harry73
Jag tror inte ni kan vinna detta.
- Mäklarens värdering är väldig osäker eftersom den inte tar höjd för hur många spekulanter det finns just då, så det kan lät skilja sig 100tkr upp eller ner.
- Bostadens värde kommer att öka igen efter att entreprenören åtgärdat problemet, så det är en tillfällig värdesänkning. Det gör att nästa köpare gör en fantastisk affär på bekostnad av din säljare.
- En miljon räcker till dubbla boendekostnader i flera år och till inköp av många stoppade möbler. Så det finns ett billigare sätt att lösa det än att bara sälja huset på mest ogynnsammaste tidpunkten. Då tycker jag att man ska göra det på det sättet.
- Jag tvivlar starkt på läkarens uppmaning att slänga alla stoppade möbler. Det är väldigt lätt för en läkare att rekommendera det, när han inte behöver betala kostnaden. Det kanske visar sig när bostaden är åtgärdad, att vissa möbler fortfarande skapar problem, då kan ni byta ut dom men först då.

Jag tror inte heller att domstolen kommer att gå med på en miljon skadestånd, och om vi nu tänker oss att domstolen går med på 200 tkr, som fortfarande är mycket, då tvingas ni betala motståndarens rättegångskostnader, eftersom ni fick bara en bråkdel av det ni krävde (och därmed är ni förlorare).

Sedan tror jag att processen kommer att dra ut på tiden och när den är färdig, är även huset åtgärdat, och har ni inte samma skada kvar och därmed inte heller rätt på samma skadestånd.

• Gilla
erre och 7 till
  • Laddar…
Återkopppla gärna om hur nu driver denna fråga framåt. Det vore intressant att se om en säljare kan anses ansvarig för brister i de bitar som föreningen ansvarar för. Ett principiellt intressant fall. Sen är det troligen så att det tar många år innan ni får ett slutgiltigt avgörande i högre instans, med mycket höga omkostnader som ni riskerar art behöva dela med er motpart. Så kolla allt noga och gå försiktigt fram.

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Drabbadfamilj skrev:
Vi fick idag huset omvärderat av en oberoende mäklare som anser att huset har sjunkit med en miljon i värde utifrån de nya skador som uppdagats och varit dolda vid köpet.
Detta innebär ju att vi kan kräva en nedsättning av köpeskillingen då vi kan komma att behöva sälja omgående pga barnens hälsa som försämras vid vistelse i huset. Även om byggbolaget kommer att åtgärda så är det ingen som betalar för evakuering av oss. Vi kan inte bo kvar pga barnens hälsa och inte heller invänta att sanering ska vara färdigställd och vi kan definitivt inte vistas i huset medan de sanerar, det har vi läkarintyg på!
Den varan vi köpte och utifrån ålder och skick som man kan förvänta sig var ju inte det vi trodde. Felen hade vi inte kunnat upptäcka om vi inte rivit gipsväggar vilket inte är tillåtet under visning. Värdet har sjunkit med 1 miljon efter att vi flyttade in för 5 veckor sedan och det är det vi kommer att processa mot säljaren.
Detta är ju ett intressant fall. För er som är drabbade är det däremot säkert inte intressant, bara något att få ur världen.

Rent principiellt så kanske resonemanget håller, bostadsrätten är värd ca. 1 milj mindre pga. det här felet. Att värdesänkningen är tillfällig tas det ju ingen höjd för i lagstiftningen. Utan frågan är vilket värde den skulle haft på försäljningsdagen, om felet vore känt då.

Men jag misstänker att det här är ett område som är i stort sett oprövat, ingen kommer att kunna berätta om hur lagen verkligen skall tolkas. Och det finns risk för diverse överklaganden. Åt båda håll. Och i flera instanser.

Om vi antar att detta hamnar i domstol, så kan vi räkna med advokat och rättegångskostnader på miljonbelopp (då räcker inte rättsskyddet i hemförsäkringen), och 5 - 10 år innan du får ett avgörande, och det kommer INTE att bli en miljon.

