22 467 läst ·
339 svar
22k läst
339 svar
Hästskit på lilla vägen till stugan
Du verkar inte ha en susning om vad träning av travhästar innebär. De flesta framgångsrika travhästar byggs upp med träning i skog och mark för att bygga muskler. Många duktiga travtränare ser även till att hästarna rids för att bygga liksidiga hästar vad gäller muskulatur. Nu framgår ju inte i tråden vilken typ av stall det är. Är det ett mindre privat stall med ett fåtal hästar eller är det en större verksamhet med turridning och annat. Blir lite olika förutsättningar tänket jag. Själv skulle jag tacka och ta emot lite hästgödsel för min trädgård. Som det är nu så åker jag till ett närbelägen stall och hämtar gödsel till min trädgård då jag behöver. Ibland har jag fått hemlevererat en traktorskopa av gödsel. Helt perfekt i trädgården🙂P pmd skrev:
Du har uppenbarligen noll kol på detta. eller menar du på allvar att en travtränare som bor flera mil från närmaste travbana ska åka nästan dagligen med sina hästar till travbanan för att träna. Krävs nog nästan att man bor granne med travbanan för att det ska vara ett realistiskt alternativ. Bara att hålla på och lasta och lasta av hästar tar en himla tid, sen köra till banan och tillbaka.P pmd skrev:
Omkring mig körs det friskt på diverse grusvägar, längs dessa grusvägar finns det bostäder, men jag kan aldrig tänka mig att de som bor där klagat över hästskit på vägen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 253 inlägg
Nej. Lika lite som fotbollslag tränar på sina tävlingsarenor gör travstall det. Däremot har de förstås träningsbanor/-slingor på egen eller arrenderad mark, så att det kommer häst och sulky med ett lass gödsel förbi en hör nog till ovanligheterna.P pmd skrev:
Det är ju därtill kommersiella verksamheter som inte kan utnyttja allemansrätten på samma vis som en privatperson.
M Mrs November skrev:
Det är helt korrekt observerat. Det är förstås därför jag ställde frågan i inlägg #44.L lbgu skrev:
Jag bor visserligen på landet, granne med en bondgård, men det finns inga hästar i närheten. Närmaste häst tror jag finns i stan.
Håller med. Har ridit i 40 år och så långt det är möjligt/säkert sitter man av och sparkar ned skiten i diket. Ibland går det inte men man gör ju sitt bästa för att hålla det fint.M Mrs November skrev:Har du talat med ägaren till stallet? Min erfarenhet är att de flesta stallägare och ryttare vill hålla sig väl med sina grannar. Om du i vänlig ton ber att dom tar bort hästskiten när dom ridit klart så tror inte jag att det är något som helst problem. Annars kan jag tipsa om att hästgödsel är otroligt bra att använda i trädgården om du har en sådan vid stugan. 😉
Det är tillåtet att köra på enskild väg också, om vägägaren inte vill det får han kombinera med "fordonstrafik förbjuden" - skylten, vilket också många gör.P pmd skrev:
Sen har jag personligen blivit utskälld av korkade markägare när jag kört MC på deras vägar som antingen bara varit skyltade som enskilda eller mer vanligt inte skyltade alls. (Detta hände även när jag som barn körde moped på div vägar, och på den tiden räknades moped som cykel till och med)
En bekant frågade f.ö en markägare om det var okej att han körde enduro i ett spår han hittade i skogen, varvid markägaren sa att "Ja, bara du inte tar dit några jävla hästar som trampar sönder allt", det var tydligen ett betydligt större problem, i alla fall enligt honom.
Elitlagen försöker säkert undvika det, men jag gissar att majoriteten av antalet fotbollslag i Sverige faktiskt tränar på den hemmarena där de spelar matcher. Men jag håller med dig om travhästarnas träning. Tycker bara att du motiverade det med ett mindre lyckat exempel.Nötegårdsgubben skrev:
Hej, som gammal hästägare så skulle jag säga att du inte ska behöva acceptera det här. Självklart ska de som rider på vägen ta hand om skiten som hästarna lämnar. Så länge det inte är deras egen mark så ska man städa undan, åtminstone kan de sparka undan det i vägdiket eller liknande. Hoppas det löser sig.J Jonas928 skrev:Är det helt ok att hästars skit inte behöver tas om hand?
Det är inte markägarens hästar, och en liten väg som vi genom servitut underhåller.
Ett närliggande stall tycker vägen är bra att rida på. Vi har inga offentliga bidrag till underhåll och förutom slitage tycker hästarna att detta är en trevlig toalett.
Skit som jag måste städa undan.
Är det bara för mig att gilla läget ?
Kanske läge för en färist?
Tråden har blivit lite märklig. Efter den inledande frågeställningen har inte TS gett något inlägg ingen info om de frågeställningar som kommit upp. Även om TS har servitut som gör att han får använda och underhålla vägen så vet vi ju inte om markägaren även gett stallets innehavare rätt att använda vägen för att ta sig vidare till andra ridvägar.🤔
Hästar räknas som fordon så häst skit är avgaser enligt lagenJ Jonas928 skrev:Är det helt ok att hästars skit inte behöver tas om hand?
Det är inte markägarens hästar, och en liten väg som vi genom servitut underhåller.
Ett närliggande stall tycker vägen är bra att rida på. Vi har inga offentliga bidrag till underhåll och förutom slitage tycker hästarna att detta är en trevlig toalett.
Den bästa gödsel som finns till alla dina grönsaker och blommor och potatis. Sånt får man betala för så om jag vore dig så skulle jag ta en skottkärra och ta upp det och lägga hemma i jorden ! 🤗J Jonas928 skrev:Är det helt ok att hästars skit inte behöver tas om hand?
Gratis gödsel är ju alltid fint men då skall den vara bränd å inte grön å färskJ Jonas928 skrev:Är det helt ok att hästars skit inte behöver tas om hand?
Allra bäst är faktiskt kaninbajs, men det krävs att man har ett gäng om man vill få ihop vettig mängd med gödning 😅M Mikael eriksson8260 skrev: