T twoody skrev:
Ts har inte köpt en vara utan en del i en bostadsrättsförening, föreningen äger lägenheten.
Köp av en bostadsrätt är juridiskt sett samma sak som när du köper en cykel på blocket. Och då gäller köplagen. En bostadsrätt är lösöre.

Ska ta ett exempel från en av mina lägenheter.
När det var dax för stambyte i föreningen så upptäcktes det en fuktskada i taket i badrummet i lagenheten under min.

Till en början visste man inte var felet låg, men de sa att om fukten kommit från min lägenhet pga dåligt tätskikt eller liknande var ”felet” mitt och om de var pga läckande rör eller nått annat utanför min lägenhet så var det föreningens ”fel”
Nu visade det sig att det var en skada i våtrumsmattan som orsakade skadan så ”felet” var mitt och jag fick slanta 10000kr för föreningens självrisken

Om man för över det på för TS fall så är det ganska klart att fukten har kommit utifrån och därmed föreningens ansvar

• Gilla
twoody
  • Laddar…
harry73
Att ts i första hand ska se till att föreningen ger sig på entreprenören (eftersom det fortfarande är inom garantin) sa jag redan i mitt första inlägg. Så att föreningen ska driva den biten är vi helt överens om. Men jag skrev också redan i samma inlägg att ts ska anmäla skadan som dolt fel hos säljaren och säga att skadebeloppet inte är känt pga pågående ärende mellan brf och entreprenör. Men att ts ska kräva skadestånd/ersättning för alla kostnader som inte täcks av brf och entreprenör.
Och det stämmer rätt så bra överens med vad jag läste i ksckerlackdomen

harry73 harry73 skrev:
Att ts i första hand ska se till att föreningen ger sig på entreprenören (eftersom det fortfarande är inom garantin) sa jag redan i mitt första inlägg. Så att föreningen ska driva den biten är vi helt överens om. Men jag skrev också redan i samma inlägg att ts ska anmäla skadan som dolt fel hos säljaren och säga att skadebeloppet inte är känt pga pågående ärende mellan brf och entreprenör. Men att ts ska kräva skadestånd/ersättning för alla kostnader som inte täcks av brf och entreprenör.
Och det stämmer rätt så bra överens med vad jag läste i ksckerlackdomen
Men om felet ligger oss bostadsrättföreningen/entreprenören så ska väl dom stå för ts kostnader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.