A Anders_Nilsson skrev:
Det kan naturligtvis hänt att deras JFB somnat in pga övertoner. Och? Det är skit samma om du inte kan visa på att detta händer ofta.

Man satsar inte stora pengar eller försöker gå på en unik svensk lösning för att detta händer enstaka gånger per år. Kostar för mycket. I samhället är det alltid så att man måste väga kostnad mot konsekvens. Du får helt enkelt visa på att detta händer i ett stort antal fall och att konsekvenserna är svåra. Och även då är det osannolikt att något händer utanför rent säkerhetskritiska verksamheter.
Hej Anders

Varför bara jag?

Är ingen annan intresserad om (hur) det eventuellt förekommer?

Eller är det bäst att sticka huvudet i sanden?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett stort problem som gör att JFB inte fungerar, typ somnar in, är att anläggningsinnehavare inte testar och motionerar regelbundet med testknappen.

Och detta är ingen misstanke ens, utan ett faktum.
Hej Mikael

Utmärk synpunkt.

Om alla jordfelsbrytare testades ofta då viste vi mycket mer om den eventuella omfattningen.
 
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Jag rekommenderar att man rekvirerar Incidentrapporten med diarienummer 23EV2449, som handlar om blockerade jordfelsbrytare som finns på Elsäkerhetsverket/Martin
Bara en fråga, har du själv läst denna rapport?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Den som skrev incidentrapporten till Elsäkerhetsverket, ser det som allvarligt att han har en elanläggning (ett sjukhus) med en osäkerhet gällande funktion hos jordfelsbrytarna.

Han gör på eget initiativ en extra utredning för att försöka säkerställa att han inte misstar sig, innan han lämnar in incidentrapporten till Elsäkerhetsverket, detta framgår för den som läser incidentrapporten.

Han har anmält problemet till Elsäkerhetsverket och sedan händer inget.


Så några jul/nyårsnötter att fundera på:

Tror ni (vet ni) att detta är det enda sjukhus vars jordfelsbrytare kontinuerligt kan ha ”somnat in”?

Tror ni (vet ni) att jordfelsbrytare kontinuerligt har ”somnat in”, bara kan ske på sjukhus?

Vem av er kan ta på sig att reda ut hur omfattande problemet med ”insomnade” jordfelsbrytare är.
T.ex. i de av Sveriges elanläggningar där kravet på jordfelsbrytare finns?

Är desa jämt insomnade eller varierar det?

Vilka jordfelsbrytare rekommenderar ni att man använde på platser där man konstaterar att jordfelsbrytare ”somnat in”?

Är "insomnade" jordfelsbrytare något att bry sig om, kan vi inte klara oss även om några inte fungerar ibland?

Har den som skrivit incidentrapporten till Elsäkerhetsverket helt enkelt misstagit sig?
Det är just dessa frågor jag frågat om
Men det är väldigt lite information man får.

Jag har länge funderat på jfb som har somnat in. Vad innebär det? Vaknar den igen Eller
 
M Martin Lundmark skrev:
Så några jul/nyårsnötter att fundera på:

Tror ni (vet ni) att detta är det enda sjukhus vars jordfelsbrytare kontinuerligt kan ha ”somnat in”?

Tror ni (vet ni) att jordfelsbrytare kontinuerligt har ”somnat in”, bara kan ske på sjukhus?

Vem av er kan ta på sig att reda ut hur omfattande problemet med ”insomnade” jordfelsbrytare är.
T.ex. i de av Sveriges elanläggningar där kravet på jordfelsbrytare finns?

Är desa jämt insomnade eller varierar det?

Vilka jordfelsbrytare rekommenderar ni att man använde på platser där man konstaterar att jordfelsbrytare ”somnat in”?

Är "insomnade" jordfelsbrytare något att bry sig om, kan vi inte klara oss även om några inte fungerar ibland?

Har den som skrivit incidentrapporten till Elsäkerhetsverket helt enkelt misstagit sig?
Jag tror inte att någon har misstagit sig. Jag är säker på att det var ett verkligt problem. Och har det hänt på ett ställe kan det hända på fler. Men jag kan inte se att jag kan bidra till att klargöra hur vanligt eller hur stort problemet är. Jag ser inte heller något jag kan göra för att begränsa problemet. Och jag tror att detsamma gäller de flesta som läser detta forum.

