19 093 läst ·
291 svar
19k läst
291 svar
Hästskit på lilla vägen till stugan
Helt rätt, fel av mej, tur att du är smart nog att förstå att jag avsåg enskild väg när jag skrev privat väg!P pmd skrev:
du kan kalla din väg privat eller vad du vill ...
privat skyltar har egentligen ingen juridisk fastställd betydelse och man kan egentligen totalt strunta i dessa utan nån nämnvärd risk för påföljder
Vems mark den vägen går på kvittar egentligen , vem som byggt vägen kvittar också
Vi får gå ,cykla ,rida på alla vägar i normalfallet..finns ovanliga undantag
Men du får inte skada vägen med ridning dom andra två är väl nära omöjligt att finna skador efter värda namnet
En väg som går över gårdsplanen och fortsätter får också följas även där man i många fall om inte vägen fortsatt stått mitt i någons hemfridszon
Och man behöver inte fråga markägaren om man får åka motorfordon på enskild väg.. det är vägägaren som ska skylta om den vill ha förbud mot motortrafik. ingen skylt lika med lovligt eller ja icke straffbart är kanske bättre svar...
en infart på ens tomt är inte en väg egentligen en lite längre väg som slutar på nåns tomt så får man egentligen även där följa den tills man riskerar att komma in i någons hemfridszon..
privat skyltar har egentligen ingen juridisk fastställd betydelse och man kan egentligen totalt strunta i dessa utan nån nämnvärd risk för påföljder
Vems mark den vägen går på kvittar egentligen , vem som byggt vägen kvittar också
Vi får gå ,cykla ,rida på alla vägar i normalfallet..finns ovanliga undantag
Men du får inte skada vägen med ridning dom andra två är väl nära omöjligt att finna skador efter värda namnet
En väg som går över gårdsplanen och fortsätter får också följas även där man i många fall om inte vägen fortsatt stått mitt i någons hemfridszon
Och man behöver inte fråga markägaren om man får åka motorfordon på enskild väg.. det är vägägaren som ska skylta om den vill ha förbud mot motortrafik. ingen skylt lika med lovligt eller ja icke straffbart är kanske bättre svar...
en infart på ens tomt är inte en väg egentligen en lite längre väg som slutar på nåns tomt så får man egentligen även där följa den tills man riskerar att komma in i någons hemfridszon..
Redigerat:
Fast just när det gäller hästar så har de skitit på vägen i hundratals år. Eller menar du att folk förr plockade upp hästskiten. Jag tror inte heller att de ansågs hänsynslösa för att de inte gjorde det.P-plats skrev:
Skillnaden är att nu finns det en massa folk som aldrig borde lämna staden för kommer de utanför så förfasas de över saker som aldrig varit ett problem förut.
Det finns väl ofta 2 sidor på problemet
Det finns hästfolk som sköter sig utmärkt visar hänsyn och det kanske ibland ligger en eller två kvarglömda hästskitar på vägen och ingen bryr sig..
Och det finns områden där det ligger en många stora stall på ett litet område med ett stort antal hästar och dom bästa vägarna med minst trafik blir hopplöst överbelastade och vägen består ibland av mer hästskit än vägyta.. Har man då likt ts en väg man själv sköter om så kan det blir lite väl mycket hästar och hästskit än vad man ska behöva tåla och när stall på det sättet överbelastar sin omgivning så ingår det faktiskt inte ,i vad omgivningen ska behöva tåla..
källa tex.. https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/ridning/
En del hästfolk tror dom bara har rättigheter och inga skyldigheter , då slutar det inte sällan i konflikter och åtgärder som begränsar eller omöjligör..
Så att hästar skitit på vägen i 100 tals år är liksom inget bra argument i sakfrågan.. lika dåligt som jag kan råka testa tjuvlarmet på garaget varje gång hästar passerar där det även sitter sirener riktade mot vägen för maximal effekt...Självklart en ren olyckshändelse...
personligen ogillar jag bajs där jag ska vara oavsett om det är från häst hund katt kossa osv Vill man att jag ska visa hänsyn så krävs det att även du visar hänsyn annars försvinner min hänsyn illa kvickt och dom flesta vet att hästar är flyktdjur så det kan leda till olika problem..
