N NorrRomme skrev:
Tyvärr ingen överenskommelse, men förra ggn fick jag alla underlag.
Om ni inte har nån överenskommelse så undrar jag varför han var hos dig överhuvudtaget?

Så återkom med vilken överenskommelse ni hade till att börja med

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vet du någon annan säljare som brukar redovisa sina kostnader när du köper saker? Givetvis finns det inget som säger att snickaren måste visa dig sina inköpspriser.

....men, man kan ju avtala dessa saker innan arbetet påbörjas.

Om du inte får summorna att stämma på fakturan ska du be snickaren redovisa siffror så att det går att förstå. Det betyder dock inte att du ska få se hans inköpspriser.
Snickaren vi anlitar skickar alltid med kopior på sina inköpsfakturor. På fakturan till oss står sedan slutsumman + 10%

V VolvoT5 skrev:
Inlägg ett: Ja har snickaren hållit sig inom kostnadsramarna så behöver han naturligtvis inte visa kostnaden. 👏 Bra tänkt där. Men så verkar inte vara fallet i frågeställningen. 🤔

Inlägg två: Ska kunden betala påslag på en tjänst han inte beställt? Det kan du inte påstå rakt av. Du tycker ju själv att en inte beställd tjänst som det inte avtalats om inte ska betalas.

Du uttalar dig så tyket. Men det är upp till dig. Du säger att mina uttalanden i generella termer är fel samtidigt som du skriver att vi inte kan uttala oss med bestämdhet när vi vet för lite. Ok. Du skriver att en ej beställd tjänst inte ska betalas. Precis vad jag frågar mig inom parentesen. Sedan att om snickaren håller sig innanför kostnadsramarna... osv. Du lägger in dina förutsättningar i svaret. Det du skriver motsäger inte mitt inlägg. Hela frågeställningen går ju ut på att kunden inte får ihop räkningen. Slutligen skriver du i generella ordalag att snickaren visst får ta ut ett påslag. Det kan du inte uttala dig generellt om. Det beror på vad som är avtalat, som du även är inne på själv. Men det man kan uttala sig generellt om är att hantverkare inte bara tjänar pengar på arbetskostnaden utan även på differensen mellan deras kostnader för material mm och den fakturerade kostnaden. Skulle detta avgöras i ett tvistemål så kan det mycket väl, beroende på vad som kan konstateras ha avtalats, vara så att målets utgång beror på om företaget kan visa kostnaden för bilen.
Vi har ett grundproblem i denna tråd och det är att det fattas information. Det verkar vi få leva med.

När jag säger "generellt" så menar jag, "när inget annat avtalats". Jag förstår att det inte är tydligt. Köper jag tjänsten "bygga altan" så innebär inte det att hantverkaren (säljaren) ska redovisa sina inköpspriser/kostnader. Det är en generellt princip i en marknadsekonomi. Som köpare ska du veta vad ditt pris är men inte vilka mina kostnader som säljare är.

Har du köpt altanen på löpande räkning och inte förstår slutsumman på fakturan kan du begära att säljaren förklarar PRISERNA, dvs att han redovisar fler detaljer i PRISET. Du kan inte begära att han ska visa sitt inköpspris, sin kostnad. Detta verkar vara fallet här. Man förstår inte vad som står på fakturan - exakt vad som är oklart vet vi dock inte.

Det var inte min mening att verka tyken, men när du säger saker som jag anser vara fel så påpekar jag det och här tycker jag det mesta var fel.

1. Om han beställt en sugbil utan avtal så leder inte det automatiskt till att han ska visa sin kostnad.
2. Hantverkaren ska inte tjäna på att vidaresälja tjänster säger du, och det är ju fel. Givetvis ska han det!

Vi har dock en helt annan situation om upplägget från början har varit "inköpspris + 15%" på material och tjänster.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Snickaren vi anlitar skickar alltid med kopior på sina inköpsfakturor. På fakturan till oss står sedan slutsumman + 10%
....för då har ni avtalat om att det är den principen som gäller för prissättningen. Det är ok!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Farstatjej90
MathiasS MathiasS skrev:
Vi har ett grundproblem i denna tråd och det är att det fattas information. Det verkar vi få leva med.

När jag säger "generellt" så menar jag, "när inget annat avtalats". Jag förstår att det inte är tydligt. Köper jag tjänsten "bygga altan" så innebär inte det att hantverkaren (säljaren) ska redovisa sina inköpspriser/kostnader. Det är en generellt princip i en marknadsekonomi. Som köpare ska du veta vad ditt pris är men inte vilka mina kostnader som säljare är.

Har du köpt altanen på löpande räkning och inte förstår slutsumman på fakturan kan du begära att säljaren förklarar PRISERNA, dvs att han redovisar fler detaljer i PRISET. Du kan inte begära att han ska visa sitt inköpspris, sin kostnad. Detta verkar vara fallet här. Man förstår inte vad som står på fakturan - exakt vad som är oklart vet vi dock inte.

Det var inte min mening att verka tyken, men när du säger saker som jag anser vara fel så påpekar jag det och här tycker jag det mesta var fel.

1. Om han beställt en sugbil utan avtal så leder inte det automatiskt till att han ska visa sin kostnad.
2. Hantverkaren ska inte tjäna på att vidaresälja tjänster säger du, och det är ju fel. Givetvis ska han det!

Vi har dock en helt annan situation om upplägget från början har varit "inköpspris + 15%" på material och tjänster.
Men i alla fall är väl hantverkaren dum i huvudet eller tänker jag fel?

Hantverkaren har 100% påslag och vill inte visa - dum i huvet.