Ett problem som jag inte kan veta om jag är drabbad av och inte kan göra något åt ifall jag är drabbad kan givetvis vara intressant att läsa om ur ett akademiskt perspektiv. Men jag kan inte få det till att vara något som alla bör känna till.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bara en fråga, har du själv läst denna rapport?
Hej Mikael_L

Jag blev som expert kontaktad (eftersom jag initierade forskningen på 2–150 kHz i elnät) av den som skrev rapporten och vi diskuterade iakttagelser och hur man skulle kunna undanröja felkällor och säkerställa att man ”hade på fötterna” (d.v.s. bollplank) när rapporten skrevs.

Sedan fick jag läsa den färdiga rapporten som sändes till Elsäkerhetsverket.
 
Mikael_L
OK.
Har du rapporten själv?
Alltså på datorn eller så?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är just dessa frågor jag frågat om
Men det är väldigt lite information man får.
Hej Bananskalare

För att svara på de frågor jag ställde frågor behöver veta mer.

Jag hade hoppats att Elsäkerhetsverket startade (initierade) en utredning/forskning med anledning av incidentrapporten som gjordes gällande DC och jordfelsbrytare av LTU-forskarna.

Om något sådant pågår vet jag inte. Men jag ser det som mycket olyckligt med dagens limbo-situation.

Vem menar du sitter på information som du inte får?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har länge funderat på jfb som har somnat in. Vad innebär det? Vaknar den igen Eller
Insomnad innebär att den kan vakna och kan börja fungera igen på helt normalt sätt (d.v.s. inte skadad på något sätt).
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK.
Har du rapporten själv?
Alltså på datorn eller så?
Jag har inget jag kan lämna ut.

Incidentrapporten med diarienummer 23EV2449, kan rekviteras från Elsälkerhetsverket.
 
Farstatjej90
L Leif i Skåne skrev:
Ja iallafall om man monterar Alimak hissar!
Garanterat har de som monterade hissen aldrig läst och begrundat varför man skall montera skruven nereifrån och uppåt med muttern på ovansidan.
Det behöver man väl inte läsa? Eller är det inte för om muttern lossnar så sitter skruven kvar?

Jag kanske missförstår vad det handlar om.
 
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Nu måste ni som köper och använder switchad kraftelektronik kräva att produktnormerna kommer.
Det är lite här jag tycker det blir ett problem, att kräva det av konsumenterna som inte har en aning om vad du talar om. Jag och 99,99% av befolkningen har aldrig köpt någon "switchar kraftelektronik". Vi kanske köper saker som har det, men det vet vi inte något om, det är på en alldeles för avancerad nivå för gemene man.

Samma sak när vi ska rekvirera olika rapporter, det går inte för en vanlig människa att sätta sig in i allt, på det sätt som du önskar att andra ska sätta sig in i ditt specialområde. Specialisten måste kunna förklara så icke-specialister förstår, prata med bönder på bönderna vis. Kanske beställer du ut rapporter från Läkemedelsverket, rapporter från Kemikalieinspektionen, rapporter från Naturvårdsverket etc och sätter dig in i alla detaljer för att kunna ställa rätt krav, men det gör inte gemene man och kommer aldrig göra. Det är lite som att skicka in matteprofessorn till elever i årskurs 1 och tycka att de ska kunna lösa och förstå integraler.

Givetvis kan kan prova att gå in på Elgiganten och kräva att få veta vilka produkter de säljer som uppfyller de krav du önskar jag ska ställa, men hur bra kommer det gå? Kraven måste komma från de som kan ämnet, som pedagogiskt måste övertyga myndigheter, beslutsfattare och för all del privatpersoner. Förstår vi inte kravet, vad det är, vad det kostar och vad vinsten är så kommer det aldrig hända.

Det fungerar tack och lov inte heller att köra TS modell, "köpa alla våra tjänster, köp för miljardbelopp så kanske vi räddar ett liv någon gång var tjugonde år, fast vi vet inte, men dumt att chansa". I en värld med oändligt med resurser kan man göra så, men de flesta kanske måste värdera om vad som ger bäst säkerhet, nya vinterdäck på bilen eller en jordfelsbrytare typ B, som kanske möjligen eventuellt inte fungerar under någon specifik omständighet.
Ni måste kunna förklara vad ni menar, vad det kostar, hur det påverkar mig som konsument etc, om ni ska övertyga mig.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Jag har inget jag kan lämna ut.

