L lbgu skrev:
Att folk hatar ryttare för att de gör något som varit normalt i 100-tals år och även är fullt lagligt beror antagligen på något mentalt problem hos de som hatar.
Det var fullständigt normalt och lagligt att prygla ungarna fram till för några decennier sedan. Idag tycker gemene man ganska illa om någon som sina eller andras ungar stryk. Kanske till och med hatar. Något som för 50 år sedan dessutom av många tycktes vara en bra sak, och som i många länder fortfarande anses vara nästan nyttigt för kidsen att få lite stryk.

Man har inte mentala problem för att man anser barnaga är något dåligt. Tiderna förändras!

Skulle inte förvåna eller orsaka mig obehag om ridning på vägar i framtiden dels kräver en trafikförsäkring av hästen och dels antingen förarbevis eller åtminstone ansvar för hästens framfart. Att man idag är strikt ansvarig för vad en 6-kilos vovve hittar på men inte vad ett 600-kilos flyktdjur som framförs i bostadsområde är för många ett mysterium.

• Gilla
Namnethär och 8 till
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
Menar du att jag inte ska behöva acceptera skoterförarna som kör lagligt? Inte ens polarisförarna som kör olagligt går ju att få bort 🤔
Känns som vi är på väg offtopic med dina gissningar på vad mitt användarnamn kommer ifrån... 😁

jodå jag såg ditt inlägg #141 också..

Om du ser oljuden från dom som hästskit så är det ju helt ok att leva med då...😂 enligt vissa uppfattningar i tråden iaf😁

Ska vi sänka oss till funderingar på användarnamn och i från det försöka utläsa folks intressen och hobby ifrån dessa så... ja
vissa andra användarnamn låter ju direkt taget från närmaste herrtidning 😂😁😂

nej jag tror vi skippar den leken med att försöka läsa ut folks intressen ur användarnamn på byggahus det blir nog nåt för en egen tråd isåfall

• Gilla
  • Haha
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
M
P polaris78 skrev:
Känns som vi är på väg offtopic med dina gissningar på vad mitt användarnamn kommer ifrån... 😁

Om du ser oljuden från dom som hästskit så är det ju helt ok att leva med då...😂 enligt vissa uppfattningar i tråden iaf😁

Ska vi sänka oss till funderingar på användarnamn och i från det försöka utläsa folks intressen och hobby ifrån dessa så... ja

nej jag tror vi skippar den leken med att försöka läsa ut folks intressen ur användarnamn på byggahus det blir nog nåt för en egen tråd isåfall
Du har fortfarande inte svarat på hur många stall du har vid ditt boende eller hur mycket hästskit du själv får flytta på vid vägen där du bor 😏

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
M
P polaris78 skrev:

Du är rolig du. Vilken parodi🤣

P polaris78 skrev:
dina gissningar på vad mitt användarnamn kommer ifrån
Jag tror du fick en UGM-27 på tårna när du gjorde lumpen -78.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
Du har fortfarande inte svarat på hur många stall du har vid ditt boende eller hur mycket hästskit du själv får flytta på vid vägen där du bor 😏
beror på hur stor ring runt oss om man räknar ,det finns gott om stall i varierande storlekar..

Och nej jag hatar inte hästägare men det finns en del arroganta idioter som är hästägare som tror att man bara har rättigheter och att allemansrätten är helt villkorslös rätt att rida vart man vill när man vill, riktigt så bra och villkorslös är den ju inte.. inte störa inte göra skador inte skapa olägenhet

Men vi har vägförening och det finns flera stora vägföreningar runt om oss och även några mindre och det har i ungefär häften varit upp olika former av klagomål på hästskit på vägarna och olika förfrågningar från vissa av stallen som bedriver mer företagsverksamhet med tur ridning och liknande verksamheter så det har varit villkoret att visst får ni låna våra vägar men hästskit på vägen kan göra att det blir nej på nästa omröstning och då inte går att få tillstånd för att rida på våra vägar.. så flera av stallen som håller i tur ridningar och är inblandade ser till att det inte ligger hästskit på vägarna då man vill undvika problem då det finns en viss irretation över hästskit på vägarna och det är tillräckligt många för att få majoritet i flera av vägföreningarna.. jag är själv med i två olika vägföreningar då jag har två hus i närområdet..

Vägföreningar gör folk mer engagerade och mer intresserade av vägen än dom som bor och har kommunal väg utanför och sen gör det ju att folk träffas och pratar och såklart dyker saker som folk ogillar upp och få tycker att hästskit på vägen är nåt positivt

SÅ både rallyn som vill låna vägen och häststall med nån from av företagsverksamhet så kan ju stallen behöva tillstånd av vägföreningarna att använda vägarna i stor omfattning så blir det ju en fråga om folk sköter sig eller inte om det blir fortsättning eller ett nej ni kan sköta er rid verksamhet nån annanstans..
Rally sköter vårbruket på hela grusdelen hyvling och dammbindning på och sen igen efter rallyt så där sparar det ju en hel del pengar att säga ja..