SÅ vill man som hästägare ha kvar sin möjlighet att fritt rida i sin omgivning så bör man nog verkligen se till att inte reta på sig sin omgivning av att lämna hästskit överallt, man kan faktiskt stiga av och sparka ner det i diket eller åka dit sen med en spade och skyffla bort det. och vill man bli visad hänsyn är det klokt att också visa hänsyn till andra människor
Det finns hästfolk som sköter sig utmärkt visar hänsyn och det kanske ibland ligger en eller två kvarglömda hästskitar på vägen och ingen bryr sig..
Och det finns områden där det ligger en många stora stall på ett litet område med ett stort antal hästar och dom bästa vägarna med minst trafik blir hopplöst överbelastade och vägen består ibland av mer hästskit än vägyta.. Har man då likt ts en väg man själv sköter om så kan det blir lite väl mycket hästar och hästskit än vad man ska behöva tåla och när stall på det sättet överbelastar sin omgivning så ingår det faktiskt inte ,i vad omgivningen ska behöva tåla..
källa tex.. https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/ridning/
En del hästfolk tror dom bara har rättigheter och inga skyldigheter , då slutar det inte sällan i konflikter och åtgärder som begränsar eller omöjligör..
Så att hästar skitit på vägen i 100 tals år är liksom inget bra argument i sakfrågan.. lika dåligt som jag kan råka testa tjuvlarmet på garaget varje gång hästar passerar där det även sitter sirener riktade mot vägen för maximal effekt...Självklart en ren olyckshändelse...
personligen ogillar jag bajs där jag ska vara oavsett om det är från häst hund katt kossa osv Vill man att jag ska visa hänsyn så krävs det att även du visar hänsyn annars försvinner min hänsyn illa kvickt och dom flesta vet att hästar är flyktdjur så det kan leda till olika problem..
SÅ vill man som hästägare ha kvar sin möjlighet att fritt rida i sin omgivning så bör man nog verkligen se till att inte reta på sig sin omgivning av att lämna hästskit överallt, man kan faktiskt stiga av och sparka ner det i diket eller åka dit sen med en spade och skyffla bort det. och vill man bli visad hänsyn är det klokt att också visa hänsyn till andra människor
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
I princip allt gris som används är stenkross. Hur sand får tas och användas är sen länge rätt hårt reglerat, plus att kross med lite kantigare form håller ihop bättre.Appendix skrev:
Man kan förstås använda så grova fraktioner att det är tungt/obekvämt att gå i för både folk och fä, men det går som sagt inte bara ut över hästar. Det blir svårt att cykla eller köra barnvagn i också, exempelvis. Mer sannolikt har vägarna varit så dåliga att man först lagt på ett nytt grovt bärlager och sen (eventuellt, beroende på vad vägarna används till mer än skogsmaskiner) kommer komplettera med ett finare slitlager.Appendix skrev:
Men visst, hatar man hästtjejer och är villig att leva med konsekvenserna i övrigt kan man ju göra så och på det viset hålla dem borta några år tills vägen satt sig (vilket ju sker med tiden även med grovt grus).
Samhället och folks värderingar ändras på gott och ont.L lbgu skrev:Fast just när det gäller hästar så har de skitit på vägen i hundratals år. Eller menar du att folk förr plockade upp hästskiten. Jag tror inte heller att de ansågs hänsynslösa för att de inte gjorde det.
Skillnaden är att nu finns det en massa folk som aldrig borde lämna staden för kommer de utanför så förfasas de över saker som aldrig varit ett problem förut.
För 100 år sedan plockade inte folk upp men för 25 år sedan så gjorde fler det.
Skillnaden är att man både för 25 och 100 år sedan visade folk mer hänsyn till andra människor än de gör idag, vare sig om de är från stan eller landet.
