19 093 läst ·
291 svar
19k läst
291 svar
Hästskit på lilla vägen till stugan
Grannar som irriterar sig på struntsaker är det ingen större mening att anstränga sig för. De hittar bara på nya struntsaker att irritera sig på. Själv har jag aldrig hört att någon klagat på hästskit på vägen trots att det inte är helt ovanligt så det krävs nog en viss gnällmentalitet för att börja tjafsa om det.pacman42 skrev:
Det finns påsar att köpa till hästens rumpa för uppsamling. Visa detta för hästägaren.J Jonas928 skrev:Är det helt ok att hästars skit inte behöver tas om hand?
Det är inte markägarens hästar, och en liten väg som vi genom servitut underhåller.
Ett närliggande stall tycker vägen är bra att rida på. Vi har inga offentliga bidrag till underhåll och förutom slitage tycker hästarna att detta är en trevlig toalett.
Skit som jag måste städa undan.
Är det bara för mig att gilla läget ?
Med mängden hästar så pratar vi inte om någon enstaka hög ibland. Vi har sommarinternat för ett stall från Göteborg också.L lbgu skrev:Grannar som irriterar sig på struntsaker är det ingen större mening att anstränga sig för. De hittar bara på nya struntsaker att irritera sig på. Själv har jag aldrig hört att någon klagat på hästskit på vägen trots att det inte är helt ovanligt så det krävs nog en viss gnällmentalitet för att börja tjafsa om det.
Har du talat med ägaren till stallet? Min erfarenhet är att de flesta stallägare och ryttare vill hålla sig väl med sina grannar. Om du i vänlig ton ber att dom tar bort hästskiten när dom ridit klart så tror inte jag att det är något som helst problem. Annars kan jag tipsa om att hästgödsel är otroligt bra att använda i trädgården om du har en sådan vid stugan. 😉
Se det från den positiva sidan, är det sådana mängder så är du antagligen självförsörjande när det gäller gödsel. Hästgödsel är attraktivt hos odlare. Bara att ta med dig en skyffel när du går och hämtar posten så blir det en naturlig rutinpacman42 skrev:
Kan inte förstå varför folks hänsyn till sina medmänniskor försvunnit mer och mer i dagens samhälle.
Folk hävdar sin rätt och tycker man att vi ska ta hänsyn till varandra så är man gnällig... 🙄
Folk hävdar sin rätt och tycker man att vi ska ta hänsyn till varandra så är man gnällig... 🙄
Förstår inte hästfolket efter tillsägelse att det är inte ok med hästskit på vägen så kan det råka anläggas en färrist vid vägens början eller lämplig plats där den omöjligen kan rundas vilket försvårar ridning.. officiellt har såklart färristen andra ändamål än att stoppa hästar för det "får" man inte.. finns exempel där man tillämpat metoden.. Att det går att rida över tät säker färist men 97% av hästarna inte vågar gå över.. är såklart en ren tillfällighet.
Vet folk där man har gjort grov färrist av järnvägsräls med stora mellanrum effektivt farthinder... vid gnäll så lades en tillfällig insats i som minskar avstånd och gör ridvägar över med lite glipor få hästar går över den..och insatsen lyftes i och ur efter årstid och lite random, vid ev kontroll av den... ett sätt att få slut på ridning när folk vägrar visa hänsyn..
Sen är det i det fallet mjuka grusvägar som vissa årstider faktiskt får skador av ridning och det får man inte göra enligt allemansrätten..
Så hårt mot hårt om det inte lyssnas på tillsägelser..
Det finns vägar att visa samma brist på hänsyn tillbaka mot hästfolk som inte fattar bättre
Vet folk där man har gjort grov färrist av järnvägsräls med stora mellanrum effektivt farthinder... vid gnäll så lades en tillfällig insats i som minskar avstånd och gör ridvägar över med lite glipor få hästar går över den..och insatsen lyftes i och ur efter årstid och lite random, vid ev kontroll av den... ett sätt att få slut på ridning när folk vägrar visa hänsyn..
Sen är det i det fallet mjuka grusvägar som vissa årstider faktiskt får skador av ridning och det får man inte göra enligt allemansrätten..
Så hårt mot hårt om det inte lyssnas på tillsägelser..
Det finns vägar att visa samma brist på hänsyn tillbaka mot hästfolk som inte fattar bättre
Så att någon skyltar om något ser du som bevis för att man får skylta om detta och att skyltens budskap måste följas? Om du ser mig snatta i en butik, tolkar du även detta som att snatteri är tillåtet?I Incinerator skrev:
En privat väg är privat.Alfredo skrev:
Vet du t.ex. att det inte är tillåtet att rida på GC-vägar?
Det går dock att få tillstånd för att förbjuda hästar på vägen, helt omöjligt är det inte. En väg i närheten av där jag bor har tillstånd till att förbjuda hästar. De har iofs en hästväg anlagd nära vägen också. Dvs en stig med bark på.P pmd skrev: