En anledning till att man ser olika på hundskit och hästskit, är att med hundskit följer en icke försumbar smittorisk för människor, medan hästskit från enkelmagad gräsätare i helt princip saknar sådan risk.

Hästskit, fungerar dessutom att använda som gödning för odling utan att den först behöver ligga och brinna.
Hästyskit består av en står andel halvsmälta växtfibrer som har en effekt som jordförbättring, förutom näringsämnen.

Rosor och pioner i synnerhet,kan enkelt gödslas med färsk hästskit, och några skottkärror hästskit till grönsakslandet är mumma för att få en bra skörd.

S skogaliten skrev:
En anledning till att man ser olika på hundskit och hästskit, är att med hundskit följer en icke försumbar smittorisk för människor
Så är det säkert men jag är nyfiken på den juridiska skillnaden. Var definieras det att man som du säger "ser olika" på skitformerna? Vart finns stödet i lag, domar, praxis, doktrin eller annan rättskälla? Att en häst ibland ses som ett fordon tycker jag inte riktigt förklarar det.

En skitsak kan tyckas men vi är trots allt i juridikdelforumet och här brukar vi inte nöja oss med att konstatera att man ser olika på två likartade företeelser. Vi brukar vilja förstå varför.

Är det månne så enkelt att kommunala regler utfärdade med stöd av ordningslagen brukar behandla hundskit men inte hästskit?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Det finns ju såna där påsar att sätta vid arslet på hästen som då mesta skiten hamnar i det var väl rätt vanligt att såna användes på den tiden hästen faktiskt användes som transportmedel och inte som idag för nöjesåkning..

Men det är väl som vanligt det är väl inte så kul att hålla på med den bajspåsen med skit men sen när det ligger på vägen och nån annan ska ta reda på skiten, så är det plötsligt bara gratis gödning till omgivningen.. viss dubbelmoral där.. man vill inte hålla på med skiten men andra ska helst acceptera den som nåt man får leva med..

Vore dags att hästarnas fördelar i trafiken tas bort och begränsas och att lagarna anpassas till dagens verklighet och att vissa bitar förtydligas då vissa hästfolk har jäkligt svårt att visa hänsyn.. man tror man bara har rättigheter och aldrig några skyldigheter... men det är ju det vi ser allt mer av i trafiken där folk tröttnar ur och skrämmer hästar ibland av oförstånd ibland som olyckshändelse sen ibland så tror jag det är ett rätt medvetet val och ett svar tillbaka på den misslyckade hänsynen från vissa hästfolk..

Sen helt ärligt så finns det en hel del hästfolk med totalt avsaknad av eget omdömme man rider på ställen med hård trafik med hästar som är för dåligt trafiktränade och sen när deras häst blir skrämd av normala trafikljud då är det plötstligt nån annans fel som inte visar hänsyn till hästen..
Skulle fan krävas nivå på utbildning på hästar där både häst och ryttare ska över en viss nivå för att få vara ute i trafiken och vingla omkring eller så kanske det skulle rent begränsas vart man får rida för en del saknar helt eget omdömme om vad som är lämpligt

Sen kan man verkligen fundera om hästskiten verkligen är så jäkla bra och ofarlig när så många hästar idag inte kan skickas på slakt för köttet är för fullt i mediciner och skit och duger inte till människoföda utan skickas på destruktion.. så att hästskiten automatiskt skulle vara lämplig som gödning i grönsakslandet ställer jag mig lite frågande till ,, dessutom känns det rätt långt offtopic och knappast som en lösning för ts..

Om hästskiten är i för stora mängder och tråkig att ta reda på så tror jag det är mer volym än ts har behov av eller är önskvärt med "gratis gödning"

med den logiken så kan man ju börja dumpa mycket bra att ha saker hos hästfolket då som kan komma till nytta på olika vis då det är bra grejor....

Nej hästskit på fel ställe är inte en gåva...

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
"Blöja" för hästar används i New York och i andra storstäder, så den fungerar tydligen bra.

Rörande gödsling. Jag har svårt att se att en frusen hög med gödsel gör sig bra i rosenlandet i januari. Om man får loss den från vägen ens...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande gödsling. Jag har svårt att se att en frusen hög med gödsel gör sig bra i rosenlandet i januari. Om man får loss den från vägen ens...
Givetvis lägger man det i en egen hög tills det är dags att använda. Finns säkert något hörn av tomten du kan gömma undan det. Går säkert utmärkt att bara lägga det i komposten ifall man har någon.

L lbgu skrev:
Givetvis lägger man det i en egen hög tills det är dags att använda.
Får man ha gödselhögar liggande?

F fribygg skrev:
Får man ha gödselhögar liggande?
Folk är olika, men jag skulle aldrig ens fundera om ifall det krävdes tillstånd för en liten hög med hästskit på tomten.
Om du sett en riktig gödselhög skulle du knappast kalla lite hästskit insamlat från vägen utanför för gödselhög.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om du sett en riktig gödselhög skulle du knappast kalla lite hästskit insamlat från vägen utanför för gödselhög.
Det gjorde jag inte heller.

