2016/01/XA00003710_SE2010.pdf
GMAW är vanlig tråd. FCAW är tråd med flux, svetsas utan gas och det är inte helt nyttigt att andas in röken (och det ryker ordentligt) och den slaggar som vanlig pinnsvetsning. MCAW är rörtråd som man svetsar med gas precis som vanlig tråd, diametern på tråden blir lite större men det blir lite andra positiva egenskaper. Jag kan dessvärre inte nåt om tillsatsmaterial så jag har inget mer att komma med.
Redigerat:
Nu har jag fått svetsen och även hunnit testa lite lätt. Nu är jag alldeles för oerfaren svetsare för att kunna ge några relevanta omdömen. Men jämfört med min gamla Luna Micromig är det som natt och dag det lilla jag hunnit testa. Sedan tar det väl ett tag innan man kommit underfund med hur man bäst ställer in svetsen. Tyvärr ger inte manualen allt för bra vägledning.
I huvudsak väljer man en av tre parametrar och ställer in den. Ström, materialtjocklek eller trådhastighet och sedan ställer svetsen in de andra automatiskt. Jag har testat i en tunn 0,6 mm plåt och ställde då in plåtjockleken. När jag drog en sträng över plåten så brände det inte hål men på baksidan syntes det att det ändå hade bränt igenom och det är väl så det ska vara.
Fördelen med att ställa in utifrån plåttjocklek är väl för en nybörjare att man i alla fall kommer i närheten av rätt parametrar vilket också manualen säger. Sedan är det bara att finjustera viken parameter man vill.
Det som jag kan tycka är lite mindre bra är den otroligt knapphändiga manualen uppdelad i två lite ologiska delar. Ena delen är en komma-igång-del medan alla knappars funktioner beskrivs i en annan del. Som sagt är den även lite knapphändig. Någon specialfunktion kan till exempel ställas in från 1 - 30 men det ges ingen som helst vägledning i när det passar med 1 och när det passar med 30 och allt däremellan och vilken effekt den ena eller andra ger.
Ett litet intressant tillbehör som går att köpa till är en liten ratt som man sätter på svetshandtaget med vilken man kan justera trådmatningen eller vilken parameter man nu har inställd för justering. Kan ju vara bra om man ligger under bilen och svetsar och inte når ratten på svetsen.
/Mats
I huvudsak väljer man en av tre parametrar och ställer in den. Ström, materialtjocklek eller trådhastighet och sedan ställer svetsen in de andra automatiskt. Jag har testat i en tunn 0,6 mm plåt och ställde då in plåtjockleken. När jag drog en sträng över plåten så brände det inte hål men på baksidan syntes det att det ändå hade bränt igenom och det är väl så det ska vara.
Fördelen med att ställa in utifrån plåttjocklek är väl för en nybörjare att man i alla fall kommer i närheten av rätt parametrar vilket också manualen säger. Sedan är det bara att finjustera viken parameter man vill.
Det som jag kan tycka är lite mindre bra är den otroligt knapphändiga manualen uppdelad i två lite ologiska delar. Ena delen är en komma-igång-del medan alla knappars funktioner beskrivs i en annan del. Som sagt är den även lite knapphändig. Någon specialfunktion kan till exempel ställas in från 1 - 30 men det ges ingen som helst vägledning i när det passar med 1 och när det passar med 30 och allt däremellan och vilken effekt den ena eller andra ger.
Ett litet intressant tillbehör som går att köpa till är en liten ratt som man sätter på svetshandtaget med vilken man kan justera trådmatningen eller vilken parameter man nu har inställd för justering. Kan ju vara bra om man ligger under bilen och svetsar och inte når ratten på svetsen.
/Mats
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Precis! Du skall se en liten upphöjning/rygg/sträng (någon tiondel eller två) av smält material på baksidan plåten när genombränningen är perfekt i tunnplåt.S senmathal skrev:
MIG/MAG är om jag inte minns fel CV (constant voltage) vilket om jag inte missminner mig betyder att det är spänningen man ställer och inte strömmen vilket blir helt bakvänt för mig på en MIG med display för jag har en aning om att jag vill svetsa 100A men har svårt att relatera det 20V. Men det kanske är annorlunda på Migatronic?S senmathal skrev:Nu har jag fått svetsen och även hunnit testa lite lätt. Nu är jag alldeles för oerfaren svetsare för att kunna ge några relevanta omdömen. Men jämfört med min gamla Luna Micromig är det som natt och dag det lilla jag hunnit testa. Sedan tar det väl ett tag innan man kommit underfund med hur man bäst ställer in svetsen. Tyvärr ger inte manualen allt för bra vägledning.
/Mats
Det är generellt så med manualerna och inställningar att man förutsätts kunna svetsa redan och förtår vad som händer om man tex skruvar på/av tex induktans. Men vad är det att ställa in? Gasförströmmning, efterströmmning, nån ramp up/ner, antar att den inte har puls?
Den där lilla ratten man sätter på svetshandtaget, får man dra separat kabel till den eller är redan handtaget förberett i handtaget och vad skulle man kunna ställa in med en sådan ratt och vad kostar det?