Jag funderar på att förgrena inkommande vatten från egen brunn direkt efter pumpen för att använda som trädgårdsbevattning. Jag har en djupborrad brunn och från den går en pem-slang in i krypgrunden och sen upp i tvättstuga där hydropress, luftare, järn/mangan-filter och avhärdare finns.

Anledningen att jag vill ta ut vatten innan filtersystemet är dels för att inte slita ut filtermassor i onödan och dels för att kunna få bättre flöde. Idag har jag väldigt dåligt flöde i min utkastare. Den ligger sist på slingan och efter filtrering går det ca 25 m 15mm kopparrör.

Innan jag ringer rörmokare tänkte jag kolla här om jag ens tänker rätt? Min tanke är att sätta en förgrening i krypgrunden med ventil och dra en till pem-slang till en ny utkastare.

• PEM-slang och grått avloppsrör i en krypgrund, vid träbjälklag och isolering. En metallhylsa håller rören på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PEM-slang placerad i en krypgrund med jord och grus, del av ett vattenförsörjningssystem från en egen brunn för trädgårdsbevattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en undran, är det nått tryck i pem-slangen normalt när inte pumpen går eller planerar du att fixa en separat hydropress/hydrofor för trädgårdsvattnet?

Det är just sådana saker jag är osäker på 😄. Jag tänkte nog att hydropressen håller tryck i hela systemet. Men så är det kanske inte? Det enda som sitter mellan hydropressen och pem-slangen från pumpen är luftaren.

Det går säkert bra att göra uttaget var som helst mellan slangen från pumpen till hydropress etc. så länge det är före filtren och under förutsättning att hydropressen också sitter innan filtret, inte efter.

Det brukar inte finnas någon backventil mellan hydropressen och djuphålspumpen utan det är full tryck i slangen i alla lägen - undantaget är om man satt backventil vid tex hydropressens intag som en nödåtgärd för att backventilen i djuphålspumpen har börjat läcka och man inte vill ta upp pumpen och fixa/byta denna..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.