Skitstövlar som inte plockar upp eller sparkar undan efter sina hästar vet jag är tillåtet så det behövde jag inte fråga om..

• Gilla
Namnethär
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Skitstövlar som inte plockar upp eller sparkar undan efter sina hästar vet jag är tillåtet så det behövde jag inte fråga om..
I min värld är man snarast skitstövel ifall man kräver att andra som gör saker som varit fullt normalt/lagligt i 100-tals år ska bete sig som om det de gjorde var olagligt på något sätt. Tänk på att det finns folk som rider som behöver en pall eller liknande bara för att komma upp på hästen. Att då komma och kräva att de ska hoppa av hästen bara för att den skitit är helt absurt och visar bara att du har noll förståelse.

Svär du åt bonden som lämnat +20 kg lera (eller kanske gödsel om det varit gödselspridning) på vägen när traktorn kör ut från åkern. Överkänsligt folk finns det tyvärr gott om.

L lbgu skrev:
Tänk på att det finns folk som rider som behöver en pall eller liknande bara för att komma upp på hästen.
Är du kortväxt eller har svårt att röra dej kanske du skulle överväga blöja på hästen?

• Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Svär du åt bonden som lämnat +20 kg lera
Det gör nog många.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B BiggeTheKing skrev:
Hej
Har hamnat i bråk med hästägare som tycker på grund av gammal hävd att det är okej att lämna skiten på vägen . Deras resonemang säger att det är okej om du släpper minst 2,5 kilo då har man inga krav på sig.
Så blir du nödig så se till att nå vikten.
Det som fick mig att bråka var att skithögarna läs 2,5 kilo plus plus lämnades på vägen och blev djupfrysta och sabbade en hel del saker som ingen hästägare vill känna ansvar att betala för.
Tappar jag avgassystemet så nog tar jag rätt på eländet.
Det är lagarna som är uråldriga och saknar relevans
De där 2.5kg som de hänvisar till är en myt. Finns inget specat i nån lag om mängd hästskit.
Hänvisar de till det så har de antingen gått på en myt eller så försöker de använda det för att skapa osäkerhet och få andra att inte orka bråka

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det är lite lustigt, alla hästgårdar jag passerar har noll och ingen hästskit på vägarna i anslutning till deras gods. Skit inte där du sover men hos andra går bra?

"Det är ju bara gödsel" "Det försvinner efter ett tag" "Så var det överallt för 200 år sedan" är argument som inte håller. Om ingen (av någon outgrundlig anledning) uttryckligen har bett om att få färsk, ej brunnen hästskit levererad sporadiskt på vägarna (och i förlängningen på bilen, skorna, cykeln etc), är det ren hyfs att städa undan efter sig.

Ta bort skiten, ner i diket eller ta hem själv om du är så förbenat glad i gödsel och låt övriga få slippa skiten på vägarna, det borde inte vara svårare än så.

• Gilla
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör nog många.
Men jag har aldrig sett någon starta trådar om att bönder borde tvätta vägen efter att de skitat ner den. Så folk verkar ju ändå tycka att det är ok för bonden att göra så.Går du på en väg efter att en häst skitit på den så är det väldigt enkelt att undvika att trampa i skiten. Men samma väg efter att en traktor skitat ner den så får du titta på marken i +50 meter ifall du inte vill skita ner skorna. Bonden är också företagare så då borde man kunna kräva mer än efter en 13-årig tjej som ridit förbi.

Själv har jag inget problem med varken hästar eller traktorer som skitar ned, de är en naturlig del av en levande landsbygd.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är du kortväxt eller har svårt att röra dej kanske du skulle överväga blöja på hästen?
Du verkar inte ha sinne för proportioner.

Betala en massa pengar för en blöja som egentligen inte behövs eftersom det inte finns något lagkrav på att plocka upp hästen, men någon gör det kanske för att en väldigt jobbig Ove-typ bor längs vägen. Sen är jag tveksam till hur bra dessa är, lär säkert ofta irritera hästen. Och ytterligare en detalj som ska skötas/rengöras efter varje runda.
Det blir otroligt mycket mer omständligt för folk som sysslar med hästar ifall de ska vara tvungna att plocka upp skiten. Ibland är det antagligen direkt farligt att göra det. Vanlig sulkykörning och hästen skiter. Det blir rätt många meter innan du har fått stopp på hästen. Sen går det ju inte att vända på vägen normalt. Så ska man släppa hästen + sulkyn lös när man går och plockar upp skiten. Ifall du tänker lite så borde du inse att det inte går att göra på ett bra sätt. Och alternativet att ta bilen ut och plocka skiten efteråt är nog orealistiskt för de flesta.

Jämför detta med det besvär några hästskitar på vägen orsakar. Nån gång kanske någon trampar i skiten av misstag, men samtidigt är de rätt stora så det ska mycket till för att missa dem. De besvär som finns är i vilket fall mycket mindre än allt extrabesvär som drabbar hästfolk ifall de inte får skita ner vägen. Bilar blir skitiga av allt möjligt på vägen så en hästskit mer eller mindre lär inte göra stor skillnad.

• Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.