453 läst ·
7 svar
453 läst
7 svar
Hårfärg på plastmatta
Hur får jag bort svart hårfärg på plastmatta??
Ganska stor fläck
Ganska stor fläck
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 326 inlägg
Använd inte aceton på plastmattan. Det löser upp golvet med de typer av plast som används och det förstörs permanent. Sprit (etanol) kan också vara lurigt, så testa försiktigt.
Skratta inte men testa sånna våtservetter som man har till småbarn.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 326 inlägg
Eftersom jag ändå bokade tid för klippning, frågade jag min frisör om detta. Hon hade någon gång använd hårblekning på en ljus bordsskiva med framgång. Ingen mer info än så, men det är väteperoxid i blekningen.
Kanske pröva med vanliga fläckborttagare till tvätt som Vanish och liknande. Då bleks fläcken mer än den tas bort. Här på forumet avhandlades natriumperkarbonat som blekmedel i tralltvätt.
Kanske pröva med vanliga fläckborttagare till tvätt som Vanish och liknande. Då bleks fläcken mer än den tas bort. Här på forumet avhandlades natriumperkarbonat som blekmedel i tralltvätt.
Jag var i samma situation som TS. Jag provade i ökande aggressvitetsordning alla kemikalier jag kunde komma på från sprit till oxalsyra. Hade även en provbit av golvmattan som jag först kunde testa på. Men inget gav något som helst resultat.
Det som till sist löste problemet (med beröm) var väteperoxid och ljus, i linje med det som @Johan Gunverth föreslår. Något i den här stilen gjorde jag:
Köpte starkast tillåtna väteperoxid i färghandeln.
Hällde ut på golvet över det fläckade området.
Lade över någon transparent plastbehållare *
Satte en stark lampa över det hela **
Lät verka över några dagar (minns ej hur länge, kan ha varit vecka också).
* Minns inte riktigt varför. Men det hindrar ju avdunstning. Kanske också håller kvar bildad syrgas/ozonmiljö.
** Jag har visserligen tillgång till UV-ljus, men tror att det var en glödlampa på väldigt nära håll.
Natriumperkarbonat som på sätt och vis är bunden väteperoxid skulle kunna vara ett lovande alternativ enligt tråden här på BH. Men det testade jag aldrig.
Det som till sist löste problemet (med beröm) var väteperoxid och ljus, i linje med det som @Johan Gunverth föreslår. Något i den här stilen gjorde jag:
Köpte starkast tillåtna väteperoxid i färghandeln.
Hällde ut på golvet över det fläckade området.
Lade över någon transparent plastbehållare *
Satte en stark lampa över det hela **
Lät verka över några dagar (minns ej hur länge, kan ha varit vecka också).
* Minns inte riktigt varför. Men det hindrar ju avdunstning. Kanske också håller kvar bildad syrgas/ozonmiljö.
** Jag har visserligen tillgång till UV-ljus, men tror att det var en glödlampa på väldigt nära håll.
Natriumperkarbonat som på sätt och vis är bunden väteperoxid skulle kunna vara ett lovande alternativ enligt tråden här på BH. Men det testade jag aldrig.
Redigerat:
Min sedan flera år framlidna mor var frisörmästare med egen verksamhet så jag har en del erfarenhet av sådana fläckar.
Det kan gå att bleka lite med väteperoxid som nämnts ovan, men risken är att det även bleker färgpigmentet som ska vara i mattan (om den nu inte är väldigt ljus från början).
Tyvärr har du inte några större möjligheter att få det riktigt bra.
Och använd INTE lösningsmedel som bensin, förtunning eller aceton!!
Det kan gå att bleka lite med väteperoxid som nämnts ovan, men risken är att det även bleker färgpigmentet som ska vara i mattan (om den nu inte är väldigt ljus från början).
Tyvärr har du inte några större möjligheter att få det riktigt bra.
Och använd INTE lösningsmedel som bensin, förtunning eller aceton!!
Klicka här för att svara