181 läst ·
8 svar
181 läst
8 svar
Korkoplastmatta som luktar, åtgärder?
Hej! Vi har en övervåning som det ligger korkoplastmatta på som luktar väldigt skarpt. Vi har tänkt att åtgärda detta men vet inte på vilket sätt som är bäst.
Korkoplasten är från runt 78 men sattes tyvärr in för 6-7 år sedan då det sparats i alla år, inte av oss... Därav är limmet under "nytt". Det är lagt på spånskiva.
Är det enda sättet att slippa lukten att riva bort det? Golvet är väldigt sprött och delaminerar sig lätt, tror även att en del spånskiva skulle rykas med upp. Skulle det gå att spärrmåla och/eller plasta in med ångspärr istället? Planen är att lägga ett klickgolv.
Någon som har erfarenhet med liknande jobb eller korkoplast?
Korkoplasten är från runt 78 men sattes tyvärr in för 6-7 år sedan då det sparats i alla år, inte av oss... Därav är limmet under "nytt". Det är lagt på spånskiva.
Är det enda sättet att slippa lukten att riva bort det? Golvet är väldigt sprött och delaminerar sig lätt, tror även att en del spånskiva skulle rykas med upp. Skulle det gå att spärrmåla och/eller plasta in med ångspärr istället? Planen är att lägga ett klickgolv.
Jag har rätt mycket korkoplast från 1982 i huset. Den slutar nog aldrig lukta. Men numera känner jag lukten bara om jag har täckt över golvet med något och sedan sniffar under övertäckningen. Hade t ex ett plastunderlag för en kontorsstol där lukten kom fram varje gång jag lyfte det.
Med det sagt så tror jag att vanlig ångspärrsplast räcker bra för att slippa lukten. Det kanske går att göra ett prov i ett rum, dvs plasta in golvet och se om lukten minskar tillräckligt?
Med det sagt så tror jag att vanlig ångspärrsplast räcker bra för att slippa lukten. Det kanske går att göra ett prov i ett rum, dvs plasta in golvet och se om lukten minskar tillräckligt?
För mig låter detta som sunk. Frågan är ju hur spånskivan under ser ut, är den fuktskadad?W Wall-Enberg skrev:Hej! Vi har en övervåning som det ligger korkoplastmatta på som luktar väldigt skarpt. Vi har tänkt att åtgärda detta men vet inte på vilket sätt som är bäst.
Kasta inte pengar på att sminka över problemen. Riv dän mattan OCH spånskivan, gör rent, fixa ev. fuktinträngning, lägg nya golvspånsskivor och därefter klickgolv. Ni kommer att tacka mig…
svartöra skrev:
Jag har rätt mycket korkoplast från 1982 i huset. Den slutar nog aldrig lukta. Men numera känner jag lukten bara om jag har täckt över golvet med något och sedan sniffar under övertäckningen. Hade t ex ett plastunderlag för en kontorsstol där lukten kom fram varje gång jag lyfte det.
Ingen som helst fukt på övervåningen, därav att jag undrar om man ska ta bort mattan eller inte. Övervåningen stod länge som förvaringsyta och inreddes runt 2020. Huset är byggt 1978. Det är ca:40 kvm det handlar om.ricebridge skrev:
Klicka här för att svara