OM vi förutsätter att problemet löser sig, huset blir mögelfritt, eller iallafall tillräckligt fritt för att gå att sälja. Då kommer du och familjen att ha ett fungerande boende långt innan du får ett domslut. Det handlar då "bara" om att få ett skadestånd, att klå säljaren på en massa pengar.

För min del är det inte värt de pengarna. att spendera 5, 6 7 år med att oroa sig för hur det går i domstolen.

Jag har gått igenom en 4 års arvstvist, där var jag ändå inte ens part i målet annat än indirekt. En arvinge drog dödsboet inför domstol i en massa olika mål, ett av dem gick upp till högsta domstolen, som nekade prövningstillstånd. Rikast blev advokaten.

Det var ett rent helvete dessa 4 år, inget jag skulle vilja vara med om igen. Där var visserligen fler problem än själva advokathanteringen.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Drabbadfamilj skrev:
Vi fick idag huset omvärderat av en oberoende mäklare som anser att huset har sjunkit med en miljon i värde utifrån de nya skador som uppdagats och varit dolda vid köpet.
Detta innebär ju att vi kan kräva en nedsättning av köpeskillingen då vi kan komma att behöva sälja omgående pga barnens hälsa som försämras vid vistelse i huset. Även om byggbolaget kommer att åtgärda så är det ingen som betalar för evakuering av oss. Vi kan inte bo kvar pga barnens hälsa och inte heller invänta att sanering ska vara färdigställd och vi kan definitivt inte vistas i huset medan de sanerar, det har vi läkarintyg på!
Den varan vi köpte och utifrån ålder och skick som man kan förvänta sig var ju inte det vi trodde. Felen hade vi inte kunnat upptäcka om vi inte rivit gipsväggar vilket inte är tillåtet under visning. Värdet har sjunkit med 1 miljon efter att vi flyttade in för 5 veckor sedan och det är det vi kommer att processa mot säljaren.
Så du ska stämma säljaren för något som inte säljaren har något att göra med?
Det verkar vara ett byggfel som byggaren tagit på sig så varför skulle du då blanda in säljaren.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Hyr ett annat boende, bo där medan de sanerar, flytta tillbaka.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D
Hur har ni löst boende situationen i dagsläget?

Drabbadfamilj skrev:
Ingen indikation fanns på skada. Dessutom har huset genomgått slutbesiktning, 1-års besiktning samt 2-års besiktning av byggbolaget utan anmärkningar så fanns ingen orsak till misstanke när vi var på visning.
Ingen lukt.

Mögelsporer sätter sig i organiska material och är toxiskt. Vi har rekommendation från läkare att slänga allt organiskt då det inte kan saneras tillfredsställande. Det är inte lukten det handlar om utan toxinerna.

Entrepenören är kontaktade och deras byggfelsgaranti gäller ju fortfarande så de kommer att åtgärda skadan. Vi är mer intresserade av att få ett skadestånd då våra barn blivit fruktansvärt sjuka och vi kommer att behöva evakueras samt byta ut delar av vårt bohag.
Låter lite udda att möbler behöver slängas, mögel sporer finns faktiskt i luften hela tiden (i mindre mängd). Visst aktivit mögel har ju lite mer skit än det vi har naturligt i luften.

Finns ozon behandling för möbler bland annat. Något jag tror domstol yrkat på, än ersätta för nya möbler.

Redigerat av moderator:
Drabbadfamilj skrev:
Vi har gjort denna resa en gång tidigare och drivit process och vunnit mot ett byggbolag, så vi vet ju vad vi har för rättigheter.
Vårt försäkringsbolag är inte skyldiga att gå in och ersätta och så länge det är byggfelsgaranti är den överordnad föreningens försäkring också.

Ett dolt fel ligger på säljaren och inte föreningen.
Hur kan man råka ut för detta två ggr?? Lider med er... :( Hoppas det löser sig!