Redigerat:
Fast rent generellt kan man nog säga att ju längre tid tillbaka du går så ju mindre hänsyn visades mot andra människor. Läste just en artikel om hur engelsmännen rekryterade folk till sina fartyg på 1700-talet, du hade nog inte tyckt att det var ett sätt som visade hänsyn till andra människor.P-plats skrev:
Sen tror jag inte den allmänna uppfattningen är att hästskit ska plockas upp. De flesta som rider/kör gör det definitivt inte, skulle uppskatta det till en otroligt liten andel som gör det. Eller menar du att en som är ute och tränar t.ex. travhästar på grusvägar ska stanna till ifall hästen skiter. Blir helt absurt. Eller att man ska ta en runda med bilen och köra runt och plocka efteråt, bara löjligt, ingen normal människa tycker det är en bra ide. Eller turridning med kanske 10-15 ekipage, det funkar helt enkelt inte att stanna och plocka skit varje gång. Det är som med de kanske 20 kilo jord/lera från bondens traktor som kan hamna på vägen efter att bonden lämnat åkern. Ingen tycker väl bonden är hänsynslös för att han låter det ligga kvar. Kan vara rätt mycket skit ifall han just kört ut gödsel.
Du och en del andra skulle må bra av att göra praktik i ett svinstall nån vecka, efter det skulle du inte bry dig så mycket om du såg en hästskit på vägen
När jag tagit olika körkort och vid maskinförarutbildningar så har jag alltid fått lära mig att man ska göra rent hjulen innan man kör ut på en väg för att förhindra olyckor eller obehag för andra.L lbgu skrev:Fast rent generellt kan man nog säga att ju längre tid tillbaka du går så ju mindre hänsyn visades mot andra människor. Läste just en artikel om hur engelsmännen rekryterade folk till sina fartyg på 1700-talet, du hade nog inte tyckt att det var ett sätt som visade hänsyn till andra människor.
Sen tror jag inte den allmänna uppfattningen är att hästskit ska plockas upp. De flesta som rider/kör gör det definitivt inte, skulle uppskatta det till en otroligt liten andel som gör det. Eller menar du att en som är ute och tränar t.ex. travhästar på grusvägar ska stanna till ifall hästen skiter. Blir helt absurt. Eller att man ska ta en runda med bilen och köra runt och plocka efteråt, bara löjligt, ingen normal människa tycker det är en bra ide. Eller turridning med kanske 10-15 ekipage, det funkar helt enkelt inte att stanna och plocka skit varje gång. Det är som med de kanske 20 kilo jord/lera från bondens traktor som kan hamna på vägen efter att bonden lämnat åkern. Ingen tycker väl bonden är hänsynslös för att han låter det ligga kvar. Kan vara rätt mycket skit ifall han just kört ut gödsel.
Du och en del andra skulle må bra av att göra praktik i ett svinstall nån vecka, efter det skulle du inte bry dig så mycket om du såg en hästskit på vägen![]()
Lik väl som mina föräldrar alltid lärt mig allmänt hyfs och att visa hänsyn till mina medmänniskor.
Nu har jag inte levt på 1700-talet eller arbetat just i ett svinstall men tro mig, jag har gjort arbeten som många sluppit göra. Trotts detta så anser jag att man ska försöka ta bort skiten efter sig...
Tur vi alla är olika och släpper här detta ämne.
Jag kan lova dig att det inte finns en enda bonde som tvättar sina hjul innan han åker från åkern ut på vägen. Tror du att det är så det går till så lever du i en fantasivärld. Eller anser du att de ska ta med sig tvättutrustning till åkern och tvätta hjulen?P-plats skrev:
Det är dock inte ett seriöst argument för att fortsätta med det.L lbgu skrev:
När hästar var arbetsredskap så behövde man flytta hästar längs vägar. Numera är inte hästar arbetsredskap i skogs-och jordbruk. Även om det finns ett fåtal bakåtsträvare som forsätter att använda hästar i det sammanhanget så är de så få att de kan räknas som mätfel.
Det tvivlar jag stort på. Numera är det i alla fall i mina trakter några få "storbönder" som arrenderar stora arealer åkermark. Den kan vara belägen flera mil från den egna gården och det finns absolut inga egna vägar att nyttja.P pmd skrev: