J Johnsson 56 skrev:
Jag tycker det verkar som att många här tror att en sommarstuga är något som mer påminner om en koja. Jag har haft 2 sommarstugor i 2 olika sommarstugeområden här i Östergötland och i stort sett alla stugor i de områdena skulle fungera bra att bo i permanent. Så jag antar att detta beror på var i Sverige man bor. Har inte läst så mycket trams om vad en sommarstuga är sedan början på 80-talet
sommarstugeområden runt stockholm har ju förvandlats till villaområden idag
kollar man områden som ligger i populära ställen som gotland öland skärgården roslagen så har ju dom flesta husen väldigt högstandard idag för att kostar så pass mycket att det är värt det

Som andra har sagt, det där ser faktiskt helt okej ut och inte alls någon katastrof eller ens något illa.

Vinden ser luftig, torr och fin ut, att det är blandat med isolering och spån etc. är mer standard än något annat.
Visst, man bör gå upp och hålla koll under kraftigt/längre regnväder för att se om det kommer in något någonstans. Men det är ju något löpande som alla bör göra då och då.

Att det någon gång har regnat in i ett hus händer de flesta hus någon gång under deras livslängd.
Så länge man rimligt snabbt hittar läckan, stoppar den och ser till att den fukt som kommit in har fått torka upp är det ingen fara alls. Den "stora" fläck du visar ser torr ut och inte som något som hänt upprepade gånger.
Visst, det bli estetiskt fult, och om det har hänt på en målad yta kan man behöva måla med ett lager spärrgrund innan resultatet blir bra. Men det är ingen fara att det sprider sig så länge det inte kommer in någon ny fukt och det slutade det ju när de lagade taket.

Sprickorna kan nog till viss liten del bero på plintarna och en del av dem blir nog bättre när ni rätat upp dem.
Men en sommarstuga i trä som kallställs under vintern kommer få lite sprickor i färgen här och där.

Det största problemet med huset är nog din känsla för det.
Om du gillar huset i övrigt och det passar er så skulle jag rekommendera dig att leta upp någon som är kunnig och du litar på som kan gå igenom huset tillsammans med er och berätta för er vad ni ser, vad som behöver åtgärdas och ungefär när i tiden samt kanske diskutera lite hur ni kan utveckla det framöver.
Men framförallt som kan gå igenom de orosobjekt som du ser och som faktiskt kan förklara varför de kanske inte är lika illa som du själv tycker.

Om du inte har någon i bekantskapskretsen som passar på den beskrivningen så kan det faktiskt kanske vara en bra ide med en besiktningsman.
*Men* inte för att i första hand göra en besiktning, Dels är den lite sen att göra nu, dels så fokuserar den bara på vad som antingen är fel eller vad som kan vara en risk.

Det är inget ni behöver nu, ni behöver en plan framåt. Någon att gå igenom huset tillsammans med er och förklara steg för steg vad de ser och vad som behöver göras (och inte göras) på vanlig svenska och inte anpassat för ett försäkrings-ärende.

Det går givetvis även att anlita en bra hantverkare till det hela, men där är det ju också lite frågan om vad deras drivkraft är. Kan kanske vara en bra ide att anlita någon och säga att om det visar sig vara något han anser bör åtgärdas så kommer det jobbet hamna hos någon annan, beroende på vilken känsla ni får för personen.

Än så länge verkar svärfar ha rätt, men han är uppenbarligen inte rätt person för att göra dig trygg i husköpet. :)