Att hästfolket håller skiten borta från vägen oavsett vilken häströv det ramla ut ur får nog ses som en rätt enkel grej att hålla sig på rätt sida och få låna vägarna eller vill ni betala så vi kan ta ut nån som med traktor sopar bort skiten från vägbanan några ggr om året var en av argumenten i en av vägföreningarna.. plötsligt var det inga problem alls att få bort skiten från vägen..

Eftersom dom stall som bedriver mer affärsverksamhet som tur ridning ridskolor eller kan räcka med hyra ut boxplatser inte kan nyttja allemansrätten hur som helst utan behöver tillstånd på vägar som man rider mycket på.. källa ja bland annat

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/ridning/

• Gilla
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
M
P polaris78 skrev:
beror på hur stor ring runt oss om man räknar ,det finns gott om stall i varierande storlekar..

Och nej jag hatar inte hästägare men det finns en del arroganta idioter som är hästägare som tror att man bara har rättigheter och att allemansrätten är helt villkorslös rätt att rida vart man vill när man vill, riktigt så bra och villkorslös är den ju inte.. inte störa inte göra skador inte skapa olägenhet

Men vi har vägförening och det finns flera stora vägföreningar runt om oss och även några mindre och det har i ungefär häften varit upp olika former av klagomål på hästskit på vägarna och olika förfrågningar från vissa av stallen som bedriver mer företagsverksamhet med tur ridning och liknande verksamheter så det har varit villkoret att visst får ni låna våra vägar men hästskit på vägen kan göra att det blir nej på nästa omröstning och då inte går att få tillstånd för att rida på våra vägar.. så flera av stallen som håller i tur ridningar och är inblandade ser till att det inte ligger hästskit på vägarna då man vill undvika problem då det finns en viss irretation över hästskit på vägarna och det är tillräckligt många för att få majoritet i flera av vägföreningarna.. jag är själv med i två olika vägföreningar då jag har två hus i närområdet..

Vägföreningar gör folk mer engagerade och mer intresserade av vägen än dom som bor och har kommunal väg utanför och sen gör det ju att folk träffas och pratar och såklart dyker saker som folk ogillar upp och få tycker att hästskit på vägen är nåt positivt

SÅ både rallyn som vill låna vägen och häststall med nån from av företagsverksamhet så kan ju stallen behöva tillstånd av vägföreningarna att använda vägarna i stor omfattning så blir det ju en fråga om folk sköter sig eller inte om det blir fortsättning eller ett nej ni kan sköta er rid verksamhet nån annanstans..
Rally sköter vårbruket på hela grusdelen hyvling och dammbindning på och sen igen efter rallyt så där sparar det ju en hel del pengar att säga ja..

Att hästfolket håller skiten borta från vägen oavsett vilken häströv det ramla ut ur får nog ses som en rätt enkel grej att hålla sig på rätt sida och få låna vägarna eller vill ni betala så vi kan ta ut nån som med traktor sopar bort skiten från vägbanan några ggr om året var en av argumenten i en av vägföreningarna.. plötsligt var det inga problem alls att få bort skiten från vägen..

Eftersom dom stall som bedriver mer affärsverksamhet som tur ridning ridskolor eller kan räcka med hyra ut boxplatser inte kan nyttja allemansrätten hur som helst utan behöver tillstånd på vägar som man rider mycket på.. källa ja bland annat

[länk]
Ja, men då är det ju inga problem. Hästfolket går ju då bevisligen att tala med och de som bedriver verksamheter ser till att få bort skiten. Då har jag svårt att förstå dina tidigare inlägg och olika haranger om hur folk fungerar. De flesta människor går att tala med och komma överens med det är min erfarenhet. Sedan finns det Polarisförare som kopplar bort hjärnan då dom tar på sig hjälmen men det är en annan fråga😏

• Haha
Abies koreana
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Så finns många hästgårdar där man kan åka 70 km över gårdsplanen och så länge ingen blev påkörd eller nästan så det då inte straffbart
Det här är i allt väsentligt inte sant. Hastigheten måste enligt 3 kap. 14 § trafikförordningen. anpassas till situationen och att bränna på i sjuttio över en gårdsplan är knappast ett trafiksäkert beteende. Att det inte kommer gömma sig en polis bakom en höbal och sätta dit en är en annan sak.

Det står dig naturligtvis fritt att hänga upp dig på hästtjejer och det de gör, men dina paralleller är kassa.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Se det från den positiva sidan, är det sådana mängder så är du antagligen självförsörjande när det gäller gödsel. Hästgödsel är attraktivt hos odlare. Bara att ta med dig en skyffel när du går och hämtar posten så blir det en naturlig rutin ;)
Exakt, nu med konstgödselkrisen lär det bli dyrt med gödsel. Hästskit är jättebra att lägga på komposten. Jag har annars haft med mig plastpåse och en liten spade på mina hundpromenader och plockat upp det jag fått tag på.ill min trädgård

B byggmaja skrev:
Exakt, nu med konstgödselkrisen lär det bli dyrt med gödsel.
Lär bli? Jag tycker det har varit svindyrt i rätt många år redan...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Patrik440
F Fresafres skrev:
Ärligt vem fan bryr sig om lite hästskit. Det regnar väl bort?
Vad är din adress?

