Har vi råd?

• Ja

162 Röster 18,3%
  • Nej

623 Röster 70,6%
  • Det blir knapert men värt det i längden

98 Röster 11,1%
  • Antal röster
    883
Jag går mot strömmen och röstar ja.
Inte för att ni har jättestora marginaler, det är det väldigt många som inte har.
Utan för att ni verkar ha tänkt igenom det här, räknat på det och är redo att planera i god tid och spara när det behövs. Ni verkar sköta ekonomin bra.

Dessutom har jag ett par vänner som hade nästan exakt samma kalkyl för 15 år sedan. Nytt område, ca 6,5m i inköp och liknande inkomster.
Det tog ett tag innan området blev färdigt och det såg rätt tråkigt ut första två åren. Men det är länge sedan nu.
Nu har tiden gått, de har fått två barn och båda har betydligt bättre inkomst nu än i 30-årsåldern. Huset är värt 9m och de har inga problem med ekonomin.

Nåja, det finns både risker och möjligheter. Om ni kan acceptera riskerna, se möjligheterna.

• Gilla
LG1 och 6 till
  • Laddar…
Hur får du det till 19000 i lagfartskostnad? Blir väl snarare 95000 typ?

E Emma Gunnarsson skrev:
Hur får du det till 19000 i lagfartskostnad? Blir väl snarare 95000 typ?
Om vi antar att de köper tomten utan hus, och formellt lpter bygga huset. Så utgår lagfartsavgift bara på tomtköpet. Du betalar inte lagfart för byggfakturor.

• Gilla
a128 och 1 till
  • Laddar…
Många här i tråden tycks titta på kostnaderna. Jag tycker de är rimliga. Jag skulle vilja titta på era löner istället. 40 000 och 30 000 innan skatt, med den inflation som varit de senaste åren, är inte mycket pengar idag tyvärr. Ni är i en ålder där lönen, med rätt förutsättningar, kan och BÖR ökas rejält på kort tid.
Fokusera på det - huset är inte för dyrt, utan lönerna är för låga, och de kan ni jobba upp.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Många här i tråden tycks titta på kostnaderna. Jag tycker de är rimliga. Jag skulle vilja titta på era löner istället. 40 000 och 30 000 innan skatt, med den inflation som varit de senaste åren, är inte mycket pengar idag tyvärr. Ni är i en ålder där lönen, med rätt förutsättningar, kan och BÖR ökas rejält på kort tid.
Fokusera på det - huset är inte för dyrt, utan lönerna är för låga, och de kan ni jobba upp.
Det kan vara lättare sagt än gjort. Det är mest skrivbordskramare som kan öka sina löner rejält på kort tid. I massor av praktiska yrken är lönen det den är. Enligt kollektivavtal.🤢
När jag jobbade på SJ tjänade i princip alla oberoende av år i tjänst lika mycket. Det är likadant idag. Yrkeserfarenhet premieras inte alls. De andra bolagen har samma lönesättning.

Jag tycker att TSarna skall avstå. Dels för att marginalerna är små och ytterst känsliga för omständigheter de inte kan påverka men framförallt för att det tär på relationen att sldrig ha en spänn över till något annat. Förbannat tråkigt är det också.

• Gilla
Hullefar och 10 till
  • Laddar…
Nu har inte råd med barn i det radhuset. Sök er till något annat...

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Jag som många andra säger också nej, ni har lite för låga löner för ett radhus för så mycket pengar.
Sen när huset väl står där så kommer ofta en utgift som alla inte tänker på och det är att fixa trädgård med ev häckar och uppfart.
Men om er livssituation ser likadan ut som nu och inget annat händer (arbetslöshet, inga barn, sjukskrivningar) och med liknande räntor och inflation så skulle ni nog klara av det. Men det är mycket pengar som försvinner i räntor.

Precis som någon redan varit inne på så får du räkna med att lägga ytterligare ett par hundra tusen på huset.

Osäkerheten med ett helt nytt område. Planerna i dagsläget för området låter säkert toppen men det är i dagsläget som sagt enbart planer. Det hinner hända mycket på ett par år.

Gällande driftskostnaden vet jag inte riktigt hur ni har räknat men jag hade tredubblat den för att få en rimlig uppskattning.

Även om ni är i en ålder där ni bör kunna förvänta er löneökningar så talar även åldern emot m.t.p. ev. barn o.s.v.

Sist men inte minst, överleva och leva är två olika saker. Om något skiter sig, vill ni leva på marginalen i en bostad som är potentiellt svårsåld p.g.a. att området är inget uppbyggnad.

Nja .........

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B BRTLe skrev:
Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.

Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.

Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.

Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.

Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.

Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000

Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.

Driftkostnaden är ca 2000 per månad.

Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Det låter fullt rimligt!
Bry dig inte om de gamla stötarna i tråden som amorterat på sina kåkar i 30 år. De fattar inte hur det är att komma in på bostadsmarknaden!

Hade jag följt deras råd hade jag aldrig lyckats. Kör på bara, funkar det inte så går det ju att sälja. 😊

• Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte gjort det, men visst går det.
Ni har råd men en stor del av era inkomster kommer gå till boende. Men prioriterar man boendet över exempelvis bil, semester och hobbies så visst går det.
Hur tänker ni kring barn? Kan bli extremt knapert om någon är föräldraledig.

Driftkostnader för 2kkr per månad är rena fantasin, räkna betydligt högre.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
6 375 000kr för ett radhus i staffanstorp??? låter väldigt dyrt.

• Gilla
Mortsken och 5 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
6 375 000kr för ett radhus i staffanstorp??? låter väldigt dyrt.
Det är inte i Staffanstorp. Låter snarare som Hjärup eller Bergströmshusen/Flackarp.

Nissens Nissens skrev:
Det låter fullt rimligt!
Bry dig inte om de gamla stötarna i tråden som amorterat på sina kåkar i 30 år. De fattar inte hur det är att komma in på bostadsmarknaden!

Hade jag följt deras råd hade jag aldrig lyckats. Kör på bara, funkar det inte så går det ju att sälja. 😊
Problemet blir nog om de behöver sälja, är nog svårt att få 6 miljoner för ett radhus i ett område under uppbyggnad. Men det kanske går.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
B BRTLe skrev:
Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.

Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.

Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.

Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.

Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.

Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000

Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.

Driftkostnaden är ca 2000 per månad.

Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
skippa radhus svår sålda

M maria01 skrev:
skippa radhus svår sålda
De kanske inte tänkte sälja utan mer bo i det? Bara en teori ...

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.