Betalar försäkringsbolaget ut någon ersättning för ett alternativt boende under tiden sanering sker?

harry73
4
Hej!

I alla juridiska tvister handlar det inte om vad som är rättvist utan vad man kan bevisa och vad lagen säger.

Som jag förstår det det från din information:
Byggbolaget har erkänt att det är fel och påbörjat åtgärd av reparation / sanering
- Lägenheten kommer bli helt fixad utan några följdfel
- Ni har flyttat ut temporärt
- Ni har blivit rekommenderade att slänga möbler
- Ni har inte sålt lägenheten (därför inte fått någon förlust än)
(Rätta mig om jag har fel)

Istället för att stämma säljaren på pengar, på en uppskattad förlust, hade jag fokuserad på de verkliga kostaderna ni har för tillfället och försöka få de igenom försäkringsbolaget eller byggbolaget .

Har ni fått några faktiska kostnader än?
Jag har ingen aning vilka kostnader ni har men gör man lite antaganden;
att hyra lägenhet kostar 15k per månad
- Tar 3 månader fixa lägenheten
- Slänga möbler (andrahandsvärde ca 50k)
Pratar vi någonstans runt 100k sek.

De pengarna hade jag fokuserat på.

Vad har ditt försäkringsbolag sagt och byggbolaget sagt, kan de tänka sig stå för de här kostnaderna ?

Om inte försäkringsbolaget och byggbolaget tar kostnaden hade jag startar en diskussion säljaren och diskutera om ni kunde ta 50% var. 50 000 i förlust är mycket pengar men med rättsläget och risken att inleda en rättegång är det billiga pengar. ( kan bli mycket dyrt i rätten för dig)

• Gilla
klimt
  • Laddar…
När jag nu läser detta igen och ser att ni gjort samma resa en gång förut så blir det nog en större uppförsbacke att få ut något för detta. Rätten skulle mycket väl kunna resonera som att då ni vet hur viktigt det är med undersökning av ev mögel borde ha gjort en grundligare undersökning då ni med den kunskap ni borde fått från tidigare problem vet vika problem detta innebär.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet efter sanering av fukt- och mögelskadat hus är att doften i textilier och porösa material försvinner efter några veckor. Mögelangripet material kastar man förstås! Resten kan man behålla.

snuttjulle snuttjulle skrev:
När jag nu läser detta igen och ser att ni gjort samma resa en gång förut så blir det nog en större uppförsbacke att få ut något för detta. Rätten skulle mycket väl kunna resonera som att då ni vet hur viktigt det är med undersökning av ev mögel borde ha gjort en grundligare undersökning då ni med den kunskap ni borde fått från tidigare problem vet vika problem detta innebär.
Knappast troligt att rättsfall om egendom skall baseras på personliga preferenser, hör du inte själv hur illa det låter.

Detta är inte ett avsnitt av Judge Judy.

Drabbadfamilj skrev:
Vi har gjort denna resa en gång tidigare och drivit process och vunnit mot ett byggbolag, så vi vet ju vad vi har för rättigheter.
Vårt försäkringsbolag är inte skyldiga att gå in och ersätta och så länge det är byggfelsgaranti är den överordnad föreningens försäkring också.

Ett dolt fel ligger på säljaren och inte föreningen.
Föreningen är som fastighetsägare ansvarig för byggnaden . Felbyggda ventiler tillhör byggnaden. Dolt fel krav på säljaren kan endast ,med framgång, göras om det är säljaren som har byggt dessa ventiler . Föreningen är er motpart ,reklamera till dem.
Ta dit Anticimex via er hemförsäkring och få intyg på obeboelig bostadsrätt pga giftigt mögel.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Tror inte ni har något att hämta mot säljaren.
1. De skador som ni har beskrivit är mest troligt föreningens ansvar.
2 Eftersom det har varit problem med ventilerna tidigare så kan de (med framgång) hävda att det fanns skäl att undersöka de närmare => inte dolt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.