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det beror väl helt enkelt på vad man definierar som sommarstuga? Om du menar ett hus anpassar för permanentboende är det ju inte strikt ett sommarhus längre utan kanske vad man kallar ett "landställe". Det är väl bara frågan om vad man är ute efter och vad de förväntas kosta i anskaffning eller renovering. Huset som TS köpt verkar vara mer av klassiskt sommar hus alt där funktion gör före vision. Om man blir orolig över att huset har några sprickor längs taket har man nog ställt in sig på ett mer ombonat modernt hus och kommer nog aldrig bli trygg/nöjd med annat än att man lägger 1.5 - 2 miljoner på renovering eller ändrar sina förväntningar. Ett sommarhus som man använder främst under den varmare årstiden måste inte strikt vara lika "bra" som ett permanenthus om man ser det som en bättre rustad kamping, det behöver inte vara helkaklat i badrum eller ens finnas ett badrum, en utedusch kanske räcker. Det betyder inte att man måste ha det så, men det är väldigt mycket billigare och om det primära syftet är ett miljöombyte och lämna stan på sommaren kanske det räcker gott?
Om jag säger att alla sommarstugeområden som jag känner till har stugor med permanentstandard, så förstår jag inte vad du tänker på för områden. Finns det områden där du bor med massonitstugor a la 50-tal ?

J Johnsson 56 skrev:
Om jag säger att alla sommarstugeområden som jag känner till har stugor med permanentstandard, så förstår jag inte vad du tänker på för områden. Finns det områden där du bor med massonitstugor a la 50-tal ?
Det finns många olika sorters sommarstugor liksom det finns många olika förutsättningar ekonomiskt. Likaså finns det lokala traditioner och föreskrifter. Husfruns morföräldrar hade en stuga/lantställe som sommarstuga. Min fars ex hade en kolonistuga som sommarstuga. Jag är uppväxt i segelbåt som sommarstuga.
Många stadsnära kuststränder har sommarstugor stående nästintill direkt på sanden, vissa dyrare än andra.
Man skulle nästan kunna tro att det finns en slags variation bland sommarstugorna runt om i landet? Men bara nästan. ;)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tror ni kan släppa "sommarstugebegreppet", det som är intressant är vad ts har för syfte med sitt "hus"!
Hur vill ts använda huset i framtiden och vad är kraven på funktionalitet, bekvämligheter, etc?
Det är det ts ska fokusera på att själv sätta på "pränt" och då blir det mycket enklare, troligtvis med hjälp på plats, ta en genom av huset av vad som behöver göras i närtid, ev. mera akut och sedan fortsatta åtgärder.

Har inte fått grepp om svärfaderns kompetens och hans fortsatta medverkan;)

LindaE84 LindaE84 skrev:
Hej igen & tack för alla svar! Så snällt av er alla verkligen... Jag har varit uppe i stugan nu & tittat för första gången och det känns rätt hopplöst. Verkar vara så mycket problem som bara följer efter varandra. Har lagt in ett par bilder från innefrån stugan med massa problem som jag ser från mitt håll. Sviktande tak, sprickor i vägg, vinden verkar vara helt katastrof?? En del av taket hade tydligen brakat in för 20 år sedan, vilket gjorde att det finns en fuktskada på ena spånskivan i taket i vardagsrummet. Ska vara åtgärdat sägs det men.... ?? Men då har kanske fukten spridit sig till fler ställen??

Eftersom ni frågade så kommer huset egentligen mest användas som sommarstuga typ, men känns som att det finns risk för mögel eller massa andra problem som gör att det inte ens är beboligt att vara där just nu...
Hej,
Jag tycker, som många andra skriver, inte heller det ser ut att vara någon katastrof alls.
En gammal fukskada är inget problem. Så länge det är torrt nu så kommer det inte växa på något mögel.
Och det såg relativt begränsad ut, men vill man vara säker på att konstruktionen inte ruttnat så får man ta ned ytskikten och kolla under (man kan känna med kniv tex att det verkar solitt)

Vinden såg helt ok ut, för att vara en sommarstuga med enkel standard.
Min ser ungefär likadan ut, fast den har dock spontatyttertak. Låg kvar både plast från isoleringssäckarna och en gammal barnsko låg under en av isolerskivorna (!). En del skivor hade också flyttat på sig, dvs en del områden syntes innnertaket, så dom fick jag lägga tillrätta. Sen har jag lagt på 95mm till också för lite bättre isolering, men det är lite överkurs :)

Så vårt hus var inte heller tipp topp, men det är byggt på 70-talet, inte så mycklet fixat efter det, och vinden hade man inte någon åtkomst till (innan jag sågade upp en inspektionslucka) :)

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.