Har vi råd?

• Ja

162 Röster 18,4%
  • Nej

623 Röster 70,6%
  • Det blir knapert men värt det i längden

97 Röster 11,0%
  • Antal röster
    882
L Laila Andersson skrev:
Det jag kanske reagerar på är den den låga driftkostnaden. Jag bor i ett hus i Råsunda/Solna och då har jag en "driftkostnad" på 9 084 kr/mån (år 2024). Sedan anser jag att "driftkostnad" inkluderar ALLT😂 För mig inkluderar det: Fjärrvärme, Elnät, elförbrukning, Vatten, sopor, bredband, larm, fastighetskatt, stor villaförsäkring. Japp, sedan är stålarna slut 😜 Och jag har inga lån som ska betalas 😳
Bredband, larm, fastighetsskatt (ingen skatt första 15 åren), villaförsäkringen är ej inkluderat i driftkostnaden.

Ossian K Olsson
B BRTLe skrev:
Bredband, larm, fastighetsskatt (ingen skatt första 15 åren), villaförsäkringen är ej inkluderat i driftkostnaden.
Du får nog räkna om driftskostnaden, de 2000 kr kommer knappt täcka elen.

• Gilla
Hullefar och 20 till
  • Laddar…
S
Köp något billigare, lägg inte allt i huset. För att bo är bara en del av livet. Och köp något som ni kan sälja och få tillbaka hyfsat vad ni gett.
För ni är unga och saker händer. En förlorar jobbet, ni får barn, nån bränner ut sig. Man separerar. Vissa saker kan man planera för andra inte. Men att leva på gränsen gör ingen lycklig. Jag har något mer än erat lån men jag har er sammanlagda lön och lite till i lön själv utan min frus lön. Och jag kan säga att första åren med nytt hus var inte feta. och idag hade jag nog valt ett billigare hus för att kunna resa och ha mer pengar över. Dessutom så bryr sig inte någon om vad man bor i eller kör för bil. Jag försöker ha så lite lån som möjligt för att inte vara tvungen att jobba. Jag har en 10år gammal bil utan lån. Bolån är svårt att vara utan men jag vet att du blir inte gladare av högre bolån. Särskilt inte när räntorna ökar.
Och kolla vad folk vill köpa, vill de köpa en villa eller ett parhus? Jag tror mer på att köpa ett äldre fristående hus i ett etablerat bostadsområde där inte alla hus är lika, där tomten är en platt gräsmatta utan något. Det är något som har ett fast värde idag och som kommer öka på sikt.

• Gilla
PaddyO och 19 till
  • Laddar…
Spontant känns det dyrt för ett radhus...
Driftkostnad lär vara mer än 2 000, el, vatten, sopor, värme...?
Ingen bil måste ju nästan vara lite religion för att fungera...?
Ev arbetslöshet, sjukdom, barn, lågkonjunktur...?

Köp nåt annat (läs billigare).

• Gilla
CENG och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att ni har råd, jag tycker att er budget ser ut som gemene par brukar belåna sig.
Sen skulle jag inte rekommendera det. Vi tog ett billigt hus, föräldraledighet och månadskostnader är inget som bekymrar oss. Den bekvämligheten verkar få förunnat bland föräldrar. Inga barn? Spara mer och köp något ”färdigt”.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Eftersom ni inte har barn än så är det värt att ta med er att när man väl går på föräldraledigt så försvinner det garanterat 10k i månaden. Låt säga ni skaffar två barn och sen VAB på det så är det alldeles för dåliga marginaler.

• Gilla
larssonson och 4 till
  • Laddar…
Jag säger nej
Skulle med era löner och er ålder inte gå över 2.5M/person
Detta för att ha bra med marginaler då det händer nått, samt kunna hitta på roliga saker utan att känna att allt går till att bara bo

• Gilla
Josefin Lundgren och 3 till
  • Laddar…
Som sagt driftskostnaden ser ut som en extrem glädjekalkyl. Värme, el o vatten har du inte räknat upp. Nyexploaterade omrdåen brukar oftast ha "privata" vägar som frövaltas av en samfällighet. Du får räkna med en samfållighetsavgift som täcker snöröjning, gatubelysning, reparationer osv.

Och som sagt detta är nybygge, du måste räkna med att byggen går "aldrig" enligt plan, det dyker alltid upp fördyringar under byggtiden. Du kommer att behöva lägga en summa på att få till tomten efter att byggarna år klara.

Du får en lånekvot på nästam 5,5 ggr årsinkomsten. Banker brukar ogilla att låna ut till mer än 4,5 ggr årsinkomsten. Och av goda skäl.