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Så finns många hästgårdar där man kan åka 70 km över gårdsplanen och så länge ingen blev påkörd eller nästan så det då inte straffbart, men kan lova att få uppskattar det... är det samma logik som gäller där också då att eftersom det inte står att det är förbjudet så är det bara att acceptera...
Du lyckas bara bevisa att du inte har något sinne för proportioner.

Det stora problemet med ditt resonemang är att folk aldrig tyckt att det varit OK att köra i 70 km/h över någon annans gårdsplan. Men när det gäller hästar som skiter på vägen så har det alltid ansetts ok. Även idag är jag helt säker på att den överväldigande majoriteten av befolkningen anser att det inte är något problem. Så att förbjuda det genom lagstiftning tror jag inte kommer att ske då politiker inte vill förlora röster.

Det handlar givetvis bara om att folk som tappat kontakt med verkligheten inte kan acceptera saker som stör den idyll de förväntar sig när de lämnar staden. Nu för tiden klagar ju folk på bönder som gödslar så det stör deras grillning eller att korna i grannhagen drar med sig flugor, så att en del lika lättkränkta klagar på att det ligger hästskit på en grusväg är väl tyvärr vad man får förvänta sig av den moderna människan. Men än har de inte blivit i majoritet som tur är. Den dagen dessa tomtar får bestämma lär massvälten komma som ett brev på posten. (komma som ett brev på posten känns lite antikt att skriva ;))

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det var fullständigt normalt och lagligt att prygla ungarna fram till för några decennier sedan.
Du och polaris78 verkar ha ungefär samma sinne för proportioner ;)

P polaris78 skrev:
jag är själv med i två olika vägföreningar då jag har två hus i närområdet..
Du bekräftar nog bara fördomen att s.k. Ove-typer lätt kan få stor påverkan när det gäller den typen av föreningar som de flesta egentligen saknar något större engagemang för.

J
Jag tycker man ska ha respekt för sina grannar.

Ingen vill väl ha skit precis utanför grinden man kliver i. Eller att folk ska köra skoter eller bil i 70 precis utanför dörren.

Har man respekt åt båda håll så bör man kunna samsas. Plockar man upp skiten efter sig så kan man troligen få fortsätta rida där men om man inte sköter sig så plötsigt står en färist eller grind där.

Kör man för fort så kan man nog räkna med andra konsekvenser.

Häromdagen åkte jag förbi den lokala skolan/dagiset som ligger några hundra meter från där jag bor. Framför mig kebabvänder en bil mitt på vägen, krånglar istället för att vända på lämplgt ställe. Lägger sig sen och slickar min röv längs med hela villagatan (som är 30km/h och där man konstant möter barn till fots och på cykel och föräldrar med barnvagn) för att sen köra om mig PÅ ett övergångsställe / farthinder. Jag kör ca 25-30 km/h vilket är rimligt, jag saktar ned om jag möter en 8-åring på cykel. Givetvis slår jag regnr på bilen som ägs av en "skönhetsfirma". På samma adress finns en annan inte så vanlig bil, en likadan brukar många morgonar stå parkerad i fel körriktning. Jag fattar inte, om man har egna barn man släpper vid skolan, varför kör man rally därifrån sen. Utanför skolan är det extra viktigt att köra försiktigt och inte hålla på och konstra med att parkera och vända hur som helst. Det är så enormt lätt att ett barn kommer från ett skymt läge. Jag har sett liknande saker innan, när mina barn gick på skolan. Då visste jag ju exakt vems föräldrar som gjorde detta. Ofta samma föräldrar gång på gång som hade "bråttom".

Jag kan inte fatta att inte folk kan visa respekt och hänsyn. Klart att folk ska få rida eller gå ut med hunden, eller köra med sin snöskoter. Men man kan försöka sköta det snyggt. Att skita ned och köra som en galning när alla vet vem som gör det är så otroligt dumt.

Om ridskolan bajsar ned och det inte går att plocka direkt, är det väl bara att nån på ridskolan (eller om det nu var ett privat stall) tar bilen eller en promenad ett par gånger i veckan och sopar upp skiten? Ställer man till med nåt men tar ansvar för det så brukar det oftast gå att komma överens. Hästar bajsar, så det är väl inget konstigt med det. Bara man inte tror nån annan ska plocka upp det...

Kanske ska du gå och rasta hunden utanför ridskolans entre / parkering, lite hundskit utanför dörren behöver man väl inte plocka upp... :D

• Gilla
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.