K Karin Svensson5 skrev:
Du vet väl att det är bevisat att det är farligt att vara simkunnig? 8 av 10 som drunknar är simkunniga, vilket kan användas som bevis för att det är mindre risk att drunkna om man inte kan simma.

Det går att "bevisa" vad som helst om man vill. Och om man inte hittar några siffror som talar för ens tes så kan man alltid gå på magkänslan...
Ja dem som inte är simkunniga vet om detta och håller sig borta ifrån vattnet. 🤣

• Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Mitt område erbjöds radonmätning. Jag och grannen tackade nej, för de som bott i husen sedan de var nya hade alla dött i hög ålder. Så vad radonmätningn än skulle visa, var värdet inte högre än att det gick att bo i husen i 50 år utan men.

Gränsvärden har en otrevlig vana att ändra sig allteftersom vad de som bestämmer anser rimligt eller lönsamt. Ofta sammanfaller de båda när nya gränsvärden tas fram.
Som stöd används väl valda forskningsstudier som visar just det, de vill visa. Med rätt parametrar kan man få fram vilka resultat som helst.

I TS fall verkar det istället vara ren panik som bestämmer. När den första faran topederats dras nästa skräckscenario fram och nästa och nästa...
Ja det är sant mer forskning ger hårdare gränser.

Vad jag kan utläsa ur detta forum är att om TS vill sälja huset igen så har han inga problem att hitta köpare oavsett vad radonmätningen visar så det finns ingen anledning till panik.

D Deeeee skrev:
Ja dem som inte är simkunniga vet om detta och håller sig borta ifrån vattnet. 🤣
Sambandet mellan simkunnighet och drunkning är lika relevant som sambandet mellan radon och stroke.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
Sambandet mellan simkunnighet och drunkning är lika relevant som sambandet mellan radon och stroke.
Det är bara att ge upp. Har man bestämt sig för att något är farligt finns det inte en chans att struntsaker som fakta får en att ändra sig. 🙄

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
D Deeeee skrev:
Där bodde en änka och då funderar man varför hon var änka.
Det kan man fundera på.
Och mitt skarpa intellekt gör att jag genast kan sluta mig till att hennes äkta hälft har dött.

Att ens dra upp ett sånt exempel sänker trovärdigheten något.

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
K Karin Svensson5 skrev:
Precis, man vet bara de man vet och man vet inte hur mycket man inte vet.

D Deeeee skrev:
Vad betyder det?😀

K Karin Svensson5 skrev:
Ni vet väl att den flesta dödsfall sker på sjukhus och vårdhem? Endast 18 procent dör hemma. Därmed bör vi snarast stänga alla sjukhus så att folk slipper dö.

• Gilla
  • Haha
hempularen och 3 till
  • Laddar…
S
D Deeeee skrev:

Vad jag kan utläsa ur detta forum är att om TS vill sälja huset igen så har han inga problem att hitta köpare oavsett vad radonmätningen visar så det finns ingen anledning till panik.
Nej. Inte alltid.
Mer forskning leder till mer korrekta gränsvärden men det händer att man justerar upp dom istället.

Exempelvis gränsvärden för kväveoxid i arbetsmiljö som var väldigt lågt på 80 och 90 talet som justerades upp när man fick bättre data som visade på att de nivåer man tidigare antagit medförde risker justerades upp då man inte såg några risker på de nivåerna.

Eller gränsvärdet för Ozon i arbetsmiljö som också tidigare var väldigt hårt satt.

Eller att man justerade upp gränsvärden för bensoesyra, en del färgämnen mm som livsmedelstillsatser för att man utifrån forskningen såg att de tidigare gränsvärdena var för konservativt satta.

• Gilla
Deeeee
  • Laddar…
Satte min Airthings radonmätare i källaren och chockades över att den snabbt steg till över 330 Bq. Hur är det möjligt? På 2000-talet gjordes en markradonsutredning som visade på att det var lågrisk under huset och att källaren saknar radonemitterande byggnadsmaterial. Ventilation är självdrag. Kan lösningen vara mini-FTX? Behöver jag byta ut möblerna som nu står där?

Säljaren/mäklaren pratade om att man kunde inreda källaren som lekrum för barnen eller sovrum. Är det inte att luras eftersom halterna inte alls ligger på 70 Bq där? De sa att det var 70 i snitt men pratade aldrig om vilka våningar som mätts. Källaren räknas som biarea men ändå marknadsfördes som lekrum/sovrum osv och de sa att "det är bra inomhusklimat" osv. Är det inte att luras? Jag kan inte låta barnen leka där nu...

F Fiddi skrev:
Säljaren/mäklaren pratade om att man kunde inreda källaren som lekrum för barnen eller sovrum. Är det inte att luras eftersom halterna inte alls ligger på 70 Bq där? De sa att det var 70 i snitt men pratade aldrig om vilka våningar som mätts. Källaren räknas som biarea men ändå marknadsfördes som lekrum/sovrum osv och de sa att "det är bra inomhusklimat" osv. Är det inte att luras? Jag kan inte låta barnen leka där nu...
Att den visar 330 bq precis i början säger ingenting. Radon varierar kraftigt från timme till timme eller dygn till dygn. Låt den ligga ett antal dagar minst iallafall och se vad det då säger.
Möblerna är ej förstörda.
330bq är inte särskilt höga värden heller egentligen…

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Att den visar 330 bq precis i början säger ingenting. Radon varierar kraftigt från timme till timme eller dygn till dygn. Låt den ligga ett antal dagar minst iallafall och se vad det då säger.
Möblerna är ej förstörda.
330bq är inte särskilt höga värden heller egentligen…
Tack för ditt svar! Men när jag haft den på övriga plan har den legat stabilt på 30-70 Bq, sedan kom den ner till källaren och steg snabbt.

Låt den stå och mäta ett tag. Sedan om det visar sig att det verkligen är omkring 300 i källaren, så kan man börja fundera dels om det inte trots allt finns någon blåbetong där någonstans, och dels hur man skall åtgärda.

Men det är inga katastrofer att vistas i ett rum med 300 bq. Man bör kansker undvika att direkt bosätta sig där under 10 år eller så (även det är troligen ofarligt i praktiken). Men det är ju inte så att du får strålskador direkt eller så.

• Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Ett exempel på verkligen höga radonhalter i en källarlokal som allmänheten har använt i över 80 år finner du i Stockholms Stadsbibliotek, byggt 1928. I samband med renoveringar 2012 upptäckte man att radonhalten i delar av byggnaden hade värden som översteg 5000 Bq/m3.

Problemen med radon i byggnaden beror på dess placering i anslutning till den radonförande Brunkebergsåsen.

Det finns många länkar till detta om någon inte kommer ihåg denna händelse i Stockholm, tex. denna "reklamlänk":

https://ebmpapst.se/sv/nyheter/ebm-...ad-radonsanering-på-Stockholms-stadsbibliotek

• Gilla
Fiddi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.