Hantverkaren har 10% eller typ inget påslag - dum i huvet, varför inte visa det?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fast med den logiken är de allra flesta som säljer något dumma i huvudet för det får ändå anses relativt ovanligt att inköpspriserna redovisas öppet för kunden.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:

Hantverkaren har 100% påslag och vill inte visa - dum i huvet.

Hantverkaren har 10% eller typ inget påslag - dum i huvet, varför inte visa det?
Det känns vid en första anblick som en förhastad slutsats?

Som jag är uppfostrad är min marginal något jag försvarar till döden inträder. Om vi inte har kommit överens om att vi prissätter med "inköpspris + X%" så har du inget med mina inköpspriser att göra. Precis som när du köper en bil, en flygresa eller någon annan pryl eller tjänst.

Hantverkaren kanske är gift med spånsugsbilsföraren och genom sin relation har han fått ett fantastiskt bra pris på tjänsten. Och nu vill han inte redovisa det påslaget han gjort upp till normalt marknadspris. Inte vet jag.

Det bästa vore om @NorrRomme redovisade vilka tjänster han köpt från snickaren och vad som sagts om priset och prismodellen för dessa. Man får väl anta att priset i sin helhet inte helt kommer som en överraskning när arbetet är klart. Jag skulle också vilja veta VAD det var som inte "gick ihop" med priset när snickaren redovisade detaljerna. Blev sugbilen konstigt dyr eller vad var problemet?

• Gilla
Tubes och 4 till
  • Laddar…
Att styrka att ett pris är skäligt görs lätt genom att visa inköpsfakturan. Eller? Tänk om sugbilens pris är oskäligt också, vad hjälper fakturan då?

Men har givetvis ingen rätt att kräva att fakturan visas. Sugbilen kanske gjorde en gentjänst till snickaren och gjorde det gratis?

Framförallt instämmer jag i att det är grundläggande att inköpspriserna inte är något man kan kräva att få se.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Man kan ju fråga sig: har jag rätt att få se inköpspriserna för de varor som säljs i Byggahus webshop? Vad kostar listjiggen i inköp? Givetvis har jag inte sen rätten.

Ändå har jag rätt att kräva att priserna är skäliga, man får inte lägga på nån meningslös stor avgift utan att det märks eller något sådant.

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Fast med den logiken är de allra flesta som säljer något dumma i huvudet för det får ändå anses relativt ovanligt att inköpspriserna redovisas öppet för kunden.
Är inte hantverkare ett undantag då? Jag har fått se underlag om jag bett om det. Frågan uppstår inte ens på ICA. Ingen frågar där. Så det är nån skillnad med hantverkare.

Farstatjej90
MathiasS MathiasS skrev:
Det känns vid en första anblick som en förhastad slutsats?

Som jag är uppfostrad är min marginal något jag försvarar till döden inträder. Om vi inte har kommit överens om att vi prissätter med "inköpspris + X%" så har du inget med mina inköpspriser att göra. Precis som när du köper en bil, en flygresa eller någon annan pryl eller tjänst.

Hantverkaren kanske är gift med spånsugsbilsföraren och genom sin relation har han fått ett fantastiskt bra pris på tjänsten. Och nu vill han inte redovisa det påslaget han gjort upp till normalt marknadspris. Inte vet jag.

Det bästa vore om @NorrRomme redovisade vilka tjänster han köpt från snickaren och vad som sagts om priset och prismodellen för dessa. Man får väl anta att priset i sin helhet inte helt kommer som en överraskning när arbetet är klart. Jag skulle också vilja veta VAD det var som inte "gick ihop" med priset när snickaren redovisade detaljerna. Blev sugbilen konstigt dyr eller vad var problemet?
Jo det kan ju vara nån principsak också men det är lite märkligt att inte vilja visa något om resultatet av att man visar det är att kunden blir nöjd.

hsd
Hmmm
Spånsugbil, är det frågan om stora mängder spån typ gammal spånisolering
Vad är det snickaren har gjort

N NorrRomme skrev:
Tyvärr ingen överenskommelse, men förra ggn fick jag alla underlag.
Att underlagen skall lämnas är då ett etablerat avtalsvillkor som snickaren måste friskriva sig från.
TS verkar inte fått någon information om behovet av sugbil och därmed inte fått någon möjlighet
att bedöma nödvändigheten / kostnaden eller egen upphandling .
Konsumenttjänstelagen §4 stadgar informationsplikt och § 8 parternas överenskommelse om
tilläggsarbete samt § 40 TS rätt till specificerad räkning samt hur priset beräknats.§ 41 Innan TS fått
möjlighet att bedöma arbetets art, omfattning och pris behöver fakturan ej betalas.
Meddela snickaren detta som en reklamation .

Vi spekulerar alla, men jag tror man bör förstå att sånt här löses bäst utanför domstol. Att hamna i en tvist om några tusen kr är ovärdigt och något som kommer kosta alla inblandade mer än det smakar.

Det rimliga är att man tar det på hakan och lär sig bli en bättre beställare nästa gång. För ja, vi är ofta väl skyddade av konsumentköplagen, men om exempelvis tjänsten går att få för 5.000 och man åker på en faktura om 7.500 så är man inte nödvändigtvis lurad.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
”Affärshemlighet”

Men då ska hantverkaren avtala om en annan typ av ersättning..
Varför ska hantverkaren avtala om någon annan typ av ersättning? Kunden har ju ingenting med hur mycket hantverkaren betalat.
Om exempelvis ett paket skruv kostar 159kr på bygghandeln. Hantverkaren vill ha 175kr då han fakturerar dig. Om hantverkaren har bror som jobbar på företaget där skruven tillverkas. Så kanske han köper skruven för 50kr/paket. Menar du då att du ska ha ett annat typ avtal, så att även du får skruven billigare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.