En snabb sökning på nätet ger att du kan köpa befintligt radhus i Lund för avsevärt lägre pris än vad ditt riskabla nybygge skulle kosta. Kommer ett hus för 6 375 000 ens att vara värt så mycket när det är färdigbyggt? På den platsen där det skall byggas? Det blir kanske det med tiden OM exploateringsplanerna blir fullbordade för hela området.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Har ni varit och kikat på liknande nybyggda kvarter? För egen del skulle jag ha svårt att trivas i den typen av täta radhusgator. Det brukar vara väldigt tätt med hus, och ännu tätare med bilar där alla hus har 1-2 nya (stora!) bilar som trängs på en för smal gata utan trottoar. Liten trång gräsplätt på baksidan där en tredjedel har studsmatta, en tredjedel pool och en tredjedel något annat.

Om ni inte redan gjort något liknande, så ta en tur till exempelvis Gustavslund i Helsingborg och känn på stämningen. Det en hel stadsdel som är nybyggda de senaste 3-8 åren.

Många trivs säkert bra, men tydligen var ägare av dessa hus kraftigt överrepresenterade i kommunens tomtkö, för de tyckte det var för trångt mellan husen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S
B BRTLe skrev:
Staffanstorps kommun

Jag förstår, sjukdom är definitivt en risk.
Grejen med bil och sparandet är dock inga problem, gjorde samma resa i lika lång tid för att ha råd med befintlig bostad där hela området bestod av åker vid köp. Idag bor vi några tusen här.
Priset på radhuset är fast eller du syftar på driftkostnad/ saker man vill ordna själv i efterhand?

Definitivt fått en tankeställare med kommentarer och omröstning :)
Vad jag menar är att plötsligt ser man att det är väldigt tomt i trädgården man vill ha buskar för grannen ser rakt in. Kanske en soffgrupp markis trädäck mm mm allt summerar ihop och ligger ni då på gränsen har du inget kvar att handla för.

Jag byggde nytt för jag hade en tomt och jag hade mycket sparat. Men det blev ändå tomt i kassan. Och jag har som jag sa innan en hög lön och ändå har det tagit många år att komma i fatt och få råd till annat än att bo. Jag skulle verkligen avråda från att köpa nybyggt utan att ha en rejäl insats. Mycket bättre köpa ett gammalt väl omhändertaget hus som du vet värdet på. För nu är nybyggnationen bara en spekulation i värde medan ett redan byggt gammalt hus har ett riktigt värde. Det kan du sälja i värsta fall och du vet vad du gett. Men på nybyggt hus finns ju inget att benchmarka mot.

Visst kan du klara dig utan bil. Men livet med barn i hus utan bil blir nog riktigt jobbigt. När du ska hämta o lämna på dagis och du måste passa bussar och tåg, då blir den där extra timmen väldigt dyr.

• Gilla
Jamtstårscha och 6 till
  • Laddar…
Gör kalkylen med en billigare bil. Jag tror ni komme rvilja ha en för att handla möbler, anlägga trädgård och ta er runt innan infrastrukturen är utbyggd osv.

Sen är det mycket pengar och mycket i lån: kolla att ni klarar kalkylen på en lön (förstås).
Samtidigt är det mycket man inte gör om man ständigt skall ha livrem, hängslen, flytväst och skyddsglasögon på sig i varje beslut.

Det absolut viktigaste är väl att ni har en buffert, och inte lånar upp till skorstenen. I värsta fall tvingas ni sälja och, tillfälligt, flytta till en hyresrätt ett tag, men täcker ni lånet så är det ju jobbigt, men inte hela världen. Och skulle ni separera så borde ni få ut en grundplåt var för nytt, om än betydligt billigare, boende efter att lånet är betalt.

• Gilla
Shiraz
  • Laddar…
S
Jag bara kollade lite på hemnet och du kan få riktigt fina villor söder om Malmö för under 5mkr. Dessutom är skatten låg där så det ska man tänka på för skillnaden på 30 eller 33% i kommunalskatt gör mycket skillnad på ett år.
Jag hade nog satsat på Vellinge i fall så före nybygget.

• Gilla
PaddyO och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
6,5 miljon för ett radhus i Staffanstorp? 🤔

• Gilla
  • Haha
pebe292 och 8 till
  • Laddar…
Jag bor i Stockholm

Radhuset mitt köparpar.har ,
är hyfsat modernt identisk med ert radhus,
och samma pris som ery fast jag bor 25vmin fr
Sthlm.
Ni har i Staffanstorp inte centralt läge, ett hus borde vara billigare?

Satsuki
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
6,5 miljon för ett radhus i Staffanstorp? 🤔
Inte Staffanstorp, utan by i västligaste delen. Längs stambanan mellan Lund och Malmö…

Priserna är ganska höga på sina ställen här nere också. Men detta är löjligt dyrt i mitt tycke

• Gilla
CENG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.