Incidentrapporten med diarienummer 23EV2449, kan rekviteras från Elsälkerhetsverket.
Detta är ditt problem.
Vill du få någon att läsa denna, vill du få spridning, så hämtar du hem den själv och lägger upp som PDF här.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är lite här jag tycker det blir ett problem, att kräva det av konsumenterna som inte har en aning om vad du talar om. Jag och 99,99% av befolkningen har aldrig köpt någon "switchar kraftelektronik". Vi kanske köper saker som har det, men det vet vi inte något om, det är på en alldeles för avancerad nivå för gemene man.

Samma sak när vi ska rekvirera olika rapporter, det går inte för en vanlig människa att sätta sig in i allt, på det sätt som du önskar att andra ska sätta sig in i ditt specialområde. Specialisten måste kunna förklara så icke-specialister förstår, prata med bönder på bönderna vis. Kanske beställer du ut rapporter från Läkemedelsverket, rapporter från Kemikalieinspektionen, rapporter från Naturvårdsverket etc och sätter dig in i alla detaljer för att kunna ställa rätt krav, men det gör inte gemene man och kommer aldrig göra. Det är lite som att skicka in matteprofessorn till elever i årskurs 1 och tycka att de ska kunna lösa och förstå integraler.

Givetvis kan kan prova att gå in på Elgiganten och kräva att få veta vilka produkter de säljer som uppfyller de krav du önskar jag ska ställa, men hur bra kommer det gå? Kraven måste komma från de som kan ämnet, som pedagogiskt måste övertyga myndigheter, beslutsfattare och för all del privatpersoner. Förstår vi inte kravet, vad det är, vad det kostar och vad vinsten är så kommer det aldrig hända.

Det fungerar tack och lov inte heller att köra TS modell, "köpa alla våra tjänster, köp för miljardbelopp så kanske vi räddar ett liv någon gång var tjugonde år, fast vi vet inte, men dumt att chansa". I en värld med oändligt med resurser kan man göra så, men de flesta kanske måste värdera om vad som ger bäst säkerhet, nya vinterdäck på bilen eller en jordfelsbrytare typ B, som kanske möjligen eventuellt inte fungerar under någon specifik omständighet.
Ni måste kunna förklara vad ni menar, vad det kostar, hur det påverkar mig som konsument etc, om ni ska övertyga mig.
Jodå, du har säkert en laddare till din laptop. Det är väl typiskt sett primärswitchare i alla sådana. Eller an laddare till mobilen. Sedan var man drar gränsen för kraft kan ju skilja men nog skall din laddare leverera energi till att ladda batteriet.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Anders

Varför bara jag?

Är ingen annan intresserad om (hur) det eventuellt förekommer?

Eller är det bäst att sticka huvudet i sanden?
Jovisst, om det förekommer är det intressant. Kanske kan tillverkarna av jordfelsbrytare till och med konstruera om vid nästa designändring om det 8nte är för dyrt. Men för att du skall få till en ändring av standarder eller krav på utbyte måste du visa att detta är ett problem som märks på allvar i samhället. Och det verkar inte märkas i samhället.

Jämför med samhället i övrigt. Fibaro fick försäljningsförbud på någon pryl som inte mötte kraven på isolationsavstånd, SolarEdge fick försäljningsförbud på tidiga optimerare, Easee fick försäljningsförbud på sin laddbox som hade en kreativ implementation av jordfelsbrytare. Men du måste ligga på den nivån av konkreta problem för att få uppmärksamhet.
 
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Jodå, du har säkert en laddare till din laptop. Det är väl typiskt sett primärswitchare i alla sådana. Eller an laddare till mobilen. Sedan var man drar gränsen för kraft kan ju skilja men nog skall din laddare leverera energi till att ladda batteriet.
Det var det som var poängen. En privatperson köper en laptop med laddare och har ingen som helst aning om ifall de köpt något som switchar kraftelektronik, något de förmodligen aldrig hört talas om. Hur ska den kunden ställa krav på något den aldrig hört talas om?
Hur skulle säljaren på Elgiganten reagera?

Jag är expert inom ett helt annat område och det är mitt ansvar att förklara så folk förstår om jag vill förändra något. Jag kan inte sitta och förklara så icke-experter inte begriper och förvänta mig att de ska agera. Jag kan inte begära att de ska rekvirera en massa dokument och läsa in sig på mitt område.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.